Annons:
Etiketthistoria
Läst 2295 ggr
Magi-cat
2018-01-07 09:05

Inbördeskriget 1918

Och knappt var Finland självständigt, så bröt inbördeskriget mellan "röda" och "vita" ut.

De "röda" var främst människor ur arbetarklassen som hoppades och trodde på en bättre och mer jämlik värld. De "vita" stödde den konservativt ledda finska senaten.

Såren från inbördeskriget tog lång tid att läka. 😢 (Om de ens har läkt riktigt?)

"I kriget dog omkring 35 000 finländare, under kriget 1500 vita och 7300 röda, och i fångläger efter kriget ytterligare omkring 15 000 röda.

Inbördeskriget i Finland har kallats vid många namn: brödrakrig, frihetskrig, klasskrig, uppror, beroende på vem som har definierat kriget. Det mest neutrala, och det som används mest idag är just inbördeskriget."

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/07/kampen-mellan-de-roda-och-de-vita-inbordeskriget-1918


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
2018-01-07 14:14
#1

Angående en annan tråd i ett helt annat forum på iFokus.. hur levande är Inbördeskriget i folks medvetande idag.. i Finland?

Jag har iallafall fått för mig att det åtminstone har haft efterverkningar i både Vinterkriget och fortsättningskriget?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2018-01-07 15:29
#2

#1 Mycket levande, har jag en känsla av.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2018-01-07 15:53
#3

Och då kommer lite följdfrågor.. främst för att stilla min egen nyfikenhet!

För det första så inbillar jag mig att de flesta på detta forumet är Finlandssvenskar?

Och vad jag lyckats läsa mig till så var finlandsvenskar oftast den ledande eliten i Finland.. både under den Ryska perioden och under självständighetsprocessen?

Samt på den vita sidan under inbördeskriget?

Mannerheim låter rätt svenskt.. medans Ryti låter finskt?

Dvs med tanke på perioden efter självständigheten.. och hur man hanterade krigen i WW2!

Att folk valde lite olika sida i WW2 baserat på inbördeskriget har jag iallafall fått för mig?

Attt WW2 slutade lyckligt för Finland som nation är en sak, det kostade och innebar en himla massa uppofringar/lidanden och till viss del fick oxå de röda en viss upprättelse.. efter påtryckningar från sin östra granne?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2018-01-07 16:24
#4

#3 Det är nu inte riktigt så "enkelt". Och trots allt är det inte samma tid nu som då.

Läs gärna artikeln i sve.yle. Den berör den här frågan och ger förslag på litteratur.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2018-01-07 17:05
#5

Jag har aldrig inbillat mig att saker och ting är "enkla".. speciellt inte när det kommer till nationsbyggande!

Dvs.. det visar sig genom släktforskning.. att vissa av mina förfäder har sitt ursprung i Finland.. Lillkåll i Pedersöre.. i Österbotten!

http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/2536/kallby-pedersore/

No snack om saken.. det har förekommit utbyte av personer/giftermål osv i svenskbyggder!

Bortsett från det.. inbördeskriget och senare de två andra krigen lär ha satt outplånliga spår i den finska folksjälen?

Och nyare tider har sett uppkomsten utav landsbyggdspartiet och senare Sannfinländarna.. och då kommer en följdfråga.. hur påverkas det av inbördeskriget.. som mest handlade om höger/vänster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2018-01-07 17:33
#6

#5 Visst har det varit utbyte. 🙂

Mitt personliga men oprofessionella intryck är att det inte är några "outplånliga spår". Man biter ihop - och går vidare.

Jag har haft släktingar från "båda sidor". Helt utan motsättningar. Då var då och nu är nu.

Men någon bättre insatt får gärna utreda det mer.

.

Intresset för krigen och de senaste 100 åren verkar vara stort. På biblioteken finns t.ex. hela hyllor med litteratur om de här frågorna, på båda språk.
Resor ordnas för att se de historiska platserna.
Men visst var det länge ett känsligt ämne. Det finns en mängd statyer och minnesmärken över "de vita". Det dröjde länge innan något kom för "de röda".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
2018-01-07 18:01
#7

Tack skall du ha för dina synpunkter!

Och ja.. vi skall väl vara j*vligt glada för att vi klarat oss  undan krig sedan mannaminne.. 1809!

Vem mins i dag Svensksund och allt det där?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Svensksund

För att inte tala om Ådalen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna

Iallafall om någon annan har synpunkter på inbördeskriget.. så släpp fram det!

Jag kan härmed erkänna att jag ligger lite mer åt vänster.. och hyser lite mer sympatier för de röda!

Men som sagt vad.. de förlorade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2018-01-08 08:16
#8

#3 En kommentar till det här bara: 

"Och vad jag lyckats läsa mig till så var finlandssvenskar oftast den ledande eliten i Finland.."

Vad många verkar tro är att finlandssvenskar som grupp gick omkring och glassade lite ovanpå, så där…Men finlandssvenskar var arbetare, skärgårdsbor, fiskare, jordbrukare och hade det fattigt och j-t och deltog även de i kampen för jämlikhet och rättigheter. Det gick rakt igenom språkgränser.

Angående "de röda" och upprättelse…Jag tvivlar starkt på att påtryckningar österifrån skulle haft någon positiv inverkan i det fallet, om det ens förekom.

Istället är det väl så att år läggs till år, såren läks åtminstone hjälpligt och kraven på att även alla de tusentals och åter tusentals "röda" som blev offer för att de trodde på en bättre värld ska ha upprättelse och minnesstenar vinner gehör. Som ett uttryck för rättvisa, åtminstone.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-08 08:18
#9

Men visst är det väl fortfarande något känsligt, kriget där finländare dödade varandra…

"Snart har det gått 100 år sedan finländare började skjuta på finländare. Trots det fortsätter namnet på kriget att väcka debatt. Har det inte blivit dags att en gång för alla avväpna historiens mest laddade ordpar?"

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/171374


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2018-01-08 10:11
#10

"

Under första delen av inbördeskriget hade de röda övertaget, särskilt i de folkrika industriella städerna i södra delen av landet. Ryska militära rådgivare assisterade den röda sidan och Lenins Rådsryssland gav vapen och annan materiell hjälp med tågtransporter från Petrograd. När den vita sidan etablerat sin bas i Vasa och Österbotten kunde en liten arméstyrka under ledning av Mannerheim etablera sig där.

Den vita sidan hade bättre militärt ledarskap och fick förstärkning av jägarna som kom tillbaka från Tyskland samt av frivilliga svenska officerare. Den militära styrkan började arbeta sin väg norrifrån mot staden Tammerfors."

Från https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/05/finland-under-forsta-varldskriget

Det förklarar varför Finland hade och har så goda förbindelser med Tyskland. Inte nog med att Tyskland var den viktigaste handelsparten vad det gällde innovation och teknik. Stora delar av den Finska eliten hade fått utbildning i och hade kontakter med Tyskland. Utan Tyskland hade man haft ett rött Finland som försvunnit in i det röda Sovjet. Utvecklingen i samband med ww2 accentuerade bara detta faktumet. Att Finland tvingades (av ryssarna) att gå till angrepp mot vapenbrodern och att de retirerande Tyskarna gjorde vad retirerande trupp oftast gör, använder den brända jordens taktik,  Märks inte mycket av idag.

EU är väl Finlands viktigaste handelspart idag.

Magi-cat
2018-01-08 10:19
#11

http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/2014/uutinen_020_2014-06-09_sv.html"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2018-01-08 15:19
#12

"Finlands viktigaste handelspartner var Ryssland, Sverige och Tyskland. Handelsbalansen med Ryssland hade ett underskott på 5 miljarder euro. Rysslands andel av Finlands hela import var 18 procent och av hela export nästan 10 procent."

Jo men jag skrev ju "Inte nog med att Tyskland var den viktigaste handelsparten vad det gällde innovation och teknik. Stora delar av den Finska eliten hade fått utbildning i och hade kontakter med Tyskland." För så mycket modern teknik fick man nog inte från "grannen"

Så en initierad bedömning av Tysklands roll för Finland både som nation och som välfärdsstat ger ju samma svar som jag..dvs att Tyskland spelade en oerhört viktig roll. Sveriges roll var heller inte att förakta, då landet tillhandahöll både materiel och information under de viktiga faserna.

Magi-cat
2018-04-28 09:31
#13

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
2018-04-28 12:47
#14

Inbördeskrig är alltid smutsigt. Och händelseförloppet hade knappast blivit lindrigare om de röda vunnit, snarare tvärtom.  Detta var man mycket väl medveten om då. Och det var därför hämnden efter kriget blev så hård.

Till detta kom att de vita hade hjälp från klart antikommunistiska tyska o Svenska frivilliga. Många av dem med militär utbildning..vilket i sin tur var en av de bidragande orsakerna till de vitas relativt sett snabba landvinningar.

Upp till toppen
Annons: