Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 1317 ggr
[Rhonda]
2017-12-08 09:27

Födda i Finland?

Hur många av er som lägger upp trådar eller som läser här är födda i Finland?

Jag har aldrig varit där men det ser så vackert ut.

Annons:
Magi-cat
2017-12-08 09:33
#1

#0 Det är nog olika, en hel del har ett intresse av Finland men utan att ha rötter där.

Jag har varit där många gånger och tycker det är speciellt och vackert. 🙂 (Och så har jag rötter därifrån.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
2017-12-08 09:36
#2

Eftersom jag själv är utlänning är jag intresserad av vart folk kommer ifrån.

Hör jag att någon bryter på finska då säger jag: 'Du kommer från Finland eller hur?' Då pratar vi lite om det.

Då blir de glada.

Jag har läst om krigsbarnen o vinterkriget mm.

Farwuq
2017-12-08 11:16
#3

Jag är skåning och har aldrig varit i Finland.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Rhonda]
2017-12-08 11:32
#4

#3 😕

Jag orkar inte resa någonstans.

[Rhonda]
2017-12-08 11:32
#5

#1 Har du släktforskat om dina finska rötter?

Magi-cat
2017-12-08 12:25
#6

#1 Nej, inte alls. Jag är inte särskilt intresserad av släktforskning. 🤫

Lite minnen från barndomen har jag förstås.
Men lite tråkigt är det att de flesta som kunde berätta nu är borta. Man har ett litet hum om ett och annat, men inte så mycket mer. Bilder förstås. Och en släkting som släktforskade om den ena sidan av släkten har skrivit ner en del.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Rhonda]
2017-12-08 12:27
#7

#6 Vad synd. Jag släktforskade från 2004-2016. På bl.a Ancestry.co.uk. Det är kul att få reda på sina rötter.

Magi-cat
2017-12-08 12:54
#8

#7 Jag förstår det. 🙂 Jag är intresserad av historia och det gamla, men det behöver inte vara just min släkt. Men det kanske kommer. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fransu
2017-12-08 16:09
#9

Mina föräldrar kommer båda från Finland. Dom arbetsinvandrade hit i början av 70-talet. Så både jag och min storebror är födda i Sverige, men varit massor i Finland under uppväxten. Jag har inte varit i Finland sen 2003.

Min bror flyttade till Finland för över 15 år sedan. Mina föräldrar flyttade för en vecka sedan. Så nu är det bara jag kvar av vår släkt här i Sverige. För mig är Sverige mitt hemland. Men jag ser mig som finsk ändå.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Rhonda]
2017-12-08 17:08
#10

#9 Jag förstår att du känner dig finsk. Talade ni finska när ni växte upp? ( o svenska så klart).

Fransu
2017-12-08 18:24
#11

#10 Finska är mitt modersmål. Svenska började jag inte prata förrän jag var i fyraårsåldern och jag fick mina första svenska kompisar. Jag pratar alltid finska med mina föräldrar och bror, om inte min man är med förstås. Då talar vi givetvis svenska så han också förstår.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Shirokaze
2017-12-11 17:59
#12

Jag är finsk men född i Sverige då mina föräldrar flyttade i sökan efter jobb när de var unga. Hela min släkt (på båda sidorna) är finskt och finska är mitt modersmål; mamma säger att jag inte kunde ett enda ord svenska förrän jag började på svenskt dagis. 😂 Jag har gått skolan i Sverige (grundskolan och gymnasiet) och är därmed helt tvåspråkig. Just nu bor jag i norra Sverige, men jag har bott mitt liv ungefär fifty-fifty i båda länderna.
När jag var liten tvingade mina föräldrar mig och syskonen att bara prata finska hemma (pappa brukade vara lustig och säga "inga svenskatalande bättre folk!"), vilket jag nu i efterhand är jävligt tacksam över då jag fick finskan som ett gratisspråk på det viset. Jag har vänner och kusiner som även de har finskt påbrå men som glömt bort eller inte blivit lärda finskan av sina familjer och tjao, vissa av dom är ledsna över det nu…
Jag älskar det finska språket, kulturen och naturen. Mitt hjärta finns i Finland, även fast jag bor i Sverige och trivs här med.

Vad gäller traditioner och kultur så har jag blivit uppfostrad med det finska. Jag har nog aldrig i mitt liv dansat runt en midsommarstång, för att vara ärlig, men däremot har vi i familjen alltid firat Vappu/Valborg o.s.v.

Personligen är jag en av dom människorna som folk har jävligt svårt att placera varifrån jag är. Det är många gånger i Finland jag fått höra att jag låter svensk (när jag pratar finska) och tvärtom i Sverige säger folk att jag låter finsk (när jag pratar svenska). Det blir så himla konstigt liksom. 🤔 Men samtidigt är det roande på något sätt.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[Rhonda]
2017-12-11 18:39
#13

#12 Tack för din intressanta berättelse.

Annons:
Magi-cat
2017-12-11 18:47
#14

Instämmer, intressant och tänkvärt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

horsie85
2017-12-16 10:07
#15

Jag bor och är född i Finland, resten av min släkt är också finsk🙂

[Rhonda]
2017-12-16 10:09
#16

#15 Du talar svenska alltså?  Betyder det är ni är Finlandssvenskar?

Soligajag1
2017-12-16 20:17
#17

Hejsan ! Jag är född i Finland , Vuolijoki . Kom till Sverige som 6-åring med mina syskon och mamma o pappa. Det fanns mer jobb här i Sverige. Jag är hel finsk ! Har mycket släkt i Finland. Även i Sverige, i Kiruna , Svappavaara! Jag pratar flytande finska , har alltid gjort det med mina syskon , mamma Och pappa , Min mamma gick bort i förra året . Nu tar vi hand om pappa. Jag älskar allt som har med Finland att göra , mat Och alla traditioner. Tänk bara denna morot-och kålrotslåda till Julen !! Mums!

HH 🙂

[Rhonda]
2017-12-16 20:23
#18

#17 Hej H! brukar du läsa trådarna på detta forum? Jag kommer ihåg att du har berättat för mig om att du är från Finland. 

Jag älskar finsk kålrotslåda!

Krama Knatte o Tjätte från mig ❤️

Soligajag1
2017-12-16 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

#18 Hej Rhonda , ❤️ Jag läste denna tråd nyss om Finland , trevligt! Är mycket inne på olika trådar härinne på iFokus . Tycker mycket om denna sight , men saknar Hemmets Journal ,  Älskar den finska maten , under julen , påsken , somnar och hösten. Funderar på att göra en finsk makaronilåda imorn . Den är smaskens ! Kommer ihåg när min mamma gjorde den i ugnen . Sen den där efterätten , klapp gröt ( vispi puuro ) med lingon , Mums !!

HH 🙂

[Rhonda]
2017-12-16 20:57
#20

#19 🌺

Annons:
horsie85
2017-12-18 14:39
#21

#16 Jepp, är finlandssvensk🙂

taxarärbäst
2018-01-09 17:19
#22

finland är inte så intressant ställe…fullt med alkisar 😕 jag har bott här hela mitt liv

Farwuq
2018-01-12 10:06
#23

#22 Du bor kanske på fel ställe?
Det är liknade här i Skåne, det finns "träsk" även här; och naturligtvis även "gräddhyllor" av olika grad.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Soligajag1
2018-01-12 21:12
#24

#22 Säger som #23 , Du kanske bor på fel ställe . Sen en annan sak , vem som helst ’kan’ hamna’snett’ utav olika livssituationer , du själv med. Jag kan inte klanka ner på några människor . Dem du kallar för ’alkisar’ är människor för mig med! Trivs man inte där man bor , kan man flytta.

HH 🙂

Fransu
2018-01-13 11:36
#25

Jag har alkoholism i släkten. Två som till och med var riktiga "parkbänksalkisar" (båda har tyvärr gått bort nu). Men jag kände dom här människorna innan dom hamnade där dom gjorde. Och båda var fina, varma, roliga och goa människor. Även när dom hade hamnat i alkoholens klor så tyckte vi alla i släkten om dom ändå. En av dom hade en sån otrolig humor så han fick alla att skratta, oavsett om han var nykter eller full.

Ja, det är tragiskt med alkoholism och andra drogberoenden. Jobbigt att se. Men det är alltid en människa bakom beroendet och dom är värda respekt precis som alla andra. Så tycker jag i alla fall.

Jag ser alkoholister här i Sverige också för den delen, så det är knappast bara Finland som är drabbat.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

taxarärbäst
2018-01-16 05:57
#26

vissa har ej råd att flytta och ja det finns alkoholister överallt men det är inte roligt när asen skriker jävla finlandssvensk efter mig hela tiden

Soligajag1
2018-01-16 07:12
#27

#26 Förstår att det kan va jobbigt ,  🤪 

Slå lock för öronen, , tralla lite o gå vidare 😃 

Till mig ropar dem mitt namn, , ( för jag känner en del från ungdomstiden , dem sitter där än idag ) Jag jobbade i ett Cafe förut , där satt dem utanför tidigt på morgonen , lämnade sina burkar där , när jag gick ut för att ta fram Cafe borden fick jag plocka upp burkar o städa efter dem . 

Så kan det vara , ( men jag jobbar inte kvar där) . 

Det är inte lätt , som jag brukar tänka , vi kan hamna där med. .

HH 🙂

Annons:
Farwuq
2018-01-16 12:29
#28

#26 Varifrån kommer denna avogheten mot finlandssvenskar?
De har bidragit så mycket i Finland.
Var i Finland bor du?

Nej, det finns inte - skränande - alkoholister överallt, jag stöter inte på dem här; de finns nog, men inte där jag rör mig och definitivt inte i mitt umgänge eller bland mina arbetskamrater.
Kanske ser man en berusad student någon gång vingla genom natten…
Lund, Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-01-16 12:40
#29

#28 Det där mellan finlandssvenskar och finnar är mycket gammalt.

Ibland på skoj, ibland mer på allvar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-16 14:37
#30

Mycket märkligt, de har tillfört Finland så mycket inte minst kulturellt.

Innan när jag gick på "gruppgympa" brukade jag snacka lite med en åldrad finlands-finska.

När Sverige - och den historiska relationen mellan länderna - kom på tal  sade hon, "med svenskarna kom lag och ordning till Finland".

Hur är det med "Sannfinländarna" är de fortfarande ett starkt parti där uppe?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

taxarärbäst
2018-01-16 18:18
#31

de flesta finnarna tror att vi finlandssvenskar har det lättare och att vi har mer pengar! jag bor i Replot en liten ö utanför vasa. Det finns många uteliggare och alkisar i vasa så jag åker dit typ en gång var tredje månad för jag orkar inte med äckliga fyllon som skriker hora och annat när jag är svenskspråkig.

taxarärbäst
2018-01-16 18:20
#32

#30 sannfinlädarna är fortfarande ganska stort men nu har vi ett nazist parti också så jee för Finland

Magi-cat
2018-01-16 19:24
#33

#32 Sannfinländarna har i alla fall gått tillbaka. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tk1971
2018-01-17 08:53
#34

Jag är född i Sverige av finska föräldrar. Hade ganska mycket kontakt med släkten i Finland när jag var barn, åkte dit och hälsade på varje sommar m.m. Har haft funderingar på en roadtrip i Finland med min svenske sambo, men det har inte blivit av än. 

Jag följer vad som händer i Finland. Jag läser finska tidningar på nätet och ska rösta nu för första gången i presidentvalet, efter att jag tog tillbaka mitt finska medborgarskap för några år sedan. Det händer att jag läser böcker på finska eller lyssnar på finsk musik, men jag tycker att jag har ganska dålig kunskap om finsk kultur. 

Jag känner mig ofta väldigt kluven vad gäller min identitet. Jag är inte finsk, men jag är inte svensk heller. Eller så kanske jag är både finsk och svensk. Vad är jag då? Ja, jag vet inte riktigt.

Annons:
Magi-cat
2018-01-17 09:00
#35

#34 Både och är väl bra? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tk1971
2018-01-17 09:04
#36

#35: mjo, men det är ju det här med känslan av att inte riktigt höra till. Det är en känsla av främlingskap till bägge nationaliteterna.

[Rhonda]
2018-01-17 09:07
#37

#36 Jag förstår precis vad du menar. ❤️

Fransu
2018-01-17 11:54
#38

#34 Oj vad jag känner igen mig i det du beskriver! Känner mig varken svensk eller finsk. Eller så känner jag mig som både och. Min man och vänner och kollegor brukar säga att jag är svensk eftersom jag är född och uppvuxen här. Men båda mina föräldrar är ju finnar. Så då kan jag ju inte vara svensk.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tk1971
2018-01-17 11:56
#39

#38: Exakt så är det. Min sambo brukar också säga att "du är ju svensk, du är ju född här". Men… nej, det stämmer ju inte.

[Rhonda]
2018-01-17 11:56
#40

#34

#38

'Officiellt' så är ni svenskar. Fast det vet ni.

tk1971
2018-01-17 12:01
#41

#40: Tror inte t.ex. SD håller med om det 😉De kan ju inte känna sig säkra på var vår lojalitet ligger.

Annons:
[Rhonda]
2018-01-17 12:07
#42

#41 De ville ju kasta ut alla utlandsfödda svenskar. Då sade jag till min gubbe! Hejdå älskling vi ses i ett annat liv! 😃Jag är australiensare.

Fransu
2018-01-17 12:09
#43

#41 Tänk vad jobbigt för riktigt "inbitna" SD:are att vi går omkring här och ser ut som vilka svennar som helst, men inte är det. Jag som dessutom nu som gift har ett helt svenskklingande namn. Lurigt värre. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Rhonda]
2018-01-17 12:19
#44

#43 Har du någon finsk brytning när du talar svenska?

Fransu
2018-01-17 15:23
#45

#44 Inte alls. Däremot har jag svensk brytning när jag pratar finska.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

taxarärbäst
2018-01-17 20:24
#46

min pappa är halvfinsk och finnarna här behandlar honom som en sjukdom typ kom inte nära ifall det smittar och en av hans gamla chefer sa en gång "klart du inte förstår vad vi pratar om du är ju en svensk"

[Rhonda]
2018-01-17 20:41
#47

#46 😕. Vad är det för fel med folk!! Vi bor allihopa på samma jordklot. 

Jag blir båda ledsen o förbannad!!  😭 😡

taxarärbäst
2018-01-18 04:51
#48

jobbigt att bo i ett land som inte accepterar det språk man använder.

Annons:
Farwuq
2018-01-18 08:13
#49

Mycket märkligt, jag förstår nada.

Högerpartier brukar värna om sitt lands historia och Finlands och Sveriges är så nära man bara kan komma varandra.
De allra mest rabiata nationalisterna borde därför acceptera finnar och svenskar i sin respektive länder som "urbefolkning" och en "nationell skatt".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-01-18 08:39
#50

Det kan nog finnas oförståelse åt båda hållen. Men finlandssvenskan är minoritetsspråk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-18 10:28
#51

Det har egentligen inget med "nazism" att skaffa. Vad jag har uppfattat från Nordfronts sajt - där jag sticker in trynet emellanåt - så är både norska, svenska och finska nazister överens om att de är "brödrafolk".

Problemen måste ligga på en rent "bondsk" och väldigt obildad nivå.
Jag har själv alltid varit en stor vän av Finland, och de finnar - "av bägge sorterna" - som jag lärt känna här i Skåne, har alltid varit individer och lämnat ett hjärtevärmande intryck kvar i mitt hjärta.

Jag fattar inte…  minoritetsspråk eller inte…. Det är folk som bott tillsammans i hundratals år. 🤦‍♂️🤔

Detta påminner mig om några inlägg jag läste på ett skotskt forum för högerextrema för ett par år sedan. Där förekom ett munhuggande om pakistanier i Skottland. Nazisterna var klart negativa mot invandrarna - vilket inte var oväntat. Då kontrade motståndarna med att Skottland haft invandrare i massor av år, och tog upp vikingarna för ca 1.000 år sedan, som ett exempel. Nazisterna gick i taket, och svarade i stil med "det är en djäkla skillnad mellan bröder och främlingar, skandinaverna är våra kusiner, våra närmsta släktingar och grannar".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

taxarärbäst
2018-01-18 18:38
#52

det känns jävligt! finnarna hade inget först det va ju en svensk som gav dem böcker på deras modersmål och fan min morfar dödade inte ryssar i kriget när han var 16år för att vi ska bli skit behandlade

Magi-cat
2018-01-18 19:20
#53

#52 Tråkigt att du har så jobbiga erfarenheter!

Men alla behöver vi varandra och kan tillföra varandra något. Jag menar att vi hellre ska skapa samförstånd och fred.❤️ Det ligger i allas intresse. Alla kanske inte förstår det hela tiden, tyvärr, men det finns mycket positivt att ta fasta på också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-18 19:28
#54

För att ta upp några saker som är bra beträffande språkfrågan, så har man som finlandssvensk rättigheter.

""Finska och svenska äro republikens nationalspråk. Finska medborgares rätt att hos domstol eller förvaltande myndighet i sin sak använda sitt finska eller svenska modersmål samt att utfå expedition på detta språk skall tryggas genom lag, med beaktande av att landets finskspråkiga och svenskspråkiga befolknings rätt enligt enahanda grunder tillgodoses. Den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningens kulturella och ekonomiska behov skola av staten enligt enahanda grunder tillgodoses.""

En del kommuner är tvåspråkiga, en del är rent svenskspråkiga. I t.ex Vasa (tvåspråkig kommun)  i Österbotten kan de äldre få komma till vårdboende med svenskspråkig personal.
Kommunanställda får ett tillägg på lönen om de även behärskar svenska.
Skrivelser från t.ex. myndigheter ska kunna fås på båda språken.

Och på många arbetsplatser finns båda språken och det fungerar utmärkt. (För att nu säga något positivt. 🙂)

Visst förekommer säkert favorisering av personer med det ena eller andra språket, men det gäller nog åt båda hållen. 🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-01-18 20:01
#55

Mitt hjärta blöder.

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves". - Friedrich Schiller"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein

#52 Det är ungefär vad en äldre finlands-finska berättade för mig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: