Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 933 ggr
KPD
12/1/16, 5:08 PM

Hufvudstadsbladet

Hufvudstadsbladet (Hbl) är Finlands största svenskspråkiga dagstidning. Tidningen grundades 1864 av August Schaumann, som ville skapa en tidning av internationellt snitt. När tidningen övertogs av Arthur Frenckell 1885 vidgades tidningens perspektiv. Dittills hade den varit inriktad enbart på läsare i Helsingfors. Sedan 1890 utkommer Hufvudstadsbladet alla dagar i veckan. En betydelsefull person i tidningens historia var Amos Anderson, som ägde Hufvudstadsbladet från 1921 och fram till sin död 40 år senare hade stort inflytande på innehållet. Anderson är idag kanske mest känd för Amos Andersons konstmuseum i Helsingfors. Han grundade även Föreningen Konstsamfundet, som fick hela hans förmögenhet inklusive Hufvudstadsbladet. Konstsamfundet äger tidningen genom KSF Media Ab, som ger ut flera tidningar. Sedan 2004 utkommer Hbl i tabloidformat. Tidningen finns även på internet: http://www.hbl.fi I vardagslag kallas Hufvudstadsbladet ofta för Husis. - - - - - - - Huvudsaklig källa: Olika artiklar i Uppslagsverket Finland, 2:a uppl.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
TjockaBerta
12/1/16, 5:15 PM
#1

Jag följer Hbl på Twitter

>>>Malum domesticum<<<

KPD
12/1/16, 5:23 PM
#2

#1 Den möjligheten kände jag inte till.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

TjockaBerta
12/2/16, 8:06 AM
#3

Det finns många bra konton att följa. Bl a thisisFinland och Alexander Stubb. De finskspråkiga följer jag inte av uppenbara skäl.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: