Historia

Tammisunnuntai 1918

2018-01-26 19:49 #0 av: Magi-cat

Hundra år sedan inbördeskriget började. Gråter

Fortfarande är det i viss mån en känslig fråga. Hur ska man ens benämna kriget? Inbördeskrig, frihetskrig, brödrakrig eller klasskrig?

Och det är alltid segraren som skriver historia...

Tammisunnuntai är en dramatiserad dokumentär, som säkert kommer att diskuteras.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/26/ny-dokumentar-skildrar-vad-som-hande-i-sodra-osterbotten-det-sista-veckoslutet-i

Anmäl
2018-01-28 09:54 #1 av: Farwuq

Från min horisont, ser det ut som kriget var ett steg i frigörelsen från ryssen.
Den ryska revolutionen i finsk tappning. Hade de »röda« vunnit så hade Finland blivit en sovjetrepublik; nu blev det inte så.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-01-28 10:16 #2 av: Magi-cat

Det är alltid lättare med facit i handen. De hade inte det, då.

Anmäl
2018-01-28 11:05 #3 av: Farwuq

Mja... Någon agenda och inspiration hade nog den röda sidan.
Jag tror att en anslutning till Lenin och hans folk hade varit en naturlig följd.
Jag tror inte att ett helt självständigt »rött« Finland hade kunnat finnas till utan ta order från Moskva; det hade inte kunnat existera någon längre tid.
Ryssen betraktade nog Finland som en del i deras intressesfär. 
Det var liknade premisser i Spanien senare.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.