Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 421 ggr
Magi-cat
2016-11-05 09:04

Anhörigas vårdansvar och ny kvinnofälla växer

"Mamma går inte längre ut, efter pappas död för två år sedan bor hon ensam. Hon kan inte klä sig eller tvätta sig själv. Hon äter inte utan övervakning och öppnar inte heller kylskåpet. Hon kan inte använda telefonen och minns inte hur trygghetstelefonen fungerar. När hon faller – vilket hon ofta gör på grund av dålig balans – blir hon liggande på golvet tills någon hittar henne. Senast föll hon på balkongen för ett par veckor sedan, lyckligtvis var det ännu relativt varmt utomhus."

https://www.hbl.fi/artikel/gamla-och-sjuka-goms-undan-och-varden-privatiseras/

Gamla och sjuka anses ha det bäst hemma, även om de inte klarar det mest basala eller ens kan äta själva. Någon måste se till dem och det blir ofta tungt för de anhöriga. Och oroligt, förstås.

Till det kommer språket i Finland. Äldre med demens glömmer ofta andra språk än sitt modersmål. Även om det heter att man ska ha rätt till vård på svenska, så blir det ofta inte så eftersom det inte alltid finns tvåspråkig personal.
Just den här kvinnan i artikeln kan inte finska, men kan tydligen ännu förstå engelska.

Det är ändå inte det största problemet. Det är ovärdigt och omänskligt att människor som inte kan ta sig upp från golvet själva om de fallit ska behöva ligga där och vänta på hjälp. Eller som inte kan eller kommer ihåg att äta tills de magrar av och måste tas in på sjukhus. Blir det billigare, tro? (Nej, naturligtvis inte.)

Ska det vara så här??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-05 09:10
#1

Mer ur insändaren:

"För social aktivitet har mamma beviljats kommunal dagvård en dag i veckan, vilket vi barn är glada över. Hoivaonni, som dagverksamheten infantilt kallas, gör stora insatser (på svenska) för att mamma faktiskt ska kunna delta. De ringer mig kvällen innan, därefter ringer både de och jag till mamma nästa morgon och påminner och säger att det är okej att kliva in i en främmande taxi. Men om närminnet sviker kan fem minuter vara en alltför lång tid.

Mamma mår bra av dagverksamheten där hon får prata, dricka kaffe och känna gemenskap. Två gånger på åtta månader har hon kommit i väg till sin verksamhet."

Vad betyder Hoivaonni?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-05 09:13
#2

Och så finns det företag som säljer personliga assistenttjänster, men där de personliga assistenterna inte kan svenska.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/03/personliga-assistenter-kunde-inte-svenska-i-raseborg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: