Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 2766 ggr
Magi-cat
12/15/16, 9:49 PM

Himmeli

Idag läste jag om "himmeli", halmkonst. Det ser verkligen fint ut!

Brukar ni göra himmeli?

Halmkronan som blev "hipp":

http://www.gp.se/livsstil/bostad/s%C3%A5-g%C3%B6r-du-en-egen-himmeli-halmkronan-som-blev-hipp-1.4046049

http://thewaveswemake.se/blog/2016/08/31/gor-din-egen-himmeli/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
greenseng
12/15/16, 10:47 PM
#1

Oj vad fint! Och det finns ju så många geometriska figurer.

En konstnärs dröm!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Magi-cat
12/16/16, 7:33 AM
#2

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
12/17/16, 10:25 AM
#3

Nu undrar jag i min tur, är detta alltså ingenting som görs i Sverige? I finlandssvenskan används ordet himmel alltså även för detta, det är inte bara det som du kan titta upp på där molnen bor 😃. Halmhimmel, eller bara himmel.

Men jag tror faktiskt att de böjs olika i bestämd form, himmel (sky) - himlen, medan himmel (halm) - himmeln. 🤓

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
12/17/16, 10:28 AM
#4

Också Strömsö har varit i farten och byggt himlar - men på svenska utan "i" på slutet!

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/28/traditionell-stromso-himmel

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
12/17/16, 10:29 AM
#5

Intressant, Sundaychild! Roligt att lära sig något nytt!👍

Det har jag aldrig tänkt på. Och aldrig sett att det kallas himmeli. Eller att vi har halmhimmel i Sverige. Men det kan vara olika i olika regioner, förstås.

Himmel och halm - har det ett gemensamt ursprung? 🤓Eller är det en ordlek? Måste be en språkvetare reda ut detta…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
12/17/16, 10:35 AM
#6

Jag skulle anta att det svesnka ordet halmhimmel (eller bara himmel) kommer från finskans himmeli. Men jag vet inte, det kan ju också vara tvärtom! Finns här nån språkvetare som kan det här??

Det jag tyckte var konstigt, var att det i de svenskspråkiga artiklarna talades om "himmeli" när det faktiskt finns ett svensk ord.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Farwuq
12/17/16, 5:29 PM
#7

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
12/20/16, 4:56 PM
#8

Plötsligt är det himmeli överallt!

Råkade få se i Tara 2016:13 om heltids-himmeli-konstnären Eija Koski.

Det verkar som om det gamla hantverket blivit hett i design- och inredningsvärlden.

(I Sverige kallas halmkonstverken "oro", står det.)

Eija Koski har gjort himmeli sedan hon var barn och särskilt sedan hon blev förälskad i en eko-bonde som 20-åring.

Eija reser jorden runt och håller föredrag och ger workshops, senast i Tokyo där det gick väldigt bra. Galleristen köpte själv alla verken.

Eija säger att det är geometrin och de harmoniska proportionerna i himmeli som fascinerar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/20/16, 5:11 PM
#9

"Att skapa takkronor av råghalm eller himlar som de kallas är ett gammalt finskt hantverk som upptäckts på nytt och tagit designvärlden med storm. Halmkronorna med sina raka linjer, geometriska former och spröda, luftiga känsla har något naturligt och tidlöst över sig. Samtidigt kan de med tillägg av nya material och färger bli moderna skulpturer.

I Himmeli får du en grundläggande introduktion till att bygga himlar med tekniktips och 24 modeller. En mönsterritning till varje projekt hjälper dig att följa stegen och visar hur du kan skissa själv när du vill gå vidare och skapa egna modeller. Himlarna i boken har den klassiska naturnära känslan, men du får förslag på alternativa material för att anpassa stilen.

Eija Koski är världens enda konstnär med titeln himmelist. Hon ställer ut, föreläser och håller kurser i konsten att skapa himlar runtom i Norden och övriga världen. Hennes senaste utställning var på Gallery A4 i Tokyo och 2013 tilldelades hon priset Årets konsthantverkare."

http://www.adlibris.com/se/bok/himmeli-geometrisk-halmslojd-forr-och-nu-9789127149632


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/21/16, 2:25 PM
#10

Någon som har bilder på himmeli, som vi kan pryda tråden med?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
1/23/18, 12:32 PM
#12

Min farfar var en hejare på att bygga bl.a. miniatyrmodeller, och gjorde även såna här himlar, mest i form av pyramider med småtetraedrar hängande i hörnen och eventuellt även i mitten. En av dem hänger konstant i taket i ett rum i mitt barndomshem. Dom är trevliga, men ganska sköra. Snurrar lite extra där de hänger om man blåser lite på dem, även från några meters håll. Tyvärr har jag inga fotografier på nån av hans himlar. Om jag får tid i framtiden när barnen blir äldre så skulle jag gärna vilja fortsätta traditionen och göra såna jag också, tycker sånt är kul. Farfar var också en av mina största idoler när jag var yngre - otroligt duktig och kunnig på nästan vad som helst, mycket vis, alltid lugn och sansad, och dessutom positiv och intresserad av oss barnbarn, och vi var lika ivriga att träffa honom för att få se vad för nytt och roligt han kan ha att visa oss. En förebild som heter duga, vill jag påstå. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
1/23/18, 12:39 PM
#13

#12 Fint skrivet! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/8/18, 6:05 PM
#14

Det har varit en himmeli-utställning på Halmens Hus.

"Himmelsk harmoni

Vad blir det av samtal mellan halm och tomhet?  Tar man med geometri och rätta proportioner, blir det ordning och harmoni, en himmeli. Himmelis symmetriska geometriska former är traditionellt byggda av bondens guld, av strålande råghalm.

Ordet Himmeli hänvisar till himmelen. Det är inte en tillfällighet, himmeli är också känd under namnet Kosmos. Kosmos är synonymt med Universum, och nämns första gången av Pythagoras. Han hade ursprungligen två översättningar till Kosmos och det var Smycke och Ordning. Kosmos har de här båda sidorna såsom Himmeli, skönhet i den perfekta ordningen."

http://www.halmenshus.com/utstallning/himmeli/

Hur vackert som helst…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
9/17/18, 7:26 PM
#15

#9 För närvarande säljs boken till extrapriset 99 kr på Adlibris mot 179 kr på Bokus.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
9/17/18, 7:30 PM
#16

#15 Bra tips! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/7/24, 5:30 PM
#17

"Av halmstrån, urblåsta äggskal, ulltussar och små stuvbitar av folkdräktstyg skapar Per-Åke Backman stora, vackra halmkronor, gjorda för att hängas på hedersplatsen i ett rum: ovanför ett bord eller i ett fönster där de omedelbart drar blickarna till sig."

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/manniskor/20221010/per-ake-skapar-halmkronor/?fbclid=IwAR0A1PGmXVzBlUZkeokmCf6pZCbT8rZJdjyp0430DQZJGaWRaClSgNX2nZc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fyndet uppe på hans farmors gamla vind förändrade Per-Åke Backmans liv. Den vackra halmkronan gav honom lust att prova att göra en själv. Och att känna halmen i…
Upp till toppen
Annons: