Mat och dryck

Finlands nationalrätt: rågbröd!

2017-01-19 10:11 #0 av: Magi-cat

50 000 finländare deltog i en omröstning om Finlands nationalrätt nr ett. Rågbrödet vann, följt av karelsk stek som blev nr två. 

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/19/ragbrodet-ar-finlands-nationalratt

Grattis till det äkta, goda rågbrödet! PokalBlomma

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2017-01-19 10:14 #1 av: Magi-cat

Rågbröd är faktiskt helt underbart, men det ska vara det äkta, med bara rågmjöl, vatten och salt, möjligen jäst också. Utan tillsatser och "ämnen"!

Vilket är ert favorit-rågbröd?

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2017-01-19 10:27 #2 av: NeferNefer

Mmm, ruisleipä! Jag gillar Fazers bröd mest. Fast jag kanske borde prova att baka själv, det kanske blir ännu godare?

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-19 10:38 #3 av: Magi-cat

Just det, ruisleipä! Tummen upp

På somrarna brukar vi handla från lokala bagerier. Det är väldigt gott och bara få ingredienser. (Och så brukar vi handla med oss mängder med bröd och stoppa i frysen hemma. Folk som ser oss måste undra om det inte finns bröd i Sverige. Skrattar)

Jag har provat att baka själv, med det blir inte alls samma sak...Degen är lite för tungjobbad....

Anmäl
2017-01-19 10:44 #4 av: NeferNefer

Aha, då fortsätter jag äta Fazers goda bröd i stället. Vad härligt det låter med de lokala bageriernas bröd!

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-19 10:47 #5 av: tk1971

Jag gillar också det finska rågbrödet. Jag är uppväxt med det och köper det fortfarande ibland.

Vet inte om Fazers Rågkusar räknas som "äkta" finskt rågbröd, men jag tycker de är goda.

Anmäl
2017-01-19 12:12 #6 av: Magi-cat

Roligt att rågbrödet är populärt också bland unga!

Så här föll rösterna:

"Rågbröd 9 885

Karelsk stek 9 435

Karelsk pirog 6 742

Stekt strömming med mos 4 353

Ärtsoppa 2 088

Blåbärspaj 1 336

Fisksoppa 1 176

Memma 1 052"

https://www.hbl.fi/artikel/finlandarna-valde-ragbrodet/

Anmäl
2017-01-19 12:13 #7 av: NeferNefer

Mmm... blåbärspaj ... mmm ... memma ... Lipar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.