Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 530 ggr
Magi-cat
2016-11-09 10:09

Trump-chock

Saknar ord.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/09/chock-bland-clintonsupportar-avsmak-ilska-och-radsla-trump

"Statsminister Juha Sipilä vill genast börja bygga på relationerna med det nya Trump-styrda USA. Ett möte med Trumps vice-president Mike Pence, är redan föresalget, sade Sipilä på en presskonferens på onsdag morgon.

- Vi kommer direkt att börja bygga relationer till den nya administrationen, säger Sipilä.

Enligt statsministern är EU-ledarna eniga i sitt budskap till USA: det goda samarbetet med USA ska fortsätta.

- Speciellt frihandelsavtalet som fortfarande ligger på bordet hoppas vi kunna ro i hamn."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/09/sipila-nu-borjar-vi-bygga-relationer-till-trump-administrationen

business as usual…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-11-09 13:34
#1

Varför skulle vi "dissa" USA? Vi har kunnat samarbeta i årtionden oavsett om det har varit "röda" eller "blå"  presidenter. Det har flimrat förbi namn som Bush, Ford, Nixon, Carter, Reagan m.fl. 

En president är en historisk parentes om fyra eller åtta år har vi en ny där borta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sundaychild
2016-11-09 16:55
#2

Det stämmer, jag hoppas och tror att en ensa människa, även om han har en hel del makt, inte kan få så stora katastrofer till stånd. Själv är jag måttligt intresserad av frihandelsavtalet, visst finns det goda sidor med det (efter vad jag förstått) - men det öppnar också marknaden för en massa rent ut sagt skit på den europeiska marknaden. Det vill jag inte ha!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Farwuq
2016-11-09 18:17
#3

Jo, vi kan få "amerikansk" skit hit.
Vi får vara uppmärksamma på vilka val vi själva gör. Man hoppas att man nås av information om var man kan hitta skräpet, vara uppmärksam konsument  och bojkotta produkter med GMO etc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
2016-11-11 18:05
#4

Jamen.. Trump har ju lovat att säga upp alla frihandelsavtal!

Såå.. om han.. om han klarar av att hålla ord så lär vi slippa amerikanskt Junkfood i våra Svenska och Finska butiker!

Frid o fröjd med andra ord!

På det.. inte någonstans har jag läst att de ens i nuvarande avtal står att de kommer stationeras poliser i våra butiker som kommer att lagföra alla som inte köper Amerikansk junkfood?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2016-11-13 20:43
#5

Hur många skulle orka kolla vareviga innehållsförteckning, efter jobbet, med skrikande ungar hemma och med hushållsbudgeten nafsande en i andra änden?

Och när ska USA öppna sin marknad för den frihandel dess storföretag vill ha resten av världen öppen för?

Beträffande internationella relationer med USA är det ändå skillnad på med vilken entusiasm man hälsar en ny president. Ingenting har vad jag vet tvingat Sipilä att vara så entusiastisk som han verkar i startinlägget.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2016-11-14 18:44
#6

#5

Håller med.. och jag har därmed koncentrerat mig till att bara köpa vissa varor, iomed att det räcker att läsa en innehållsförteckning en gång på ett liv!

Inte nog med det.. men iomed att jag tog mig tiden att läsa innehållsförteckningar så har jag upptäckt att ICA, COOP, Willys faktiskt erbjuder även bättre produkter.. som regel så köper jag oftast dessa!

För övrigt så har vi redan dessa amerikanska multinationella företag redan här i landet/EU!

Men vad jag märkte senast jag handlade så stod det inga poliser i affärerna och tvingade oss att köpa undermålig mat.. utan det gick att enbart köpa gräsbetat och ekologiskt.. iallafall senast jag handlade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: