Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 808 ggr
Loris M
12/6/16, 10:16 PM

Finska flickor näst bäst i världen

Som bekant, finska elever brukar ligga på topp när det gäller diverse kunskapsmätningar. Nu är senaste PISA-mätningar presenterade och i år har det gått lite sämre än vanligt (även om de fortfarande är bland de högst presterande).

"När det gäller naturvetenskaper placerar sig de finländska flickorna på andra plats i världen. Däremot klarar sig inte de finländska pojkarna lika bra. Skillnaden mellan könen är 19 poäng till flickornas fördel, vilket är störst inom OECD-länderna. I klartext betyder det att flickorna befinner sig ett halvt år före pojkarna när det gäller kunskaper i naturvetenskaper.

– Det är en trend som verkar gå i linje med förra veckans Timss-resultat. Samma bild syntes där, och det är förstås oroväckande ur ett jämställdhetsperspektiv, säger Fritjof Sahlström, som är professor i pedagogik vid Åbo Akademi, till DN.

Finland placerar sig på femte plats i världen inom Pisa-mätningarna, och på tredje plats bland OECD-länder. Det är ett sämre resultat än i tidigare mätningar, men inte en så dramatisk nedgång som man befarat."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kunskapsmatningen-timss-presenteras/

När det gäller Svenska elever så har det äntligen vänt. I matematik och naturvetenskap ligger de i linje med OECD-snittet och i läsförståelse över OECD-snittet. 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-pisa-matning-skolresultaten-vander-uppat/

Det som är oroande i mätningarna både i Sverige och Finland är att gapet mellan låg- och högpresterade elever ökar. Samt att skolan har svårt att kompensera de brister som finns i hemmiljön när det gäller elever med låg socioekonomisk status. 

Edit. (kan vara bra att veta) "Pisa-undersökningen mäter 15-åringars kunskaper. Totalt deltog över en halv miljon elever från 72 länder eller regioner i den senaste mätningen, däribland alla 35 OECD-länder."

Annons:
Tjeja
12/6/16, 10:21 PM
#1

Intressant!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
12/7/16, 7:36 AM
#2

Tack, Loris, 🌺 mycket intressant. 

Men hur ska man ställa sig till förändringarna och åtgärda de gap som verkar uppstå?

Förr skulle skolan lika för alla, vilket slags hem man kom ifrån skulle inte spela någon roll, pojkar och flickor skulle uppmuntras på samma sätt osv. Så verkar det inte vara nu och i Sverige har vi privata skolor och fria skolval som motverkar jämlikhet…

Det här är bekymmersamt, tycker jag, när mycket går stick i stäv mot jämlikhetssträvanden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
12/7/16, 10:01 AM
#3

#2 Ja, så är det tyvärr. Skillnader växer mellan pojkar och flickor, mellan utlandsfödda och infödda, mellan socialt utsatta och de mer privilegierade. Det är mycket svårare att göra något. Resultat är bättre men likvärdigheten sämre. De skrev om det i Skolvärlden:

"Bra, och vi var en jämlik kunskapsskola. Men sedan har vi både fallit i kunskaper (där vi nu ser en viss förbättring) men är nu sämre på likvärdighet än de flesta i OECD. Vad har hänt med ”En skola för alla”? Vad har hänt med lika chanser? Vad har hänt med den svenska skolan? OECD kallar sin huvudrapport ”Excellence and Equity”, Excellens och likvärdighet. De betonar likvärdighetens betydelse. Men i Sverige har vi det mest rå-kapitalistiska marknadssystemet i världen där en modell med skolpeng och skolval tillsammans med vinster som motiv mer eller mindre omöjliggör politiska initiativ att komma tillrätta med olikvärdighet och segregation. När nu kunskapsresultaten ser ut att kanske börja förbättras är det hög tid att börja diskutera detta.

Det är också viktigt att debatten om skolan måste handla om mer än om hur skolan kan bli effektivare eller resultaten högre. Vi måste tala om vilken skola och vilket samhälle vi vill ha, om synen på skolans och utbildningens plats i samhället. Och den viktigaste signalen från Pisa-systemet just nu är den som handlar om likvärdighet. Vissa har försökt få oss att tro att de viktiga data vi behöver inför framtida beslut är mätningar av skillnader mellan friskolor och kommunala skolor (och några av dem blev nog besvikna på Pisa-resultatet). Men det är inte alls den information som vi behöver se och ska agera på. Det vi måste bry oss om är hur hela skolsystemet beter sig."

http://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/det-ar-dags-att-bygga-upp-en-skola-alla-igen

Upp till toppen
Annons: