Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 560 ggr
Magi-cat
8/30/17, 8:50 AM

"Måste någon dö först?"

Sorgligt nog verkar förlossningsvården gå åt samma håll i Finland som i Sverige. Kortsiktiga "besparingar" blir dyra på sikt.

Jag hoppas ni kan läsa hela insändaren i länken. Den är skriven av Petra Turja, ansvarig för doulaverksamheten, Hälsofrämjande för småbarnsfamiljer, Folkhälsans förbund.

"Jag har med bestörtning följt med vilken väg förlossningsvården utvecklas i vårt land. Den ena förlossningsenheten efter den andra läggs ner, inneluftsproblem på sjukhusen sopas under mattan och allt fler barn föds oplanerat hemma eller på vägen till sjukhuset. I mitt jobb möter jag oroliga och uppskrämda familjer som försöker intala sig själva att allt nog ordnar sig, att det är tryggt att föda och att personalen orkar och hinner med dem också.

Hur långt ska vi gå med att tumma på förlossningsvården i Finland? Ska barn eller mammor behöva dö innan beslutsfattarna får upp ögonen? Det räcker inte med att överleva förlossningen, det är en livshändelse som inverkar på den födande kvinnans fysiska och psykiska välmående långt efter att krystfasen är över, den inverkar på föräldrarnas och barnets anknytning till varandra och den inverkar på familjens välmående."

https://www.hbl.fi/artikel/maste-nagon-do-forst/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
8/30/17, 9:07 AM
#1

Det är Bilderberggruppen och internationell läkemedelsindustri som jobbar på högtryck. Väldig tråkigt att Finlands politiker lägger sej så platta för globala makthavare.

Magi-cat
8/30/17, 9:09 AM
#2

Näpp, det är vanlig hederlig kapitalism. 🤑


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
8/30/17, 9:57 AM
#3

#2 Där har du rätt. det är en fråga om resurser och tillgången på dessa. Finland har väl ungefär samma struktur på befolkning o yta som Sverige, alltså är det föga förvånande att man har samma problem.

Ett problem som är svårlöst. Litet befolkningsunderlag= långa avstånd= låg nivå på samhällsservice.

I norra Sverige är 15, 20 mil ingen omöjlighet och det gäller väl i Finland med.

Magi-cat
8/30/17, 10:10 AM
#4

#3 Ska du börja med det där här också?

Avstånden har varit lika långa hela tiden och att förlossningsvården skärs ner kan inte skyllas på det.

.

Jag ser att länken inte går att läsa, så jag citerar ett stycke till:

"Gravida kvinnors situation är beklämmande. Det är inte så lätt att göra uppror och ställa sig på barrikaderna när man samtidigt är beroende av den vård som finns kvar. Och att bojkotta fungerar inte heller, förlossning blir det ändå.

Även barnmorskorna är utsatta. De tar hand om allt fler förlossningar under arbetsskiftet, de tar emot uppskrämda familjer som fått en alldeles för kort förberedelse inför förlossningen och de jobbar med kolleger med hälsoproblem. Situationen är ohållbar och framför allt oetisk. Alla har rätt till en trygg och säker vård i samband med graviditet och förlossning.

Ja, och så var det uppmaningen från politikerhåll att föda fler barn, absurt! Hur skulle det vara med en politisk vilja och ekonomisk satsning för att främja hälsan hos väntande familjer och hos hälsovårdspersonalen?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
8/30/17, 10:28 AM
#5

#4

Kraven på vård, på resurskrävande vård har ökat kontinuerligt de senaste 50 åren.

Ny teknik = högre kostnader.

För femtio år sedan var det inte ovanligt med ambulerande barnmorskor i glesbygden

Folk fick ligga och dö hemma , med ett läkar eller distriktssköterske besök ngn gång då och då.

Det accepterar vi inte idag.

Skatteunderlaget sjunker i dessa områden (de är redan idag låginkomstområden) men då folk blir äldre går de i pension och skatteunderlaget sjunker ytterligare

Jag tror ingen vill stänga skolor, vårdcentraler BB för nöjes skull. Utan för att man inte har andra alternativ.

Varje BB, varje lasarett behöver ha ett minimum av människor i sitt upptagningsområde. Det gäller lasarettet i Åbo såväl som i Uppsala eller i ett glesbygdsområde.

Det handlar då inte om mil till sjukan utan om hur stor yta som krävs för att uppnå detta underlag.

Att du inte gillar detta faktum är din sak. Men att du blundar för realitet är beklagligt.

Jag har frågat dig tidigare, gör det igen, har du några realistiska lösningar parat?

Magi-cat
8/30/17, 4:23 PM
#6

#5 Det här har diskuterats i flera trådar på andra sajter och jag tänker inte dra om allt igen. Se bara den förtvivlade rubriken "Måste någon dö först"?
Det räcker för att förstå att måttet nu är rågat för kvinnor och förlossningspersonal.
Det gäller att prioritera och det är inte kvinnor och barn som ska få lida!
Det är, förutom det rent mänskliga (och vi är ett mänskligt land), en dålig prioritering att inte satsa på en för ett rikt land värdig förlossningsvård.

Här är en länk från de demonstrationer som hölls i Sverige för en tid sedan. Det tycks vara liknande förhållanden i bägge våra länder.

"– Om det hade varit män som födde barn så hade det varit ett våldsamt upplopp för länge sedan. Om det såg ut som det gör nu och de tvingades att föda barn under de här omständigheterna."

http://likavillkor.ifokus.se/discussions/599961a5ce12c4255c003ab7-protester-mot-forlossningskaoset?discussions-3


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
8/30/17, 7:20 PM
#7

#6

Men vad ska prioriteras

Vem och vilka ska stryka på foten för att de resurser som krävs ska komma fram?

Ska skatten höjas?

Och ska skatten höjas regionalt eller för hela landet?

Var ska personalen tas ifrån

Att som beskriva förtvivlan och rädsla löser ingen ting. däremot konstruktiva förslag.

Hittills har män dött i alla tider och i exakt samma omfattning som kvinnor. Har aldrig hört talas om undantag, utom i religiösa sammanhang….

Jag förstår om du nu blockerar mig, eftersom jag ställer obekväma frågor och efterfrågar realistiska svar😎

Magi-cat
8/31/17, 9:13 AM
#8

#7 Blockerar någon gör jag inte förrän denna någon bryter mot regler och/eller god ton. Men jag antar att du vill provocera när du säger så.

Angående frågan om förlossningsvården tror jag det viktigaste är sagt och vi kommer nog inte närmare varandra än så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
8/31/17, 9:28 AM
#9

#8

Det viktigaste är väl knappast sagt. Finansiering och genomförande rent praktiskt återstår ju att penetrera.

Men det är ju de två tråkiga ämnena som de flesta blundar inför.

Alla inklusive mig själv vill ha den bästa tänkbara vården, den högsta tänkbara säkerheten. Men därifrån till genomförande så går vägen genom vad som är ekonomiskt och praktiskt möjligt. Och det innebär bla att den som väljer i glesbygd inte kan förvänta sig samma samhällsservice som den som bor i större tätort,  i alla fall om han eller hon är realist.

Det tror jag även du inser när det kommer till kritan.

Vi har idag ca 4 läkare per 1000 invånare. (i Sverige) ca 11 sjuksköterskor/1000 invånare

Ta exempelvis Kiruna kommun, 24 000 invånare

På samma yta bor det nog närmare en miljon i stockholms-området.

Så länge det inte är kvadratkilometern som betalar för vården utan människorna i området så måste detta slå igenom i vad man kan ha råd med för servicenivå.

Magi-cat
8/31/17, 9:38 AM
#10

Angående finansiering så måste man ställa sig själv frågan vart man vill alla dessa skattepengar ska gå: Vinster i välfärden eller välfärd för folket, i detta fall födande kvinnor, omsorg om kommande generationer?

Miljardrullning av skattepengar till skatteparadis och riskkapitalbolag, fiffel och båg, eller…?

Läs t.ex Sjukt hus (Ennart/Mellgren)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/31/17, 9:50 AM
#11

Liv och hälsa måste självklart gå före pengar. Det prioriteras så himla fel idag. Stoppa miljardrullningen till de privata företagen så har vi mer än råd med all grundläggande samhällsservice som vård och omsorg, skolor, poliser, brandkår och allt annat.

landsbygdsbo
8/31/17, 12:14 PM
#12

¤11 och varifrån kommer pengarna? Jag fick lära mig i skolan att samhället beskattade enskilda och företag för att få resurser till samhällsbyggande. Precis som en familj får de resurser som de kan spendera genom att familjemedlemmarna arbetar.

Om du stryper de enskilda företagen med för höga skatter/för låga avdrag så resulterar det på sikt i lägre skatteinkomster vilket då leder till att vi får allt mindre råd till samhällsservice. Detta drabbar i slutändan de svaga. Inte dem som har resurser, initiativkraft och möjligheter.

Allt finns idag att beskåda i historieböcker där det noggrant beskrivs vad som händer i samhällen där ideologin går före vettet. Nu senast är det väl Venezuela som är ett talande exempel.

landsbygdsbo
8/31/17, 12:19 PM
#13

#10

Vi ska ha en gemensam finansiering av samhällsprojekt så som sjukvård, vägar etc.

Men de som utför jobbet ska vara de som gör det billigast till den av samhället efterfrågade kvaliteten.

Ett landsting lejer in elektriker, takläggare så varför inte utförare av vård och omsorg.

Naturligtvis ställer då beställaren krav vid upphandlingen och följer upp allt så att man får det man betalar för. Om sedan leverantören gör vinst pga en mer slimmad organisation, det påverkar ju inte landstinget, det hade ju för dem varit dyrare att göra jobbet själva ..enligt principen lägst anbud till samma kvalitet får jobbet. För kan landstinget göra jobbet billigare med samma kvalitetskrav så ska naturligtvis landstinget göra jobbet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: