Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1006 ggr
Magi-cat
2017-11-24 17:19

Vad sägs om insektsbröd?

Fazer lanserar nu ett bröd med insekter i degen.

Syrsor, närmare bestämt. Bra proteinkälla och nyttiga värre, enligt Fazer.

–" Vi ville vara bland de första att genomföra matrevolutionen. Vi vill växa inom brödkategorin med hantverksbakade artesanbröd också i fortsättningen. I Fazer Butiksbagerier kan vi smidigt baka och testa olika nyheter. Som världens första insektbröd är Fazer Syrsbröd ett fint exempel på detta”, säger Markus Hellström, verkställande direktör för Fazer bageri Finland."

https://www.hbl.fi/artikel/fazer-lanserar-insektsbrod-pa-fredag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[KatarinePierce]
2017-11-24 17:23
#1

Usch Usch

[PeterTM]
2017-11-24 17:32
#2

Toppen, jag är definitivt positiv till allt som kan hjälpa till att minska människans vansinniga resursuttag ur den här planeten. Insekter är en självklar väg att gå när det inte längre är hållbart att föda upp stora däggdjur till människoföda.

Herveaux
2017-11-24 17:52
#3

Skulle jag gärna smaka, låter spännande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Farwuq
2017-11-24 18:19
#4

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-11-24 19:40
#5

Själv fortsätter jag nog med bröd utan insekter. 🤢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2017-11-25 08:59
#6

Detta har jag missat - ska kolla i affärerna idag! Underbart initiativ! Även om det bara är en gimmick från Fazer så kan det tjäna till att bryta människors egendomliga motvilja.

EDIT: Äsch, det säljs bara i Finland än så länge, det missade jag. Men man kan ju fråga efter det även i Sverige!

Annons:
KPD
2017-11-25 09:58
#7

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Fransu
2017-11-25 19:18
#8

Rent spontant känns det läskigt med insekter i maten. Men det kanske är framtiden och vem vet, det kanske till och med är gott.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Dioramabyggare
2017-12-04 18:18
#9

För mig som vegan är valet enkelt när det gäller att äta insektsbröd. Men även om jag inte vore det skulle jag uppleva det som direkt motbjudande att äta sådant bröd.

Sedan funderar jag på hur det blir med "industriell" odling av syrsor; om/hur den påverkar miljön. Och inte minst hur "humant" dödandet av syrsor i stor skala går till…

Magi-cat
2017-12-04 18:46
#10

#9 Gissar att det inte är någon trevlig hantering…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: