Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 773 ggr
Shirokaze
2018-01-05 15:42

Tuntematon sotilas 2017 / Okänd soldat 2017

Väinö Linnas berömda roman har filmatiserats på nytt (för tredje gången) just lagomt till Finlands 100-årsjubileum 2017. Aku Louhimies är filmregissör.

Alla finländare har säkert sett originalet från 1955 som visas på teve varje år, men vilka här har hunnit se den nya filmatiseringen som hade svensk premiär på självständighetsdagen den 6 december? Vad tyckte ni om den?

Jag jobbar på biografen och passade på att se filmen på premiärdagen. Jag gillar överlag historiska- samt krigsfilmer och måste säga att just Okänd soldat grävde lite extra mycket i känslodepartementet, särskilt när jag blivit medveten om att vi haft krigsveteraner även i vår släkt. Det var svårt att se på filmen och tänka att så många människor lidit igenom liknande helveten i krig. Men måste ändå säga att jag personligen gillade filmen väldigt mycket och planerar att köpa hem den på DVD senare.

Nu igår (4 januari) hade vi den sista visningen av Okänd soldat på biot och då det nästan är en månad sen jag såg den för första gången (och då jag var maskinist på denna visning så måste jag stanna tills filmen är slut och stänga ner allt) så såg jag den igen. Nu visste jag ju hur filmen gick och kan säga att på den andra visningen så lade jag märke till och kopplade ihop fler händelser än vad jag registrerade på första visningen; man liksom märkte av mer av vad som hände i bakgrunden o.s.v. och det var lättare att komma ihåg vem som var vem. Jag brukar nämligen ha en tendens att blanda ihop personer om det är många som följs i filmen samtidigt och som ser liknande ut (samma kläder)…

[Spoiler varning]
Och än en gång måste jag erkänna att jag kände obehag inför vissa scener och satt på helspänn inför andra. Man lever in sig något likt förbannat in i filmen!

Den scenen som påverkar mig mest är nog när Hietanen ser att en annan finsk soldat skadas under krigandet och ropar på hjälp. Godmodiga Hietanen går och hjälper sin vapenbror, trots livsfaran, men skadas själv under akten och mister båda ögonen. Senare förs han bort från fronten i ambulans – men ambulansen råkar ut för ett fiendeanfall och börjar brinna. Hietanen försöker, trots sin blindhet, hjälpa de andra sårade ut ur den brinnande bilen och när han själv väl kommit ut så blir han nådlöst nedskjuten av fienden. Hela tiden ropar de andra "lämna oss inte" och Hietanen försäkrar upprepade gånger "jag lämnar ingen" medan han fumlar med låset i blindo för att komma ut och rädda sig själv och dem andra – det skär i själen.

Jag vet att det "bara är en film med (mestadels?) fiktiva karaktärer/öden" men det är så fruktansvärt fel att skjuta en redan skadad man som, trots sitt handikapp, gör sitt yttersta för att rädda andra i samma hopplösa sits som sig själv. Krig har inga regler men fy sjutton vad den scenen får mina ögon att vattnas… och nästan ännu värre känns det när jag kommer ihåg att morfars far faktiskt var ambulansförare under krigen, bland annat.
[Spoiler varning slut]

Vilka andra har sett nya Okänd soldat? Vad tyckte ni om filmen?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Magi-cat
2018-01-10 08:20
#1

Tack, Shirokaze! 🌺 Mycket intressant! Du gjorde en så bra beskrivning att det känns i hjärteroten.

Det verkar som en oerhört gripande film.  "det skär i själen".
Dessa krig…😢

Jag har inte sett filmen, varken nya eller gamla. Tror inte jag skulle klara av det, men jag skickar maken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tk1971
2018-01-11 09:17
#2

Jag har sett den. Jag vet att det klippts bort 45(?) minuter från filmen i den "svenska" versionen, och jag tycker det märktes. Filmen kändes lite hoppig. Jag tycker inte riktigt man fick lära känna karaktärerna ordentligt. Man undrar ju vad de där 45 minuterna egentligen innehöll och vad man gick miste om. Jag hade min svenske sambo med mig, och han har ju ingen riktig relation till den här eller den äldre filmen, och jag tror inte riktigt han fick kläm på varför den betyder så mycket för finnar. 

Jodå, för mig kändes det lite speciellt att se den, men jag har ju också finska rötter. Dessutom såg vi den på Finlands självständighetsdag, så det kändes lite…. ja, nästan lite högtidligt. Jag har, på äldre dar, funderat rätt mycket på Finlands krig och hur de har påverkat människorna. Jag känner också en större tacksamhet för de som var med än vad jag gjorde när jag var yngre. Jag brukar prata lite om det där med sambon, men jag tror inte riktigt han förstår vad jag menar. 

Lite off topic: nästa vecka ska jag åka till Värnamo, gå in på stadshuset och rösta i presidentvalet för första gången sedan jag fick tillbaka mitt finska medborgarskap. DET känns högtidligt.

Magi-cat
2018-01-11 09:23
#3

#2 Jag känner nog lite som du, har börjat fundera mer och känner igen det där med den lite högtidliga känslan.

Intressant det du berättar om filmen. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: