Annons:
Etikettspråk
Läst 673 ggr
Magi-cat
2016-11-25 16:53

Sannfinländarna vill avskaffa skolsvenskan

Sannfinländarna vill avskaffa den obligatoriska skolsvenskan.

Naturligtvis med medborgarnas bästa i åtanke:

"– Ett av regeringens mål är att förbättra medborgarnas rättigheter. Att avskaffa den obligatoriska skolsvenskan passar utmärkt för det målet, säger Sampo Terho (Sannf.)."

🤦‍♂️

Bara sannfinländsk logik kan förklara hur utfallet blir förbättrade medborgerliga rättigheter. (Dvs det blir det inte.)

Man börjar lite lätt med "regionala språkexperiment", men målet är tydligt…

https://www.hbl.fi/artikel/malet-ar-att-avskaffa-den-obligatoriska-skolsvenskan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2016-11-25 20:10
#1

Hur länge har svenska varit obligatoriskt för alla? Vad jag förstår är det relativt nytt och en följd av att alla gymnasielinjer skulle vara universitetsförberedande. Tidigare lär det precis som det också gjorde i Sverige ha funnits yrkesförberedande linjer, vilka i Finland inte hade krav på kunskaper i svenska. Kan någon berätta mer om detta?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-11-25 20:19
#2

#1. Det beror på vilka skolår det gäller. 

" I gymnasiet har svenska alltid varit ett obligatoriskt ämne"

"Tidigare var svenska ett obligatoriskt ämne endast på de finskspråkiga läroverken och på gymnasierna, men sedan 1970-talet är det även obligatoriskt på de finskspråkiga grundskolornas tre sista årskurser."

"https://sv.wikipedia.org/wiki/Obligatorisk_svenskundervisning_i_Finland"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-11-25 23:06
#3

#2 Förr var det alltså endast de som skulle avlägga studentexamen som läste svenska, medan de som valde yrkesutbildning inte behövde läsa svenska. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gymnasium#Finland


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-11-26 07:41
#4

#3 Förr var det alltså endast de som skulle avlägga studentexamen som läste svenska osv

Nej, men endast gymnasiet hade obligatorisk svenska.

Från 1970-talet även på grundskolan. Det är alltså flera decennier och under många valår det har fungerat så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-11-26 12:30
#5

#4 Att det har varit så i flera decennier är i sig inte ett argument för att behålla den ordningen. Jag tycker att detta verkar vara en parallell till att man i Sverige gjorde alla gymnasielinjer universitetsförberedande. Då uppstod också problem för dem som inte var motiverade, fast det gällde andra ämnen. Om jag får uttrycka mig en aning provokativt, frågar jag mig varför ungdomar ska slösa bort tid på att studera svenska, när det uppenbarligen inte ger resultat. Det är inte bara i t.ex. Varkaus och Tavastehus som jag inte har kunnat använda mig av svenska i butiker och på serveringar. Jag har ännu inte träffat på en spårvagnsförare i Helsingfors som har talat svenska. T.o.m. på Stockmann kan det vara svårt ibland. Den obligatoriska undervisningen i svenska kanske inte är rätt väg att gå. Jag anser, att man istället borde ha strängare regler för betjäning på båda språken i offentlig verksamhet, inte minst inom sjukvården. Kanske skulle krav på tvåspråkighet krävas för fler tjänster? Språkkunskaper behöver underhållas. Jag, som är intresserad, märker, att jag tappar mycket, om jag inte underhåller kunskapen. För den som inte varit motiverad från början, har studierna nog inte varit till någon större nytta.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-11-26 12:43
#6

#5 Krav på betjäning på sitt modersmål inom offentlig verksamhet finns redan. Men finns det inte folk som kan svenska, hjälper det ändå inte, hur mycket mer man än kräver. Tjänsterna måste tillsättas i alla fall.

Det vore bättre med mer saklig motivering att lära sig svenska. Att Finland är tvåspråkigt, att det är bra för alla med tvåspråkighet, att det är en tillgång. Något positivt m.a.o. Det är förödande när det blir en stridsfråga med högerpopulistiska förtecken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-26 15:09
#7

Eller vad säger ni som bor i Finland och har lite mer förstahandskunskap? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-11-28 06:12
#8

En stor del av 7:e klassisterna är tyvärr noll-motiverade att lära sig något som känns svårt. Jag har länge talat för att man borde sätta in språkundervisningen MYCKET tidigare, börja med lektioner på det andra språket, lek och praktiskt tal redan från första klass.

Har själv en yngling (nu 19 år) här hemma, och har sett hur svårt det är att få en högstadie-elev att frivilligt göra något över huvudtaget.

Så att göra svenskan frivillig är nog detsamma som att välja bort den för en stor del. Dagens svenskaundervisning fungerar inte, men det här skulle nog göra saken ännu värre.

Det gick ju dessvärre just så även för den frivilliga studentsvenskan. Tidigare var det andra inhemska språket obligatoriskt när du skrev studenten. Det togs bort för ett antal år sedan, med resultatet att antalet som skriver svenska sjönk dramatiskt.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-11-28 08:03
#9

#8 Just det, att börja tidigare skulle nog kunna göra det mer lustbetonat. T.o.m. på förskolan med sagoböcker och pekbilder.

I ärlighetens namn är väl intresset för att läsa finska hos en del av finlandssvenskarna inte så stort heller.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-11-29 17:06
#10

Alla årtionden då svenskspråkig radio och TV inte fick sändas annat än i de finlandssvenska landsdelarna, medan finskspråkig självfallet sändes över hela landet, har väl också gjort sitt till att många finnar är lika omedvetna om finlandssvenskarna som många rikssvenskar är – eller har samma vrångbild av dem som "kolonial överklass".

Vet inte hur det är nu med den saken, utanför nätet? Men även om det skulle ha rättats till är bilden av ett enspråkigt land redan etablerad hos folk. (Och samiskan har säkert behandlats ännu mycket värre…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: