Kultur; musik, film, konst

Påsk och påskbrasor

2017-04-11 20:33 #0 av: Magi-cat

Eldar ni påskbrasa? Det är en tradition som jag tror skiljer svenskt och finländskt påskfirande. Eller?

Och så äter man chokladägg. Glad

Glad påsk!TårtaTårtaSolBlommaBallong

(bild från pixabay.com)

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2017-04-12 17:44 #1 av: NeferNefer

Ingen påskbrasa, men ett nougatägg har jag fått Lipar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-04-18 21:43 #2 av: KPD

Jag har ätit flera Mignonägg, och ytterligare några tar jag med mig hem.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-03-22 11:26 #3 av: Magi-cat

Som en liten omväxling till memman, kommer här ett recept på en maffig påsk-morotstårta:

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/175161

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2018-03-22 11:37 #4 av: NeferNefer

LiparMUMS!!!!

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-03-26 07:16 #5 av: Farwuq

Ingen brasa här i djupa södern.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-03-26 18:28 #6 av: horsie85

Vi har alltid påskbrasa och äter mignonägg och memmaKär

Anmäl
2018-03-29 09:00 #8 av: Magi-cat

I Österbotten firar man påsk ordentligt med påskbrasor:

http://www.visitvaasa.fi/sv/undersidorna/Pages/pask_i_vasaregionen.aspx

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.