Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 549 ggr
Magi-cat
9/28/17, 8:11 AM

Tema Bokmässan - Finland 100 år

Göteborgs bokmässa har i år Finland 100 år som tema.

Men endast 3 finländska författare finns representerade. Dessa är Sirpa Kähkönen, Tommi Kinnunen och Miika Nousiainen.

"Har bojkotten med anledning av den högerextrema tidningen Nya Tiders medverkan i mässan påverkat ert arbete det här året?

- Ja, jag skulle ljuga om jag sade att det inte har påverkat oss. Men det har kanske inte påverkat så mycket som det har framkommit i media. Av de här ungefär 200 författarna som skrev på uppropet som publicerades i Dagens Nyheter i maj, var det kanske ett tjugotal som var aktuella för seminarier i bokmässans program.

- Där fick vi ju tänka om på ett antal programpunkter och där fanns ju även ett par finskspråkiga författare bland dem som valde att inte komma till bokmässan på grund av Nya Tider. Vilka det var kan jag så här på rak arm inte komma ihåg. Men där kan man väl säga att det föll bort ytterligare några finska författare."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/27/goteborgs-bokmassa-2017-har-finland-100-ar-som-tema-men-de-finska-forfattarna-ar

Synd att eftergivenheten för Nya Tider ska förstöra för även detta tema.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
9/28/17, 8:12 AM
#1

Ja, det var verkligen tråkigt … 😕

Upp till toppen
Annons: