Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 548 ggr
KPD
2016-11-29 11:21

Vem bryr sig om finlandssvenskar?

Göran Skytte tar i en ledare i SvD upp frågan om rikssvenskars förhållande till historien och till det finlandssvenska. "Vad beror det på? Är det ett uttryck för att vi känner beröringsskräck med vårt eget förflutna? Vi står inte ut med att tänka på oss själva sådana vi faktiskt var, för inte så länge sedan: imperialistiska imperiebyggare, slavhandlare i Västindien, en mordisk krigsmaskin i 30 års krig i Tyskland, övermakt i Finland. Med mera. Ja, jag tror det. Vi svenskar står inte ut med vår historia. Därför försöker vi till exempel blunda för att vi har en historia på andra sidan det smala vattnet mellan oss och Finland." http://www.svd.se/en-finsk-tagg-i-svenska-rumpan/om/ledare


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-11-29 11:24
#1

Inte  världens bästa analys, kanske….😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-11-29 16:27
#2

Jag tror att han har helt rätt i att man inte vet, det råder ett allmänt ointresse. Men månne det inte har att göra med att det i dagens ungdomars (och varför inte även lite äldres) ögon är mer underhållande med Let's Dance på TV, än nån dammig historia om Finlandssvenskar. Det har helt enkelt inte tillräckligt underhållsvärde. Gör en häftig action film eller ett mobilspel om vår gemensamma historia, så kanske någon orkar engagera sig. 😴

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-11-29 16:51
#3

#2 Exakt! Tror att det har föga att göra med någon "dammig historia", som du så träffande skriver. 😃

Men ointresset har jag förundrat mig över många gånger….Det där, "jamen i Finland ska man väl prata finska" och sådant….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-11-29 16:51
#4

Nej, inte världens bästa analys. Eller kunnigaste kanske. De flesta finlandssvenskar har aldrig varit imperiebyggare och är vanligt folk än idag. De flesta tycks till och med ha kommit till trakter som var folktomma då de kom enligt senaste forskning jag läste. Vidare kan man inte tillämpa analyser framvuxna ur koloniala förhållanden och kolonialistisk människosyn på en tidigare tid.

Men det är väl bra för att vara Skytte att han inte bara skyller på vänstern, även om den förvisso hade del i felet då nordismen för ett drygt halvsekel sedan var nazistoitt komprometterad och det som vanligt var svårt att inta någon tredje ståndpunkt.

På tal om slapp svenska tycker jag förresten "det faktum" är värre än "skita i"…

På tal om historia, för Finlands del, lär landsfader Kekkonens "lika villkor – för all del, men måste de vara alldeles lika?"-politik bära en stor del av skulden för att smygdiskriminering har blivit så legitim som den har.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KPD
2016-11-29 22:18
#5

#4 "Imperiebyggare" syftade inte på finlandssvenskar. Skytte nämnde Sverige som imperiebyggare och gav olika exempel. Dock tycker jag att ordet "övermakt" är olyckligt valt. "Vi står inte ut med att tänka på oss själva sådana vi faktiskt var, för inte så länge sedan: imperialistiska imperiebyggare, slavhandlare i Västindien, en mordisk krigsmaskin i 30 års krig i Tyskland, övermakt i Finland. Med mera."


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2016-11-29 22:29
#6

#5 "Imperiebyggare" syftade inte på finlandssvenskar. ":

inte direkt, men den associationsskulden är ett väletablerat tankemönster. Som också stöds av den närliggande tanken "vilka är de ättlingar av"?

Sedan är det inte givet vad som är "imperium" och vad som är "rike" under vår tidiga medeltid när kungarna av nuvarande Mellansverige vidgade sitt välde norr- och österut. Att kalla det som råkade bli nuvarande Sverige "rike" och det svunna väldet över Finland "imperium" är att titta i kikaren från fel ände. Att inte räkna med de problemen i det här sammanhanget blir missvisande och motverkar det syfte Skytte bör ha haft med artikeln.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
KPD
2016-11-29 22:45
#7

#6 Du fortsätter att begränsa dig till Finland, men Skytte nämner också långa krig i nuvarande Tyskland, där Sverige också erövrade områden. Han nämner även slavhandeln, som Sverige bedrev. Sverige hade kolonier, men blev aldrig någon kolonialmakt att tala om. Jag uppfattar det inte som att imperium just skulle syfta på expansionen till Österland. Inte heller förstår jag varför du talar om "associationsskulden". Det skulle kunna vara aktuellt, när en del tycks tro, att alla finlandssvenskar skulle utgöra en gammal överklass, men vad Skytte talar om är att dagens rikssvenskar inte känner till Sveriges historia.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2016-11-29 22:50
#8

Det är Skytte som "begränsar" sig till Finland och det är i det sammanhanget han kommer in på svenskarnas (icke-)förhållande till sin historia. Så nog tror jag att de flesta läsare uppfattar också orden "imperialistiska imperiebyggare" i det sammanhanget, vilka andra sammanhang de sedan också, var efter sin bildning plus Skyttes korta antydningar, uppfattar dem i. Och där finns redan en brunn med fördomar att ösa ur, redan innan man eventuellt gör den fullt rimliga läsningen att Skytte jämställer Sveriges beteenden i Finland, under Trettioåriga kriget och i Västindien.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KPD
2016-11-29 23:06
#9

#8 Ja, Skytte skriver om Finland, och då talar han inte om ett imperium. Det är först när han talar om rikssvenskars förhållande till sin historia, som han gör det, alltså när han ser till helheten. Vi kommer nog inte längre. Jag kan bara utgå från vad Skytte själv skrev och vill inte tillskriva honom ytterligare åsikter.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
2016-11-29 23:14
#10

Jag tillskriver honom inga åsikter. Jag skriver om det han skrev och hur det kan tolkas eller, med Magi-cats ord, hans analys. Och jo, han nämner Finland i samma uppräkning som Västindien och Tyskland.

Men nej, vi kommer inte längre.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: