Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1527 ggr
Magi-cat
12/13/17, 10:07 AM

Risker vid "naturlig" förlossning

Naturlig förlossning är naturligtvis bra om det känns bra för mamman och är så riskfritt det går för barnet.

Men tydligen vill en del barnaföderskor inte tillåta pulsmätning under förlossningen, vilket nu oroar förlossningspersonal.
Personalen önskar därför råd och riktlinjer för hur de ska göra om modern inte vill att fostrets puls följs.
Några nyfödda barn har tydligen fått bestående men, enligt tidningen Kaleva.

"Tidningen skriver att de här förlossningarna främst sker i huvudstadsregionen, Tammerfors och svenskspråkiga Österbotten. Tidningen ser en koppling till lägre vaccinationsgrad och vaccinmotstånd."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/169031

Det är lite svårt att förstå att man inte tar den berättigade hjälp som finns.

(Att inte klippa av navelsträngen genast, som nämns i artikeln, är däremot klokt och medicinskt vettigt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
12/13/17, 10:29 AM
#1

Hur vågar man?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/13/17, 11:11 AM
#2

#1 Det måste grunda sig på missförstånd/och eller att ingen förklarat ordentligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
12/13/17, 11:13 AM
#3

Fast det känns ju som ett ställningstagande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/13/17, 12:15 PM
#4

#3 Jag tänker att om någon kunnat lugna mammornas eventuella oro och motivera dem så hade de kanske inte gjort det här ställningstagandet?
Det är förstås mina egna funderingar, eftersom jag inte stött på detta tidigare och inte vet riktigt vad som ligger bakom.
Tragiskt i alla fall, särskilt som det verkar så onödigt.

Det kan inte vara lätt för personalen heller. Visst ska man lyssna på patienternas/mammornas önskemål, men i de fall de går i strid med gällande praxis, beprövad erfarenhet - och sunt förnuft eller whatever, blir det svårare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
12/13/17, 12:59 PM
#5

#2, mfl inlägg; En del är så otroligt inspårade på att ALLT som dagens vårdapparat gör är mer eller mindre livsfarligt, det är hopplöst att nå fram till dem ens med en så enkel sak som pulsmätning under förlossningen. Jag blir rent mörkrädd när jag läser i vissa facebookgrupper, det är foliehattarnas hattparad och de ser konspirationer i allt som utförs av läkare och sjukvårdspersonal, för att inte tala om när det är läkemedelsföretag som är inblandade. Dessa människor - och de är skrämmande många! - trissar upp varandra, det finns säkerligen de som på fullt allvar tror att läkemedelsindustrin har manipulerat pulsmätarna för att ge sjuka/missbildade barn så att de får sälja mer medicin… Jag är snarare förvånad över att dehär personerna överhuvudtaget söker sig till sjukhus för sin förlossning. (Tror man på fullt allvar att HIV/AIDS är uppfunnet på ett lab och inplanterat i poliovaccinet för att ge svårt sjuka människor som kräver stora mängder dyra läkemedel = storvinst för Astra & Co så kan man nog tro på det mesta, inklusive gröna människor på Mars!) Det handlar nog inte så mycket om vad man gör och säger just vid förlossningen eller ens under graviditeten, utan om att nå fram till och skapa förtroende med den faktiskt ganska stora massa som är skeptiska till vården, dess behandlingar och användning av metoder och läkemedel. Men varför skulle de lyssna på tex en professor i farmakologi el obstetrik när de kan få "bättre" och "mer tillförlitlig" information via Google och Facebook…? ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
12/13/17, 2:50 PM
#6

#5 Samtidigt så har vården och professorn en så hög status och så enormt högt förtroendekapital i människors ögon, att det borde vara en smal sak att genom ett varmt och gott omhändertagande SAMT väl förankrade medicinska resurser nå fram till patienten/den födande kvinnan i det här fallet, och inge den tillit som behövs för att acceptera nödvändiga och ofarliga åtgärder.

.

De flesta av oss har säkert hört hjärtslitande exempel på när det brustit i just omhändertagande och grundläggande patientbemötande. Sådana exempel sprids förstås snabbt. De ger ofta större genomslag än alla de gånger allt lyckligtvis går bra.

Jag vet inte alls hur det är med förlossningsvården i Finland, men gissar att den är (minst) lika god som i Sverige.

Att det skulle vara något kontroversiellt med pulsmätningen har jag aldrig hört förut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/13/17, 3:24 PM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
12/13/17, 3:51 PM
#8

#6, Hehe, jag läser nog i för många "foliehattsgrupper" på nätet :-P . Skämt åsido, jag tycker att misstron för läkare (och veterinärer) ökar och det snabbt. Det är väl en sak om folk verkligen TROR på gröna gubbar på Mars, den kategorin kan man nog sortera bort rätt snart som mindre trovärdig, men tyvärr märker jag en allt större misstro även bland helt vanliga människor som i övrigt inte är benägna för konspirationsteorier. Vänner som jag känt både länge och väl kan tex ifrågasätta mina kunskaper i genetik just FÖR ATT jag sysslat med forskning och haft en professor som närmsta chef. Att han är en mycket välrenommerad forskare gör snarare att han tappar i trovärdighet… Jag tror att de yngre generationerna (dit räknar jag dem som är i barnafödande ålder) har betydligt mindre respekt för tex läkare och professorer än om man jämför med äldre generationer. Min mormor var helt förskräckt över att jag kallade "min" professor vid förnamn och även gör det med läkare, veterinärer och andra kategorier som man tidigare var "ni" med. Ursäkta urspårningen vad gäller ämnet i TS men personligen tror jag att problemet är betydligt större och djupare än brist på lugn, saklig och förtroendeingivande information eller att man hört bekantas skräckhistorier när saker gått snett (och ja, det är ju just de gångerna man hör om, när det INTE går som det ska).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
12/14/17, 10:08 AM
#9

"- Det handlar om flera hundra fall per år, då föderskan har en stark önskan att avstå olika hjälpmedel. Men oftast kommer man överens att i alla fall koppla in nödvändiga metoder om läget blir akut, säger Uotila."

Det låter ju mer rimligt. Då är man resonabel.

"Trenden med "naturlig förlossning" är så pass stor att oroad vårdpersonal kontaktat Finlands gynekologförening.

Enligt Uotila, som också är styrelsemedlem i föreningen, kommer de att skriva ett ställningstagande för vedertagen medicinsk praxis under vårens lopp."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/14/lakare-varnar-for-ny-forlossningstrend-kan-ge-barnet-bestaende-men


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: