Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 751 ggr
Magi-cat
2016-10-31 08:00

Mest lästa trådar på Finlands-sajten

Ibland är det roligt att ta reda på vilka trådar som läses mest och blir mest sökta via google. Det visar sig att det förstås är ämnen som intresserar många, men även hur viktigt det är att göra rubriken allmänt intressant och sökbar. Dvs att rubriken innehåller ett ord som många söker på.

De här hade minst 12 000 sökningar:

"Vann" gjorde den om Mumincitat.

Sedan följer utan inbördes ordning:

Den finska bastun

Roliga fakta om Finland

Memma - finsk påskdessert

42 exempel på god finsk mat

Går vi ner till 9000 visningar får vi med också "Spå i tenn" och "Vanligaste finska efternamnet".

Det förvånade mig lite att inte den goda "Julmat i Finland" var med, men den kommer hack i häl på 7000 visningar, samt "God jul"-tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2016-10-31 09:12
#1

Det är intressant med statistik, men det är också viktigt att veta vad statistiken säger. Trådar på iFokus.se tas med i Googles sökresultat. Att Mumintroll intresserar fler människor än ett nytt hotell i Helsingfors är inte ägnat att förvåna. Det har inte med rubriken att göra, utan med ämnet. På vårt forum kommer breda och smala ämnen att blandas. Något tillspetsat skulle det vara ett misslyckande, om alla trådar hade haft många sökningar, för det skulle tyda på att mindre och mer udda ämnen inte finge utrymme här. En fråga: Visar statistiken hur många gånger tråden kommit med i sökresultat eller hur många gånger någon klickat på en länk på google?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-31 09:26
#2

Absolut, men får ta det för vad det är. Att få många visningar är inget självändamål.

Men allmänt sett kan man ibland tänka på rubriken. T.ex. att gärna ha med "Finland" eller "Helsingfors" i rubriken om det passar, så kanske ev fler intresserade hamnar s.a.s. rätt..

Som när jag skrev "Första snön har kommit" hade jag kunnat lägga till "i Finland", för tydlighetens skull om inte annat.😎

Din fråga vågar jag mig inte på att svara säkert på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-31 10:40
#3

#2 Jag håller med om detta med rubriker. Det bör dock inte bli ett självändamål att få hit besökare. Det blir bara tröttsamt om det står "Finland" i varje rubrik här. Det är viktigare att vissa trådar sticker ut än att så många kommer med i sökresultat, att man till slut struntar i dem. Personligen blir jag mest irriterad på rubriker av typen "vilken ska jag välja", men det framgår inte av rubriken om det gäller bilar eller brödrostar. Var hittade du statistiken?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-31 11:05
#4

#3 Det är sant. Vi ska mer tänka på läsarna än att höja någon statistik. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: