Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 2628 ggr
Magi-cat
12/7/17, 7:57 AM

Bra gjort av Viking Line som stoppade nazister!

Viking Line stoppade ett gäng från NMR som tänkte kliva på Viking Amorella i Stockholm med destination Åbo. Troligen skulle de delta i en demonstration som den i Finland nyligen förbjudna naziströrelsen anordnat med anledning av självständighetsfirandet.

"Säkerhetsaspekten vägde tungt när Viking Line nekade NMR-medlemmarna att följa med färjan.

– I dag (onsdag) firar Finland sitt 100-årsjubileum och vi har många barnfamiljer ombord. Därför ville vi att det skulle vara tryggt och lugnt ombord, säger Johanna Boijer-Svahnström."

Tack för det Viking Line! 🏆 Det kan ha förhindrat otrevliga händelser. Särskilt viktigt förstås när många barnfamiljer är ombord på färjan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nazister-stoppades-fick-inte-ga-pa-farja


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Rhonda]
12/7/17, 8:06 AM
#1

Det var mycket bra gjort av dem.  Jag visste inte att Finland hade förbjudet naziströrelsen. Jag hoppas det inte blir mer problem nu pga det.

Maria
12/7/17, 8:15 AM
#2

Tack🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
12/7/17, 8:23 AM
#3

Bra där, Finland och Viking Line!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Stockholmare]
12/7/17, 8:41 AM
#4

Står fel i artikeln det var M/S Mariella som dom blev nekade att åka med. det fanns även några som kom med färjan som inte ingick i den gruppen. Dagen efter  eller samma kväll tog sig merparten sig över troligen via Åbo med antingen Viking eller Silja.

Nazisten Pär Sjögren ur SMR var en av dom som nekades gå ombord. Han sågs på bild i går från Helsingfors under livesändning på Svenska.yle.

Magi-cat
12/7/17, 9:22 AM
#5

#4 Vad båten hette var nog av sekundär betydelse i sammanhanget. (Hur vet du det, förresten?)

Om det stämmer som du säger var de ju tråkigt att de inte hade vett att rätta sig efter avvisningen. Det säger ju också en del.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/7/17, 9:26 AM
#6

Samma nyhet i Expressen:

"På tisdagskvällen fick en grupp svenska medlemmar i den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen inte gå ombord på Viking Lines passagerarfärja Amorella. 

Gruppen om 24 personer var på väg till Helsingfors för att delta i en högerextrem parad under den finska självständighetsdagen som firas under onsdagen. 

Men kaptenen på färjan satte stopp för deras resa.

– Säkerheten ombord kunde inte garanteras, säger Viking Lines kommunikationschef Johanna Boijer-Svahnström till Yle."

https://www.expressen.se/nyheter/nmr-tvingades-ga-av-viking-lines-farja/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Stockholmare]
12/7/17, 9:48 AM
#7

#5 SMR skriver själva om att dom blev nekade på M/S Mariella. Även Facebookgrupp för antirasism bekräftar det. " ikväll tisdag nekades flera ur SMR att åka med M/S Mariella till Helsingfors enligt våra källor så fanns flera välkända nazister på plats vid incheckningen. Polis anlände även till platsen för att se till att dom inte klev ombord till Helsingfors."

Även om en kapten nekar en grupp att resa med båten kan nästa kapten godkänna att dom får resa med. Det finns ingen "vett" utan varje befälhavare bestämmer själv om man ska neka eller ta ombord passagerare.

[Torahzen]
12/7/17, 10:07 AM
#8

Heja Viking och den befälhavare som tog beslutet.

[NeferNefer]
12/7/17, 3:52 PM
#9

Heja Viking Line, klokt beslutat! 👍

[Stockholmare]
12/8/17, 9:57 AM
#10

Varför röstas inläggen bort? Vad är det för rasister som inte gillar fakta?

[Rhonda]
12/8/17, 9:58 AM
#11

Undrar varför min kommentar togs bort??  Den var helt oskyldig.

[Torahzen]
12/8/17, 10:01 AM
#12

Samma här. Jag tycker att Viking Line gjorde rätt. Det är min åsikt och jag har rätt till min åsikt.

[Rhonda]
12/8/17, 10:04 AM
#13

#10 Det är inte lämpligt att kalla folk för rasister.

Annons:
[Torahzen]
12/8/17, 10:10 AM
#14

Tack för att mitt tidigare inlägg #8 blev publicerat igen.

[Stockholmare]
12/8/17, 10:14 AM
#15

#13 Du måste även förstå att jag tröttnar på bortröstade inlägg. Varje gång jag kritiserar SD eller SMR blir jag bortröstad!

[Rhonda]
12/8/17, 10:15 AM
#16

#14

#13 

Det hade blivit något fel, jag skickade meddelande till magi-cat.

[Rhonda]
12/8/17, 10:18 AM
#17

#15 Det är ingen ursäkt för att kalla folk för rasister. Bara för att man är anonym betyder inte att man kan vräka ur sig vad som helst - detta verkar vara normen nft. Tyvärr!

Magi-cat
12/8/17, 10:31 AM
#18

Alla inlägg återställda, så när som på ett. Håll en god ton!

Sajtvärden får ta slutgiltig ställning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Stockholmare]
12/8/17, 10:31 AM
#19

#17 Det är din åsikt ja och jag har min!

Magi-cat
12/8/17, 10:32 AM
#20

#19 Det räcker nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Stockholmare]
12/8/17, 10:39 AM
#21

#20 Ber om ursäkt och lämnar Finland iFokus ifred. Hade tänkt att bjuda på massa händelser och bilder från Finland då jag ofta kör där med min lastbil men sparar det till en annan sajt. 👋

Magi-cat
12/8/17, 10:42 AM
#22

#21 Det var uppriktigt tråkigt att höra. Vi ser mer än gärna inlägg med händelser och bilder, så vi hoppas att du återkommer med just det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
12/8/17, 5:45 PM
#23

Inte för att tjafsa, utan bara för att ha koll; eftersom mitt inlägg är publicerat igen så bröt det inte mot några regler, det var "bara" ett antal som anmält det?
(#3, "Bra där, Finland och Viking Line!")
Tyckte att det var tämligen harmlöst även om det visar en ståndpunkt, och det måste väl vara ok?😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
12/8/17, 8:26 PM
#24

#23 Det är lugnt, Lonaa, du har inte gjort något fel och inlägget blev återpublicerat. 😎
(Ibland blir inlägg anmälda fast de inte bryter mot några regler.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
12/8/17, 9:27 PM
#25

#24, Tack! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: