Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 656 ggr
Jetaime
3/20/17, 11:33 AM

Sverige-finland-sverige.

Jag planerar att åka till Finland (helsingfors) med båt från Stockholm inom det närmsta och undrar vem ni rekommendera att åka med? Jag kommer att ha hund och bil med mig! :) Ska till Lathi som ligger unfefär tio mil norr om Helsingfors. Så har ni tips på billiga boende som tillåter hund är det väldigt välkommet. Kommer troligtvis ha lite tid över när jag är där så finns det något jag absolut borde göra eller se i närheten? :)

Annons:
KPD
3/20/17, 10:40 PM
#1

Det är ett tag sedan jag senast åkte med båt, men det intryck jag har fått är Viking håller litet högre standard än Silja.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Jetaime
3/20/17, 10:47 PM
#2

#1 Okey! På vilket vis då?

Jag har även kikat lite på Finnlines (Kapellskär - Naatail) också, kortare resväg med båten men lite längre med bil, men tror man kan tjäna in på både tid och kostnad..

Magi-cat
3/21/17, 8:14 AM
#3

#2 Tror att det är högre standard på Sthlm-Helsingforsbåtarna, men om man bara ska transportera sig så väger ett billigare pris upp mindre med lyx.

Både Silja och Viking har fina båtar, vad jag vet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
3/21/17, 8:19 PM
#4

Om du åker på kvällen från Sverige så är det inte så stor skillnad mellan Viking och Silja. Viking Grace som går på kvällen från Åbo och morgonen från Stockholm är nyare och har en lite annan "touch" - där satsas på god mat och service och mindre sprit. 

Jag har åkt både dessa Stockholm-Åbo och Finnlines Kapellskär-Nådendal linjerna. Finnlines är förvånansvärt bra om man mest är ute efter att förflytta sig. Bara en restaurang att "välja bland", men mycket god mat var det åtminstone när jag åkte. Riktar sig främst till yrkeschaufförer, och jag har förstått att de ska ha bra mat och bekväma sängar om de ska köra långa sträckor så - ja, den är helt bra. Och snabbare och eventuellt lite billigare (åtminstone om man räknar in allt man spenderar på de röda eller vita båtarna).

Ha det så trevligt i Finland!!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
3/21/17, 8:21 PM
#5

Jaha, man ska ju läsa ordentligt - såg nu att du tänkte åka till Helsingfors, inte till Åbo. Men Finnlanes kan nog ändå vara ett alternativ, blir ju lite längre att köra nog då i alla fall.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Jetaime
3/21/17, 8:29 PM
#6

#4#5 Tack för ditt svar! Jag är mest ute efter att ta mig över så fort som möjligt och så billigt som möjligt, för min del gör det inte så mycket om det inte är så lyxigt eller så mycket alternativ. 

Blir antagligen Kapellskär-Nådendal (Naantail) men Helsingfors är också ett alternativ. Får se hur det ser ut när det är dags!

Annons:
Magi-cat
3/21/17, 8:33 PM
#7

Trevlig resa! Berätta gärna om dina intryck sedan!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jetaime
4/5/17, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#8

Det blev helt plötsligt väldigt bråttom för mig att åka då jag gjorde ett blodprov på min hund på onsdag morgon och jag behövde vara i Lathi redan på fredagen, och iom jag bokade så tajt in på både med bil och med hund (man var tvungen att boka hytt om man hade hund med sig på båten). Så det slutade med att det blev Kapellskär - Naantali (och samma på vägen tillbaka) eftersom att det var snabbast även om jag fick köra lite längre både i Sverige och Finland sen. Körde från Trelleborg - Kapellskär natten mellan onsdagen och torsdagen och kom till Sverige igen igår imorse! 

Det fungerade hur bra som helst, men fick lite panik när jag kom upp till Kapellskär på torsdag morgon och inte riktigt visste hur jag skulle göra (med tanke på att det var bara lastbilar förutom jag så kunde jag inte bara följa med en bil och se var dom åkte, haha). Ännu en erfarenhet rikare. 

Är väldigt stolt över min hund som skötte sig så himla fint, ganska lugnande för mig som var väldigt stressad över resan :)

Jag hade en väldigt trevlig tid i Finland (tråkigt väder dock!) och syftet med hela resan var att min tik skulle få träffa en väldigt stilig hane 😍Hundarna gillade varandra väldigt mycket och nu håller vi tummarna för ett gäng valpar i början på juni!

Magi-cat
4/5/17, 3:36 PM
#9

#8 Tack för uppdateringen och vad skönt att det gick så bra!

Stiliga hundar! 🐶😍Ser så gulliga ut tillsammans!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: