Annons:
Etiketterallmäntfinland
Läst 1550 ggr
KPD
2017-12-06 01:28

Glad självständighetsdag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad självständighetsdag tillönskas alla finländare och alla vänner av Finland!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

  • Redigerat 2023-12-11 12:23 av Magi-cat
  • Redigerat 2024-03-12 23:26 av KPD
Annons:
Farwuq
2017-12-06 02:34
#1

Grattis Finland. 🌺❤️🎂

Med varma hälsningar från Skåne.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-12-06 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grattis Finland! 🙂🌺🎂❤️

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2017-12-06 12:45
#3

Grattis Finland på självständighetsdagen!

Magi-cat
2017-12-06 21:18
#4

Finlandia från slottsbalen, vacker och högtidlig körsång:

https://arenan.yle.fi/1-3864624


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-07 07:48
#5

Det blev ett storslaget firande av Finlands 100-årsdag!

Firandet kulminerade i ett jätte-fyrverkeri i Helsingfors, till tonerna av Sibelius´ Finlandia.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/06/sjalvstandighetsfirandet-kulminerade-i-ett-maktigt-fyrverkeri-grattis-finland-100


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-07 08:19
#6

Jag gissar att många enligt traditionen hade två tända ljus i fönstret igår:

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/06/tva-tanda-ljus-betyder-inte-alltid-sjalvstandighet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Shirokaze
2017-12-11 18:15
#7

Glad självständighetsdag från mig med till mitt kära hemland, såhär i efterskott. ❤️

Hade fullt upp under 6 december med att lämna ljus i familjegravarna (särskilt till morfars far som krigade), hjälpa till att laga festmiddag hos mamma och se på Linnanjuhlat på tv. Jag arbetade på kvällen men det gjorde inte så mycket då jag jobbar på biografen och vi hade svensk premiär på nya versionen av Okänd Soldat just då, som jag såklart passade på att se. En lyckad dag, med andra ord. Jäkligt bra film förövrigt, gå och se den!

Men jag måste även medge att nu under 100-årsfirandet blev det lite extra tydligt att mitt hjärta är i Finland, även fast jag alltid vetat det. På självständighetsdagen hittade jag nämligen en gammal familjegrav (i Finland såklart) där min morfars fars far vilar samt min morfars farbror. Var intressant att höra från min mamma hur farbror Einari var bl.a. hästförare  på vinter- och fortsättningskrigen. Varken han eller morfars far Kaarlo (som vilar i en annan familjegrav i samma kyrkogård) stupade utan kom hem och fortsatte sina liv efter krigstiden. Jag vet att det var någon på min pappas sida också (farfar?) som var med i de finska krigen men blev hemskickad efter att ha fått granatsplitter i ryggen…
Blir alltid tårögd när jag går förbi de vita simpla träkorsen i de finska kyrkogårdarna för där under jorden vilar hjältarna som, i utbyte mot sitt eget liv, gav oss ett fritt land. Jag blir även minst lika tårögd varje år när de inbjudna kvarlevande krigsveteranerna stiger in först i slottet för att hälsa presidenten; de förtjänar det allra mest. Det finns bara cirka 15 000 krigsveteraner kvar i Finland och medelåldern är 93 år, vilket säger ganska mycket. Jag grät när det i början av det här året stod i nyheterna att Armas Ilvo hade gått bort; han blev känd i hela Finland 2015 då han var inbjuden i slottsbalen och sjöng Veteraanin Iltahuuto till president Sauli Niinistö, som blev rörd av framträdandet. Det värsta är nästan att Armas bodde i en liten by i norra Finland som även min bästa vän är ifrån och därmed känns det nästan som om man hade känt honom (är själv ifrån en grannstad). En underbar och karismatisk man med glimten i ögat, synd att världen förlorade honom… 💔 (gå in på Youtube och sök på hans namn om du är intresserad, det dyker upp en hel del resultat!)

I videon är det en polis från Oulu (Uleåborg) som gör en otrolig tolkning av Jean Sibelius' Finlandia för 100-åriga Finlands ära. Ja, det är han som sjunger (även fast sången troligen är inspelad), ifall någon inte tror sina öron. 😉

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

KPD
2022-12-05 23:02
#8

Så har det återigen blivit dags att önska glad självständighetsdag!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2022-12-06 09:27
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kvackis
2022-12-06 09:33
#10

Grattis Finland…..

Kram Kvackis ❤️

Magi-cat
2022-12-06 12:59
#11

Från Finlands svenska Marthaförbund:

"Redan en tid hade Lucina Hagman, tillsammans med många andra, oroat sig för Finlands framtid. Februarimanifestet och den påföljande perioden av förryskningspolitik i början av 1900-talet lämnade ingen oberörd. Och tanken hade börjat slå rot - något måste göras för att slå vakt om det nationella, Finlands särart!
Då var ett självständigt Finland en utopi och man kan undra om Lucina Hagman och hennes vänner ens vågade tänka den tanken. Men hon samlade ett gäng kvinnor och en förening drogs i gång. Syftet var att främja hemmens bästa och väcka kvinnans ansvarskänsla för den enskilda människan, familjen och samhället. Barnuppfostran, renlighet, matlagning stod på agendan och bildningsidealet levde starkt. Nu fylldes grytorna med närande mat till en billig peng och hemmens bokhyllor med böcker.
När Finland blev självständigt 1917 var marthorna redan i full gång gång. 1906 hade kvinnan fått rösträtt i Finland, och även i den frågan hade många aktiva marthor sina fingrar med i spelet. Tre marthor valdes in i den första enkammarriksdagen 1907. Marthornas arbete och deras inlägg i samhällsdebatten kom att påverka attityderna, inte minst bland kvinnorna själva.
Det nya Finland byggdes i vardagen. Och där står vi, Marthaförbundets och Lucinas medsystrar, starkt förankrade än idag!
Vi önskar alla en riktigt rofylld självständighet! 🇫🇮"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-12-06 19:05
#12

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vårdpersonalen hör till årets hedersgäster på slottet. För en kväll får Malin Solstrand byta intensivvårdsavdelningen i Vasa mot Presidentens slott i hjärtat av Helsingfors. 
Magi-cat
2022-12-08 11:50
#13

Finlands tioåringar fick en chans att komma på balen. De lyckliga utsågs sedan via lottdragning.

https://www.hbl.fi/artikel/123f31fc-96fc-4956-853b-9ea5787e2356?fbclid=IwAR0wsetFTaFeQHSkbmYMLyEJv_fkqxxuyy1IodaDqGANqX1uljVSRL3ejp0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Två tioåringar från varje kommun fick på onsdagen klä upp sig till fest då barnens självständighetsfest firades i Ständerhuset. Vi fick äran att följa med fyra förväntansfulla och glada ålänningarna.
  • Redigerat 2022-12-08 11:51 av Magi-cat
Annons:
KPD
2022-12-08 12:12
#14

#13: Vi skrev nästan samtidigt, så jag hann inte se din post, men nog förtjänar detta en egen tråd?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2022-12-08 12:19
#15

#14 Javisst, jättebra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-12-05 17:25
#16

Glad självständighetsdag! 💐

Dagen firas på många håll även i Sverige.

Här är ett exempel från Norrtälje.

https://www.norrtalje.se/nyheterna/2023-112/fira-finlands-sjalvstandighetsdag-612/?fbclid=IwAR3iOnqGqE_gDou4rsZ8m2Kjbw-HZRbAxpKkiB7EJ3hse4wz1LVrUdxekWg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Suomen itsenäisyyspäivän kunniaksi järjestetään konsertti Norrtäljen kirkossa keskiviikkona 6. joulukuuta klo 17.00. Konsertti on ilmainen. Konsertin jä...
Magi-cat
2023-12-06 17:30
#17

Glad självständighetsdag!

I länken finns mycket om dagen och firandet.

https://svenska.yle.fi/a/7-10046794


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2024-01-03 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Glad Självständighetsdag Finland / Suomi .

Toivon kaunis Suomen Itsenääisyys päivä 🌻🤩

HH 🙂

KPD
2024-02-08 10:54
#19

#18: Vilken fin bild! Säljs dessa ljus i ”alla” butiker inför självständighetsdagen?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: