Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 323 ggr
Magi-cat
1/28/18, 7:42 AM

Idag väljer Finland president

En stor dag idag: Finland väljer president.

Varför ska man rösta i valet?

"Utöver de juridiska och protokollära befogenheterna har presidenten också betydelse som moralisk förebild.

Inom ramen för sina maktbefogenheter kan presidenten ta ställning till upplevda missförhållanden och orättvisor.

I egenskap av åsiktsbildare kan presidenten påverka åsiktsklimatet i samhället.

Vem tycker du har de rätta värderingarna och färdigheterna för uppdraget som president?

Det här avgörs i dag.

Det är du som bestämmer."

Här finns också att läsa om presidentkandidaterna:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/28/i-dag-valjer-finland-president-och-det-ar-du-som-bestammer-vem-det-blir


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
1/28/18, 8:35 AM
#1

Jag vet väldigt lite om finsk politik, men jag ser gärna en president om försöker stoppa den destruktiva jakten på finlandssvenskarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1/28/18, 8:47 AM
#2

Och en som inte närmar Finland till NATO. (För fredens skull.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
1/28/18, 9:33 AM
#3

Det kan bli obehagligt om NATO »rycker fram«, det erkännes; vi bör nog inte reta ryssen mer än nödvändigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
1/29/18, 9:33 AM
#4

Niinistö vann igen och blev historisk:

Den förste som vann utan en andra valomgång!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finland-rostar-om-ny-president


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2/5/18, 8:44 AM
#5

Det blev en ganska tråkig valvaka, resultatet var klart så gott som genast då förhandsrösterna var räknade. 😛 Bra att han fick så pass stort stöd ändå, han har skött sig utmärkt som president. 

Själv valde jag dock jag att lägga min röst på den kandidat som tydligast tog avstånd från Huhtasaaris (Sannf) genomrasistiska och svenskhatande agenda, det vill säga Tuula Haatainen (SDP). Tyckte det var skrämmande att Huhtasaari låg så bra till i opinionsmätningarna, medan de två andra kvinnorna med hjärtat på betydligt bättre ställe låg i bottenskiktet och tävlade om jumboplatserna, och därför ville jag lyfta deras understöd även om jag visste att nån av dem hade nån chans att vinna. Haavisto var också en bra kandidat, men han kändes mer engagerad i förra valet, som han var ganska nära att vinna, än det här.

SFP:s Nils Torvalds (pappa till datageniet Linus Torvalds som utvecklat operativsystemet Linux) hamnade på sista plats. Det har han nog sin uttalade Nato-vänlighet att tacka liksom även hans ytterst luddiga ställningstagande kring den obligatoriska undervisningen i svenska bland finskspråkiga. Jag är inte emot Nato direkt, men kanske Niinistös mer avvaktande hållning i frågan ändå är den rätta vägen just nu.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2/5/18, 8:55 AM
#6

👍 Tack för bra genomgång!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: