Annons:
Etikettövrigt
Läst 1576 ggr
Magi-cat
2017-12-25 20:33

Finländarnas deppiga jul?

Beror ju på… 😃

"Vi älskar förstås våra grannar i öst, men vad har de egentligen för jultraditioner? Här listar vi, med glimten i ögat och inspiration från Sisuradio, några av de saker du kan förvänta dig om du firar jul med någon från Finland."

Bastubad och leverlåda, kyrkogård och deppiga visor…

https://www.expressen.se/leva-och-bo/jul/fira-jul-pa-finskt-vis--6-steg-till-en-deppigare-jul/#conversion-199933629


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Shirokaze
2018-01-05 14:37
#1

Läst den artikeln för länge sen men lika rolig ändå. 😃

Jag har alltid firat julen enligt finska traditioner (helfinsk släkt och påbrå) och kan hålla med om att de flesta julsånger har en ganska hög deppfaktor när man börjar tänka på vad de faktiskt sjunger om. Men ändå älskar jag just de finska julsångerna mer än alla glada "hej tomtegubbar"… fast sen kanske det har att göra med att jag är en sån melankolisk person, haha.

Och att gå och tända ljus till de bortgångna på julmorgonen tycker jag är en självklarhet. Visa vördnad och respekt för de som varit innan oss. Särskilt nu vid 100-årsfirandet kändes det extra viktigt att lämna gravljus när både morfars far och morfars farbror deltagit i de finska krigen. 🌺

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Soligajag1
2018-01-09 05:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack för dina fina rader om hur det kan vara ATG Fira Jul som en finsk. Jag är helfinsk , gör dessa lådor , ( denna Julafton va jag hos min syster) Fick smaka hennes lådor , mums! Sedan på Julsagen åkte jag till pappa ( bor på ålderdomshem ) Jag hade beställt mat så vi åt tillsammans i matsalen. Trevligt! Sedan gick vi in på hans rum o fikade , jag hade bakat finska bullar . Pappa älskar bara dem !! Sedan nara njöt vi i varandras sällskap . Jag skrev lite i pappas ’Dagbok’ på finska , såklart ! 😀 Vi brukar inte gå till någon kyrkogård på Julafton , Men jag kommer ihåg när mamma o jag gick till Julottan på Juldagsmorgonen , lyssnade på fina psalmer , julsånger . Dessa Julstjärnor är såå goda , jag är uppväxt med dem . Mums!! 😀🌺❤️

HH 🙂

KPD
2018-01-13 20:16
#3

#2 Det är så fint med dessa julstjärnor. Åtminstone jag har aldrig sett något motsvarande svenskt bakverk.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2018-01-13 20:54
#4

De är mycket goda, dessa julstjärnor.

Och så är det barndomsminnen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: