Kultur; musik, film, konst

Estlandssvenska

2018-02-12 14:46 #0 av: KPD

I Estlands gamla svenskbygder finns ett nyvaknat intresse för svenska språket och svensk kultur.

"Initiativtagare till både det här språkboet [för barn] och en ny diskussionsgrupp för vuxna i Hapsal är den finlandssvenske publicisten Mikael Sjövall.

Mikael är känd bland estlandssvenskar och andra som är intresserade av svenskan i Estland som kanske den mest entusiastiske aktivisten när det gäller estlandssvensk kultur.

- Vi försöker gjuta nytt liv i det svenska språket i de här bygderna där det svenska ännu lever, säger Mikael. Då tänker jag främst på områdena kring Hapsal, som Nuckö, Ormsö och Rickul.

Tanken är att det ska handla lika mycket om den estlandssvenska kulturen som om språket.

- Vi tar upp ämnen som till exempel sjöfart, som alltid har funnits i centrum för den svenska kulturen i Estland."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/10/det-ar-pa-gang-nu-nya-forsok-att-ateruppliva-svenskan-i-estland

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-02-14 12:56 #1 av: Farwuq

I Estland värnar de om sitt arv, det finns de som tycker annorlunda i Finland.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.