Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 461 ggr
Magi-cat
2016-12-08 08:19

Grattis på Sibelius-dagen!

Idag firar Finland den finländska musikens dag på Sibelius födelsedag med allmän flaggning!

"Jean Sibelius föddes den 8 december 1865 och dog den 20 september 1957. Han var en av de främsta finländska tonsättarna."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/08/ali-smaler-inte-langre-och-linnea-har-slutat-sova-om-natterna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-12-08 10:30 av Magi-cat
Annons:
Sundaychild
2016-12-09 20:23
#1

Slog mej plötsligt då jag läste detta inlägg - vad hände med propositionen att Finland skulle byta nationalsång? Har nåt luddigt minne att sannfinländarnas ungdomsorganisation - eller var det någon annan (?) - försökte föreslå att Finland skulle byta ut "Vårt land, vårt land" till Finlandiahymnen som nationalsång.

Men antagligen dog väl idén med en gång, för jag har åtminstone inte läst eller hört nåt mer om det hela. Nån som vet och minns något om detta?

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Sundaychild
2016-12-09 20:24
#2

Sedan måste jag väl lägga till att jag tycker Finlandiahymnen är otroligt vacker - med det inte sagt att den borde bli nationalsång.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2021-12-08 10:30
#3

Den finländska musikens dag!

"Finlands nationalkompositör Jean Sibelius föddes 8 december 1865 i Tavastehus. Han är den finska klassiska musikens fader och en av våra mest kända finländare. På Sibelius födelsedag firar vi den finländska musikens dag. Här kan du se hans livshistoria på bara 3 minuter."

https://arenan.yle.fi/1-50024522


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Titta på Modersmål och litteratur - Vetamix - Sibelius på 3 minuter i Yle Arenan. Arenan är Finlands största tjänst för webb-tv och -radio.
  • Redigerat 2021-12-08 10:31 av Magi-cat
Magi-cat
2022-12-10 09:29
#4

Sibeliusdagen firades igen den 7 december.

"Today the flags were flying in Finland to mark Finnish Music Day and the birthday of composer Jean Sibelius. Here's a captivating video of Finnish landscapes and seasons, set Sibelius' beautiful tone poem 'Finlandia',"

(Från Discovering Finland på FB)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: