Annons:
Etikettövrigt
Läst 415 ggr
Magi-cat
2016-12-30 08:18

Vad minns ni bäst av 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka händelser har präglat året, tycker ni? Smått som stort…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-12-30 14:06
#1

Så här förändras våra liv 2017. Mindre studiepeng men billigare godis. 

Och samkönade par får gifta sig, men…

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/30/2017-kommer-sa-forandras-vara-liv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-05 07:40
#2

En av de viktigaste händelserna i Finland under 2016 måste väl ändå var jourreformen och diskussionerna kring den.

http://finland.ifokus.se/discussions/584eeb0dce12c45fd2000f24-katastrof-for-svenskan-i-osterbotten-jourreformen?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2017-01-16 10:47
#3

På det personliga planet är besöket i Borgå det jag minns bäst. Tyvärr var det mesta stängt, men jag kunde i vart fall ta en promenad i staden. I samband med mitt traditionella påskfirande i Helsingfors brukar jag också besöka någon plats i omgivningarna. Året dessförinnan var det Tavastehus, som jag passade på att se. Ett annat minne är att Glaspalatset i Helsingfors var stängt för ombyggnad, då Amos Andersons konstmuseum ska få nya lokaler i och i anslutning till Glaspalatset. Jag blev litet besviken, då jag hade tänkt äta middag på Lasipalatsi. (Byggnaden ägs av staden och har officiellt namn på båda språken. Restaurangen är privatägd och har endast finskt namn.) Jag blev orolig för restaurangens framtid, men vad jag förstår kommer restaurangen att förbli oförändrad. Politiskt minns jag att nazister misshandlade en man till döds vid järnvägsstationen i Helsingfors och att Vasa centralsjukhus blir utan jour, om förslaget genomförs.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: