Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 940 ggr
Magi-cat
2017-11-25 08:51

Farligaste platsen för en kvinna...

…är hemmet. 😢

Idag 25 november är det Internationella FN-dagen för avskaffande av våld mot kvinnor!

Tänkvärt och viktigt inlägg från Marhakolumnen:

"Nej, jämställdheten har inte kommit längre i vårt land heller. Vi har inte mycket att vara stolta över när det gäller våldsbrott mot kvinnor. När FN tidigare i år gav Finland rekommendationer gällande mänskliga rättigheter, handlade många av dem om att förebygga våld mot kvinnor. Enligt statistiken är vårt land ett av Europas mest våldsamma länder för kvinnor, och det egna hemmet är den farligaste platsen för en kvinna. När hon blir utsatt för våld är den skyldiga oftast en man som hon känner väl. En äkta make. En sambo. En pojkvän. En ex-make."

"För det finns ingen typisk kvinna som blir slagen, men det finns en typisk kvinna som flyr slagen: hon som vågar lita på att det finns ett nätverk som tar emot henne och bär henne vidare. Och det finns en typisk kvinna som bygger sådana nätverk. Kvinnor som vill hjälpa varandra. Kvinnor som du. Kvinnor som jag."

http://martha.fi/sv/start/article-89465-61211-marthakolumnen-kvinnor-som-du-och-jag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: