Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 5809 ggr
Roslagen.
2017-08-08 15:41

Viking eller Silja

Jag tänkta ta tjejen med mig till Helsingfors men vilket kryssningsbolag ska man välja? Vi gillar äta god mat och dricka gott.

Annons:
Magi-cat
2017-08-08 15:43
#1

Bra fråga! Hoppas du får ett bra svar! 🙂

Jag tror båda rederierna har fina båtar med mycket gott i, men kanske några har lite mer personliga svar att ge.

Ha det så trevligt på resan sedan! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Stockholmare]
2017-08-08 16:31
#2

Jag gillar Ocean Grill på Mariella. Det finns även en trevlig avsmakningsmeny 7 eller 9 rätter. 

À la carte på Silja brukar vara god den med. Maten har förändras väldigt mycket på fartygen dom senaste åren till det bättre.

Det är svårt att tipsa vilket fartyg du ska välja efter som alla gillar olika så kolla menyerna på hemsidorna.

KPD
2017-08-09 10:55
#3

Något som talar till Vikings fördel är terminallägena. I Helsingfors är Vikingterminalen belägen på Skatudden, och man får en mycket fin vy över staden. Såväl Viking som Silja har spårvägshållplatser vid respektive terminal, men Skatudden är belägen inom promenadavstånd från centrum. Till Silja är vägen längre och inte särskilt upplyftande. Också i Stockholm får man en trevlig upplevelse med Viking, som avgår från Söder och far förbi Djurgården. Detta är naturligtvis inte det viktigaste, men skillnaden mellan rederierna är nog inte så stor, och då kan detta vara något att tänka på.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Jimmy.L]
2017-08-09 17:31
#4

Ska ni bara äta och dricka gott finns ju även Birka, Cinderella, Galaxy, Grace, Amorella, Baltic Princess.

Roslagen.
2017-08-10 08:52
#5

#3 Tack för tipset det lutar åt Viking. 

#4 Ja men hur är fyllan på Cinderella och Galaxy man har ju hört ganska mycket tråkiga händelser.

[Jimmy.L]
2017-08-10 09:05
#6

Fylla finns nog på alla båtarna men har nog blivit bättre på Cinderella sen dom införde stopp av försäljning av alkohol på utvägen på taxfree. Galaxy har jag för mig dom gjort samma sak. 

Jag har bokat en kryssning i början av oktober med just Cinderella när jag fyller år. 1800 kr gick det på, jag valde AD2 Seaside Comforhytt, 3-rätters vid Seaview Dining och frukost i samma restaurang. 

Tidigare i somras åkte jag på 12 timmars kryssning.

Annons:
Roslagen.
2017-08-10 09:15
#7

Detta blev ju inte lättare att välja kryssning. Men tack för alla förslag.

Magi-cat
2017-08-10 09:21
#8

#7 Ha det så trevligt och berätta gärna för oss sedan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2017-08-10 11:32
#9

Jag har åkt med silja ett par gånger det senaste året (var på miniturné med bandet till stockholm för ett par veckor sen, då åkte vi från Åbo med Baltic Princess, och på privatresa påsken 2016, den gången från H:fors med Serenade) och har överlag positiva erfarenheter av det rederiet. Tidigare har jag åkt mest Viking men det var ganska länge sen nu. 

Nu senast skulle vi egentligen åka med Viking, men kundtjänsten jag ringde och bokade via kunde inte svenska och uppenbarligen inte heller stava till svenska namn, så de sjabblade bort hela min bokning. (Om man hade kunnat boka två personbilar via Vikings nätsida hade jag bokat där och då hade allt gått fint, men nu fick jag aldrig nån bekräftelse på bokningen och när jag ringde för att höra var den blev av så lyckades de inte hitta den). Därför gav jag f*n i det och bokade på Silja istället, vilket visade sig vara ett bra drag, för när jag senare ringde och ville skjuta fram avfärdsdagen en dag p.g.a. en inhiberad spelning så ringde jag till den på riktigt svenskspråkiga kundtjänsten som ordnade allt perfekt, till och med över förväntan, och kommunikationen förlöpte smärtfritt. 100-0 åt Silja där.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2017-08-10 12:12
#10

Nåt negativt också om Silja… Nu senast åt vi pizza på tillbakavägen i den italienska restaurangen som fanns ombord, och de var inte bara rejält prissatta (17-18 euro/st), utan vattnet vi ville ha som dricka kostade också hutlöst mycket. Eller vad säger ni om 3,45 euro för en halv 0,7 liters flaska exklusivt vatten från nånstans långt bort, när vanligt kranvatten eller billigt närproducerat vatten på flaska hade dugt hur bra som helst? Blev ingen dricks där i alla fall. Tidigare på dagen när vi ville prova lite olika 'ädla drycker' i baren för att bättre kunna välja vad vi skulle köpa i taxfreen så visade det sig vid en diskussion med bartendern att de nuförtiden sköter beställningarna till restaurangerna och barerna helt skilt från det som säljs i taxfreen, så vi fick inte smaka på den exklusiva tequila gjord på 100% agavenektar som såldes i taxfreen, inte heller den single malt whisky dom hade på erbjudande där. Det slutade med att jag köpte andra varor istället. Bartendern beklagade sig över systemets inflexibilitet som tydligen varit faktum sedan Tallink köpte Silja.

Buffén ger jag dock mycket bra betyg för. Fräscht, mångsidigt och förmånligt. På den där påskresan åt vi middagsbuffé ombord och nu senast frukostbuffé på tillbakaresan. 11 euro för en mångsidig frukostbuffé tycker jag är billigt, likaså 16 euro för en middagsbuffé (om jag nu minns rätt, men allt under 20 euro måste man säga är förmånligt bra med tanke på vad man får för pengarna. Alla drycker är dessutom inkluderade i det priset, alltså även öl och vin).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Jimmy.L]
2017-08-10 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag tycker Viking Line är lättare att boka på hemsidan, och man kan välja att betala i butik om man så vill. Siljas buffén håller jag med om är god och är godare än Vikings buffé.  A La Carte tycker jag Viking är lite vassare än Siljas och väljer ofta den. Sist åt jag en god högrevsburgare på Amorella.

Roslagen.
2017-08-10 20:20
#12

Vi bokade Cinderella tillslut och ger den en chans.

[Jimmy.L]
2017-08-10 20:35
#13

#12 Vad för hytt och vad tänkte ni äta ombord?

Annons:
[Stockholmare]
2017-08-20 21:26
#14

Det kommer en ny meny för buffén som svenska kocklandslaget har tagit fram på Viking Line.

[Jimmy.L]
2017-09-18 15:41
#15

Lånar denna tråd lite, åker till Helsingfors i början av nästa vecka, jag tänkte upptäcka Sveaborg och dess museum som ligger där men brorsan och hans familj tänkte kika i butiker. Dom lär säkert vara intresserade av barnkläder till deras dotter som är drygt 13 månader gammal så vilka barnbutiker finns det att upptäcka, gärna med gångavstånd från Salutorget?

[Stockholmare]
2017-09-18 21:37
#16

Prata med dom i informationen det brukar finnas kartor man kan få, sen finns det turistinformation i Helsingfors.

[Jimmy.L]
2017-09-18 21:43
#17

Okej det ska jag tipsa dom om.

Magi-cat
2017-09-19 08:29
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2017-09-19 08:32
#19

#18 Tack.

KPD
2017-09-19 19:05
#20

#15 Ett tips. Dygnsbiljetter för lokaltrafiken (spårvagnar, metro, lokaltåg och bussar) gäller även på färjan till Sveaborg. Det blir billigare, om du också ska åka spårvagn. Kontrollera bara, att du köper rätt zoner! Köper man biljetten i automat, börjar den gälla direkt. Köper man den över disk, måste den aktiveras vid första resan. Det sker ombord på spårvagnar, men på perrongen, när man åker metro. https://www.hsl.fi/sv/biljetter-och-priser


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[Jimmy.L]
2017-09-19 19:53
#21

#20 Tack fast jag har inskaffat Helsingforskortet den funkar väl även på färjan över till Sveaborg?

Magi-cat
2017-09-19 20:43
#22

#20 Vilka bra tips!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2017-09-19 20:47
#23

#21 Det vet jag inte, men det borde stå på kortet eller i en medföljande broschyr.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Jimmy.L]
2017-09-19 21:05
#24

#23 Jag får den ombord på Mariella.

Har du tips vart man kan inta lunch i Helsingfors efter man varit vid Sveaborg?

KPD
2017-09-20 10:04
#25

#24 Det finns många restauranger i Helsingfors, precis som i de flesta större städer. I Helsingfors kan man med fördel passa på att besöka någon rysk restaurang. Äldst och förmodligen bäst är Bellevue på Skatudden, nära Uspenskijkatedralen. Den kanske inte upplevs lika rysk som de övriga, men det beror helt enkelt på dess ålder. Den grundades redan 1917 och är alltså inte skapad för att betona det ryska, utan för att vara en restaurang med ryskt kök. De övriga tror jag endast serverar middag. Ibland förekommer underhållning. http://restaurantbellevue.com/en/ En annan trevlig restaurang är Lasipalatsi, där tiden nästan har stått stilla. Från hamnen går man ett kvarter upp till Riddarhuset och tar spårvagn 4 mot Munknäs till hpl. Glaspalatset. (Här passar jag på med en lektion i tvåspråkighet. Glaspalatset är en byggnad, som ägs av staden. Den har därför officiellt namn på båda språken, precis som spårvagnshållplatserna. Restaurangen arrenderas av en privat företagare och har ett finskt namn. Det korrekta är alltså, när man talar svenska, att säga, att man tar spårvagnen till Glaspalatset för att äta på restaurang Lasipalatsi i Glaspalatset. Naturligtvis kan man förenkla det och säga, att man åt i Glaspalatset, men då har man bara nämnt byggnaden, inte restaurangen.) https://www.ravintolalasipalatsi.fi/?lang=sv


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Jimmy.L]
2017-09-20 10:06
#26

Jag tackar så mycket för tipsen.

Magi-cat
2017-09-20 10:07
#27

Får jag också föreslå något av Mumincaféerna? 🙂

https://www.moomin.com/sv/blog/tredje-mumin-kaffe-har-oppnat-hjartat-av-helsingfors/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2017-09-20 10:26
#28

#27 Tack jag fick det tipset i en grupp på Facebook. 🙂 

Avresa blir nu på måndag med M/S Mariella, jag åker i en A4 Seaside Standard.

Middag från sthlm intas i Food Garden, hemvägen blir det middag i Ocean Grill.

2x frukost i Buffén.

[Stockholmare]
2017-09-22 17:51
#29

Jimmy.L du har tur, M/S Mariella har legat på en kort dockning och fått sig en uppiffning, bl.a. så har lekrummet renoverats och fartyget har ett nytt Coffee & Joy-café. Mariella är åter i trafik idag kl. 17.30 från Helsingfors.

Upp till toppen
Annons: