Samhälle och politik

Helsingfors hamn - störst i världen?

2017-08-03 20:45 #0 av: Magi-cat

Vem kunde tro det, att Helsingfors' hamn kan bli den största i världen? Åtminstone vad gäller passagerartrafik. Bara Dover i England kan tävla om titeln. VågSolPokal

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/03/helsingfors-hamn-pa-vag-att-bli-storst-i-varlden

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2017-08-05 11:50 #1 av: KPD

Intressant! Det hade jag inte trott, men jag kan erkänna, att jag heller inte har funderat över det.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2017-08-06 07:25 #2 av: tk1971

Nej, det hade jag inte heller trott. Men jag har funderat på det vettiga i att dessa jättefartyg går fram och tillbaka över havet. Hur mycket olja använder inte de? 

Anmäl
2017-08-06 14:21 #3 av: KPD

#2 Det är nog väldigt mycket.

Några av färjorna mellan Helsingborg och Helsingör byggs om för eldrift, men den färden tar endast 20 minuter. Jag vet inte om det skulle fungera på längre sträckor.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170124/farja-helsingborg-helsingor-oresund-scandlines-eldrift-elfarja-elbat/

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2017-08-08 13:21 #4 av: Göteborgaren

#2 Man fraktar väldigt mycket gods över till Tallinn med färjorna. Men även folk som arbetar tar färjorna utan dom tvingas folk att flyga vilket är sämre för miljön bara under en månad hade ett rederi över 30.000 passagerare vilket motsvarar över 5000 flygresor. Och det finns hårdare miljökrav på fartygen än flyget. 

#3 Det tar 2 timmar över Finska viken. 

Anmäl
2017-08-09 11:03 #5 av: KPD

#4 Det var därför jag undrade om det vore realistiskt med eldrift, eller om det än så länge endast är lämpligt för kortare resor.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2017-08-09 12:26 #6 av: Göteborgaren

#5 Jag är tveksam om rederierna i dagsläget är sugna på en elfärja, möjligt att en hybridfärja skulle kunna fungera el/gas men det är dyrt att bygga nytt och dom man har nu är ju nästan nya och har inte betalat av sig. Och Viking Line kommer nästa år att ersätta Amorella på sträckan Stockholm - Åbo med ett nybygge.

Viking Xprs byggd 2013. 

Viking Faster byggd 1998.

Tallink Superstar byggd 2008.

Tallink Star byggd 2007.

Finlandia byggd 2001.

Samtliga fartyg är ju bränslesnåla.

Är nog bara Silja Europa som är äldst på denna sträcka och slukar mycket bränsle.

Tallink har funderat att sälja företaget så det är ju osäkert hur deras framtid ser ut.



Anmäl
2017-08-09 17:27 #7 av: Jimmy.L

#6 Viking Faster är bara hyrd av Viking Line, men en intressant katamaran som nog är rätt att använda sig av på denna linje. Ska dom i framtiden köpa in en färja så är nog en katamaran bäst.

Anmäl
2017-08-09 20:23 #8 av: Göteborgaren

#7 Det missade jag sen måste jag rätta mig själv. Viking Line ska ersätta Amorella 2020.

Ryktas att Eckerölinjen letar nya färjor främst på linjen Grisslehamn - Eckerö. 

Anmäl
2017-08-09 22:37 #9 av: papa-bear

atomdrift? jag menar, de största hangarfartygen kör med det, ubåtar.

är jag allvarlig, vem vet, men vad skall driva de stora oceangående containerbåtarna den dagen vi blir tvungna att ställa om pga bränslebrist.

Anmäl
2017-08-09 23:04 #10 av: Jimmy.L

#9 Naturgas kan vara lösningen Viking Grace kör med det.

https://www.vikingline.com/sv/miljo/lng/

Anmäl
2017-08-11 20:10 #11 av: landsbygdsbo

Rödby/ Puttgarden ca 15 miljoner passagerare per år

3,2 miljoner bilar och 63 000 bussar + ett antal tåg o lastbilar

Helsingfors ca 11 miljoner passagerare....

Anmäl
2017-08-11 21:24 #12 av: papa-bear

naturgas och olja är ju fossila bränslen, så lagren töms ju på det också.

Anmäl
2017-08-11 21:38 #13 av: Jimmy.L

#12 Kan vara så fast det tycks vara framtiden ändå.

http://miljonytta.se/framtid/flytande-naturgas-kan-minska-sjofartens-utslapp/

Anmäl
2017-08-18 18:57 #14 av: Göteborgaren

#7 Nu kom Viking Lines kvartalsrapport och katamaranen gav fler resande men vinsten äts upp av höga bränslekostnader för den. Jag tror inte dom väljer hyra den till nästa år.

Även rederiet Eckerö visade förlust för första halvåret dom har tappat passagerare på alla tre linjerna. Birka Cruises, Eckerölinjen och  Finlandia.


Anmäl
2017-08-18 19:01 #15 av: Jimmy.L

#14 Intressant. Då är det möjligt att dom inte väljer hyra den till nästa år då? Men tror du dom kommer hyra ett annat fartyg och vad kan det finnas för lämpliga fartyg lediga som uppfyller deras krav.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.