Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1146 ggr
Sundaychild
2016-12-01 18:09

Demokratin hotad???

Vad är det för fel på folk nu för tiden? Får man bete sig hur som helst? Kan man inte leva i samråd med andra människor i ett gemensamt samhälle är det väl bara att ta sitt pick och pack och flytta ut i skogen. Eller nån annanstans där man inte behöver respektera olika åsikter. Jag tycker detta är skrämmande!

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/01/allt-fler-kommunalpolitiker-trakasseras-av-kommuninvanare-dod-ratta-i-postladan

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
mangemani4
2016-12-01 18:18
#1

demokrati funkar enbart om alla håller med majoriteten. så är det i sverige iaf. det skyltas med att alla får ha olika åsikter, säga och stå upp för det man tycker, att vi lever i en demokrati, men när det väl kommer till kritan, så får man inte det utan att bli påhoppad. här i sverige lever vi inte i demokrati, här är det bara ett tänk som gäller och håller man inte med i det tänket utan ställer sig i opposition, då är man rasist, dum, idiot osv osv, sorgligt, men sant.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Siggebus
2016-12-01 18:21
#2

#1 Och just därför är jag övertygad om att opinionsmätningarna inte stämmer  - många säger inte sanningen vem de tänker rösta på.
Eller så säger de inget alls - så är det nog i många s k demokratiländer tyvärr.

mangemani4
2016-12-01 19:49
#3

#2 det stämmer nog det du säger. dessa opinionsmätningar skulle nog se helt annorlunda  ut om inte rädslan för att bli kallad för rasist eller att folk tittar snett på dem fanns och med det sagt så skulle jag bli väldigt förvånad om tex SD inte fick betydligt fler röster i mätningarna på valdagen 2018 och tom bli det största partiet.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Magi-cat
2016-12-01 21:08
#4

#1 Du fortsätter här med din offerkoftiska, ser jag. Detta eviga malande om en påhittad rädsla "för att bli kallad för rasist"! Intoleransens röst får visst aldrig tillräcklig med utrymme…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-01 21:11
#5

#0 Det är helt åt skogen när det går till trakasserier. Inga med känslor orkar jobba kvar som politiker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mangemani4
2016-12-01 21:42
#6

#4 ja, självklart så ska man göra sig hörd och inte låta sig tystas utav folk som är så långt bort från verkligheten som man bara kan komma:). offerkofta? nä jag låter mig varken skrämmas eller tystas, jag säger bara som det är.

men för att dra ett scenario så du kanske förstår vad den vanlige svensken går igenom varje gång när han yttrar sig om något som går emot de "godas" tänk. personen hoppar in i en diskussion där det pratas om invandring, personen säger att SD har en sund invandringspolitik, att personen kommer att rösta på SD och att personen vill se en starkt reducerad invandring så att sverige ska kunna återhämta sig själv. om vi fryser bilden här nu, hur tror du att de kommande kommentarerna till denna personen kommer att se ut? tror du att kommentarerna kommer att bestå utav en massa "jaha, du ser det på det sättet, jag delar inte din åsikt, men du har rätt till den och jag respekterar den" prat eller "rasist", "är du dum i huvudet" osv prat. svarar du att kommentarerna är snälla, så tja, då är det bevisat, du är en utav de som helt lever i en fantasi värld, längt bort från verkligheten där allt är frid och fröjd och det finns då absolut ingen poäng i att fortsätta diskutera med dig, för du kommer för alltid att vara kvar i fantasi världen och aldrig kunna se problemen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Magi-cat
2016-12-02 08:23
#7

#6 Du kan inte uttala dig om "den vanlige svensken" och "som det är". De som inte håller med dig är "långt ifrån verkligheten" - som om du vore måttstocken. 🤪
 Om du uttalar främlingsfientliga åsikter där det alltid finns en förklaring, alltid en lösning på alla problem: invandringen, invandrarna, så får du finna dig i att stöta på patrull. Om kommentarerna inte är just de du ville höra så får du kanske själv tänka efter lite grann.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-12-02 09:11
#8

#6 Det är alltid lite konstigt (och farligt) att använda sig själv och sina egna åsikter som måttet på hur "det är". Då är man väldigt nära det du kallar för fantasivärld.

Du visar dessutom väldigt tydligt med ditt inlägg att jag som inte alls håller med dig aldrig kan göra rätt i dina ögon. När du säger ex. "SD har en sund invandringspolitik"(🤢) och jag svarar: ""jaha, du ser det på det sättet, jag delar inte din åsikt, men du har rätt till den och jag respekterar den" så är jag bara en snäll person som inte har en aning om "hur det är" och lever i en fantasivärld. Om jag svarar "Är du dum i huvet?", ja det säger sig själv, det lämpar sig inte i en diskussion. Ser du inte hur omöjligt det är att diskutera med dig och bemöta dina åsikter om du har som utgångspunkt att du har rätt och andra har en förvrängd verklighetsuppfattning?

Hur vill du bli bemött av någon som inte tycker som du?  Vill du överhuvudtaget diskutera med de som inte tycker som du?

Magi-cat
2016-12-02 11:51
#9

För att återföra till TS och påhoppen mot kommunalpolitiker: (min understrykning)

"Verbala påhopp, en död råtta i postlådan, kommuninvånare som spottar efter en. Det här är några exempel på trakasserier som kommunalpolitiker fått utstå efter ett besvärligt eller omstritt beslut i en kommun ute i Svenskfinland.

Trakasserierna mot kommunalpolitikerna blir allt fler. Det visar en färsk undersökning som Kommunförbundet har låtit göra.

Så många som var tredje ledande kommunalpolitiker har blivit utsatt för trakasserier.

Kimmo Grönlund, professor i statskunskap vid Åbo Akademi, tror att trakasserierna på sikt kan äventyra demokratin.

- Upplever de folkvalda att de inte får jobba i fred så är det väldigt olyckligt. Det kan också leda till att de inte fattar de bästa besluten objektivt sett. Det vill säga om de låter bli att uttrycka sin åsikt, av rädsla till exempel, så är det väldigt allvarligt för demokratin, säger Grönlund."

Det är förstås inte bra. Det behövs människor med empati som engagerar sig i politiken, men vem vill börja eller stanna kvar och bli utsatt på det här viset?
Till det kommer näthatet.
Veronika Palm berättar i Nyhetsmorgon.
Veronika som drevs ifrån twitter av näthat:

http://klara-k.se/2016/11/15/nathat-driver-veronica-palm-fran-twitter/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-12-02 12:36
#10

Bedrövligt att somliga tvunget måste hata och hota och gå över alla anständighetens gränser, Det är inte okej. Men där orden tryter … 🤓

Upp till toppen
Annons: