Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 810 ggr
Magi-cat
11/15/17, 9:07 AM

Svårt att flytta till Finland från Sverige?

Sofia var gravid när hon flyttade från Sverige till Finland. Där hamnade hon i kläm mitt emellan två system och hon kände det som om Försäkringskassan betraktade henne som en bedragare.
Två system kolliderade och kommunicerade inte med varandra och Sofia kom i kläm.
Detta gjorde förstås den första tiden i Finland till en stressig period och jobbig period, samtidigt som hon var gravid och skulle ordna skolgång till det större barnet.

Enligt en undersökning från Nordiska ministerrådet vill nordborna ha mer fri rörlighet och ett bättre samarbete länderna emellan.

"SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson är medveten om problemen, trots att det inom de nordiska länderna finns en gemensam vilja om bättre samarbete:

- Ingenting går av sig själv, och det är viktigt att också den politiska viljan finns, att man säger att vi vill ha mer nordiskt samarbete."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/15/sofia-joons-flyttade-med-baby-i-magen-till-finland-forsakringskassan-behandlade

Det var lite beklämmande att läsa, tycker jag. Båda länderna är med i EU och den fria rörligheten som skulle göra det så lätt för medborgarna att röra sig över gränserna var ett starkt argument en gång i tiden. Ändå blir det så här…😕

Någon som har några egna erfarenheter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: