Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1405 ggr
Magi-cat
3/15/17, 9:54 AM

Finländsk skräpmat?

Inte då! I listan finns en hel del nyttigheter och oundgängligheter. Som bondosten…mmm…😛

Det översta, är det "gris"?

https://www.buzzfeed.com/tabathaleggett/finnish-junk-foods-the-rest-of-the-world-urgently-needs?utm_term=.vhZYNRkmv#.hpwEdxZOw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Honestyisdead
3/15/17, 10:06 AM
#1

Älskar 23.

Vet inte vad gris är

JazzBass
3/15/17, 10:42 AM
#2

Grisar är stora, platta, rektangulära sockrade munkar fyllda med nån slags sylt, kanske oftast äppelmos. 🙂 Liknar inte riktigt den på bilden till formen alltså  men det kanske är fråga om samma sak.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Farwuq
3/16/17, 12:46 PM
#3

Låter inte nyttigt.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
3/16/17, 1:46 PM
#4

#2 Aha

19sextio7
3/17/17, 8:26 PM
#5

Älskar leipäjusto både smaken och gnirket får mig minnas somrarna i mormors hus i barndomen. Så gör även punanen hera, som fanns inte med i listan (kanske för att det är en midsommarrätt?)

Honestyisdead
3/17/17, 9:05 PM
#6

#5 Va? Tror du missuppfattat något och meddelar mig fel.

Annons:
19sextio7
3/17/17, 9:24 PM
#7

#6 Ursäkta, nu förstår jag inte vad du menar? Jag kommenderade bara vad jag tycker är gott i länken som Magi-Cat lagt ut (#0) och något annat jag tycker är gott som inte fanns med i länken: "Punanen hera".  "Punanen hera" är namnet på en finsk midsommarrätt (kallas också juhannusjuustokeitto). 

Länk till rätten: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/26639/punainen%20hera%20eli%20juhannusjuustokeitto/

[Thiah]
3/18/17, 2:56 AM
#8

#5 maken kallade det knarrost som liten :)

Sundaychild
3/18/17, 9:14 AM
#9

#7 Nu blev jag nyfiken - har aldrig hört talas om punainen hera trots att jag bott i Finland hela mitt liv. Var i landet bor eller bodde din mormor?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
3/18/17, 9:39 AM
#10

Grisar hör till sommarens fröjder, nybakta, gärna lite ljumma, garanterat onyttiga och fruktansvärt goda. 😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

19sextio7
3/18/17, 11:41 AM
#11

#8 Ja,  brödosten gnirkar eller (ännu hellre) knarrar när man tuggar den, den e lite speciell 😃

#9 Punanen hera gjordes/görs i bl a min mamma och mormors hemtrakter, Nivala (ca 10 mil från Kokkola/Karleby, inåt landet).  Punanen hera är en "keski- ja pohjoispohjalainen perinneruoka" (traditionell maträtt i mellersta- o norra österbotten). Vad jag vet finns det inga genvägar, alltså man kan inte köpa den utan man måste tillreda den själv. Tror inte punanen hera är ett lika vanligt inslag på dagens midsommarbord eftersom den kräver (fet) komjölk direkt från källan (ingen pastöriserad köpemjölk) och tillagningstiden är runt 10-12 timmar. Till rättens fördel innehåller den bara två ingredienser (en större mängd av nyss nämnda mjölken + ostlöpe) :). Få är dom som bemästrar konsten att få till den (röda) heran men jisses vad den är god, när den görs rätt! (Trots de få ingredienserna, sättet rätten tillagas och att slutresultatet som på intet sätt liknar ett kulinariskt ögonmästerverk.)

Tillägg: "Gammeldags mjölk" (typ: Valios, Hilja-vanhanajan maito) går att handla i finska butiker (vad jag förstår) o vissa säger att heran blir lyckad även med den.

Honestyisdead
3/18/17, 11:47 AM
#12

#11 Tack för informationen :)

Sundaychild
3/21/17, 8:29 PM
#13

#11 Tack säger jag med. Har som sagt aldrig hört talas om det, trots att jag är född och uppvuxen i Österbotten själv. Men den är nog inte lika utbredd bland finlandssvenskar i stan (Storstaden Vasa 😉) antar jag.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: