Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1464 ggr
MelodyX
4/13/17, 4:02 PM

Semestra i Finland. Vad ska ses?

Hej, tänkte besöka Finland i sommar med ungar och man. Har ni tips på vad man kan se ute i landet, var är det som vackrast i landet, var hittar man de bästa fiskevattnen? Historia som kan vara aktuellt och så vidare. Vi spånar mest nu, är öppna för det mesta men dock mer in i landet och inte kring Helsingfors/Åbo / Kryssningsstäderna. Är intresserad av framförallt billiga upplevelser, natur, historia, djur och så vidare. 

Barnen är sex och sju år.

Annons:
Magi-cat
4/13/17, 6:12 PM
#1

#0 Spännande! Det finns säkert hur mycket som helst att se!

(Själv brukar jag hålla mig vid västkusten.)🙂 Där finns förresten, kom jag just på, ett populärt fiskevatten vid forsarna i Merikarvia. I Lankoski finns en trevlig kvarn där man kan fika och titta på hantverk och souvenirer. (De brukar kunna tala svenska där.)
Strax söder därom finns ett annat mysigt fikaställe, Onnenkoski, där de säljer gott hembakt surbröd, fisk och traktens delikatesser.

Lite längre norrut, vid Vasa, finns mycket att se, bl.a. en meteoritkrater. (fast det ser ut som ett fält.) Norr om Vasa finns en stenpark vid Oravais, med exempel på alla Finlands stensorter. (om man gillar sten.) Den ligger vackert vid havet. (Orten är svensktalande.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/13/17, 6:15 PM
Rosisa00
4/17/17, 8:48 AM
#3

Det bror ju på hur länge ni är där och så, det finns ju en djurpark med en isbjörn som föddes på zooet (första ibjörnen i finland som föddes i zoo) den heter på finska Raunan eläinpuisto. :) Jag tycker det skulle vara coolt att se den ungen. Det finns ju gamla legender och myter om sjöar men det kanske inte är så intressant :)

Sundaychild
4/23/17, 12:23 PM
#4

Jaa, det beror nog mycket på i vilket väderstreck ni har tänkt ta er. Det finns mycket vackert, både gammalt och nytt. I och med att jag sysslar med geocaching har jag själv ramlat över många intressanta sevärdheter som annars skulle ha gått helt förbi.

Jag håller med Magi-cat om de trevliga kaffe- och matplatserna längs riks-8 norrut. Kör man åt det hållet är Kristinestad en vacker liten stad att svänga in till.

Skärgården utanför Åbo-Pargas, eller Kimitoön är också väldigt vackra speciellt på sommaren. Finns mycket som riktar sig till turister där, och bara mer byggs och öppnas hela tiden.

Öster om Helsingfors kan Borgå-trakten vara intressant, ska själv ta mej dit i sommar. Som sagt, när ni lite bestämt åt vilket håll det bär kan jag gärna bidra med mer specifika tips, det finns nog något att se och göra nästan överallt.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
5/13/17, 6:22 PM
#5

Se skärgården från glashus, kanske? 🙂

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/143543


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/30/17, 11:39 AM
#6

Tänkte på barnen…Powerpark kanske?🙂

Har aldrig varit där själv, men andra som besökt parken flera gånger har varit närmast lyriska…

http://sv.powerpark.fi/etusivu_sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sundaychild
6/9/17, 7:47 AM
#7

Jag har besökt Power Park en gång, visserligen för flera år sedan, men jag var imponerad. Ordentliga grejer, också för lite större barn och vuxna om man gillar fart och fläkt. Och en renare och prydligare nöjespark har jag aldrig sett.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
6/15/17, 4:10 PM
#8

Mumindalen utanför Åbo har jag hört positiva kommentarer om, av de som har mindre barn. Tydligen väldigt mysigt, välgjort, rent och snyggt samt lättöverskådligt. Och så kul förstås…

Det finns också en simstrand/badstrand samt bra med fika- och matställen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candy123
6/25/17, 12:21 AM
#9

Power park är riktigt bra besöker det nästan varenda år det ända negativa är att det finns lite vegetarisk mat men annars är det toppen!

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Magi-cat
5/2/18, 11:29 AM
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: