Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 816 ggr
Magi-cat
2016-10-14 10:02

Sexistiskt på Teknikmässan

Otroligt att det ens förekommer och inte blir det bättre av att det bortförklaras som en "kul grej" och inte alls sexistiskt…😡 Att en tjej duschar i bikini på mässan är ju bara för att kvinnor använder mer vatten än män, särskilt om de har långt hår…ju….😟 Sägs det.

https://www.hbl.fi/artikel/bikinidusch-pa-teknikmassa-inte-sexistiskt/

En riktigt kul kommentar: 

" Våra egna kvinnliga anställda sade i fjol att vi i rättvisans namn också borde ha en duschande man, men han kunde tyvärr inte komma för han är sjuk." 😂

Lätt åtgärdat: VD:n kan ju ställa sig där själv! 😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vanja
2016-10-14 10:22
#1

Fast det blir sexisitiskt för att vi gör det sexistiskt. 

Hade vi tagit det som det skulle vara, helt enkelt bara en random människa som visade hur vattenmätningen sett ut så hade det varit lugna puckar.

Men nu har någon bestämt sig för att det minsann är sexistiskt att ha en kvinna som står där och duschar. Men det hade inte varit sexistiskt om det var en man?  Det om något är väl sexistiskt. 

Att se fakta för vad det är, det är en person som visar hur vattenmätningen fungerar, gör allting mycket mindre sexistisk. 

Så enda anledningen att det blir sexistiskt är för att människor som du tillverkar det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-10-14 10:26
#2

#1 Men låtsas du bara nu eller ser du verkligen inte sexismen i det? Och idel män står och fotograferar förnöjt? Vad tror du? Står de där för att de tänker på att lära sig mer om vattenförbrukningen???


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-14 12:23
#3

#1 , #2 Jag har förståelse för er båda. I grund och botten finns tyvärr en tendens att alltid övertolka olika företeelser. På en mässa gäller det att fånga besökarnas intresse, och det gör sannolikt den duschande kvinnan. Om vi antar, att majoriteten av besökare är män, torde en kvinna locka flest. I detta fall handlar det om ett företag som marknadsför mätverktyg för vattenkonsumtion, och då är en människa som duschar inte alls långsökt. Jag har däremot aldrig förstått varför lättklädda damer sitter på motorhuven på bilar som visas upp. Där kan det med rätta kallas sexistiskt. En fråga man kan ställa sig är om företaget kalkylerat med den massmediala uppmärksamheten som detta skulle ge. Värdet av gratisreklamen företaget får, när det skrivs om detta, kan inte underskattas. Tack vare Husis och Magi-cat har också jag fått hör talas om Verto. Det hade inte skett utan kvinnan i duschen. Om en kvinna i bikini hade varit något ovanligt, hade jag kunnat förstå indignationen, men hur många kvinnor exponerar inte frivilligt sin kropp i andra sammanhang? Vem upprörs av en reklamfilm på bio, när en duschande kvinna gör reklam för ett schampo? Vi kommer aldrig att få ett jämställt samhälle så länge allt tolkas med genusglasögon.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-14 12:45
#4

Kvinnor ska INTE vara lättklädda lockbeten för män på teknikmässor och liknande!

#3 Vi kommer aldrig att få ett jämställt samhälle så länge allt tolkas med genusglasögon.

Så det vore bättre att hålla tyst? Tiga still och se hur männen flockas framför den duschande kvinnan och låtsas som att det gäller vattenkonsumtion? (Fastän alla vet att det är något annat.)

Kvinnor kommer aldrig att ha en chans att nå ett jämställt samhälle om de exponeras för att locka män att handla bilar eller vad än det kan vara.

Jag trodde faktiskt, verkligen, att den här tiden var passé, men icke….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-14 13:34
#5

#4 Som jag skrev. Det hör inte hemma, när det t.ex. gäller bilar, men denna gång råkade det faktiskt ha med verksamheten att göra. Det är som om Valio på en mässa hade haft en ko i sin monter. Missförstå nu inte den jämförelsen! Ingen har påstått, att kvinnan i duschen skulle stå där mot sin vilja. Det kanske är det stora problemet, att andra ska bestämma hur kvinnor ska vara klädda vare sig det gäller om de ska få ha bikini eller ej, eller slöja eller ej. Tidigare idag läste jag om en kvinna som valt att bli fotograferad med bar överkropp på en gruppbild, men den bilden fick inte vara med i en katalog. Det kommer alltid att finnas kvinnor som slåss för rätten att visa sin kropp och kvinnor som slåss för rätten att inte behöva göra det. Och det tycks alltid finnas personer som vill bestämma hur andra ska klä sig.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Vanja
2016-10-14 14:19
#6

#2 Jag tror att de hade fotograferat precis lika mycket om det var en man som stod där och duschade. Så jag tror alltså, att de hade gjort det oberoende av vad personen har för kön eftersom det är ett ganska eget sätt att uppvisa sin teknikpryl. 
De är dom människorna som reagerar på att det just är en kvinna som är sexistiska. 
Jag hade inte reagerat på att det var en kvinna mer än vad jag hade reagerat om det hade varit en man, men de som tillför klyftorna och de som skapar sexism hade gjort en stor grej av att det var en kvinna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Magi-cat
2016-10-14 15:21
#7

#5 Kom igen! 🙂Vattenförbrukningen är ju bara ett svepskäl för den bikiniklädda kvinnan i duschen, det förstår ju vem som helst! Du skrev själv att det gäller att fånga besökarnas intresse på en mässa och där kommer den bikiniklädda kvinnan in. Jag slår vad om att inte en enda av de gloende männen tänker "oj vad intressant, jag ska genast ta en titt på vattenförbrukningen hemma. Frugan har ju långt hår och så där."🤪

Tjejerna på bilmässan kanske sitter på motorhuven för att visa hur reptålig lacken är? (För att fortsätta med svepskälen.)

#6 Vanja, det som skapar sexism är något helt annat än att kvinnor (och män) protesterar mot att kvinnokroppen utnyttjas på dessa sätt.

Ska vi låtsas som om kvinnor inte utnyttjas som sexobjekt i reklam etc när vi vet att så är fallet? Två våra händer, blicka i det blå och utbrista att de gör det frivilligt eller det hade varit likadant om det varit en man osv…? Det är kvinnan som blivit utnyttjad, remember?

.

"Censur" klagar bilhandlarna:

"Fenomenet finns dock över hela världen, men händelsevis mest där män samlas i grupp." (Som teknikmässor?)

http://www.aftonbladet.se/bil/article20379961.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-14 15:56
#8

Några kommentarer ur Hbl:

"Susanna Sucksdorff, utvecklingschef på Skanska Kodit, hör till dem som reagerade med avsky när hon fick se kollegernas bilder från mässan:

– Det är oerhört genant att sådana här grejer fortfarande görs i Finland. Den som undrar varför det är så svårt att locka kvinnor till teknikbranschen behöver bara titta in på mässan för att förstå varför det känns obekvämt att komma hit som kvinna. På min egen arbetsplats Skanska talar man aktivt om diversitet och jämställdhet, men sådana här tilltag underminerar jämställdhetsarbetet för hela branschen. Det är pinsamt."

Men VD:n försvarar det:

"Orsaken att vi valde just en ung kvinna är ett kvinnor använder mycket mera vatten än män, särskilt när de duschar. Sjuttio procent av allt vatten som används i hemmet används av kvinnor, och den siffran är flerfalt högre när det gäller duschen. Där använder kvinnorna flera gånger mer vatten än män. Genom att minska på duschandet kan man spara hundratals euro per år."

Kvinnor gör fel - igen! Oväntat? 😂Därför måste de ställa en ung kvinna i bikini i duschen varje halvtimme! 

"Så orsaken till att ni har en bikiniklädd kvinna som duschar i er monter är att kvinnor använder väldigt mycket vatten och att monterduschen är en realistisk demonstration av detta faktum?

– Ja, precis. Kvinnor använder mycket mer vatten, särskilt om de har långt hår."

Som motvikt kommer säkert VD:n ställa sig där själv i badbrallor och visa hur föredömligt lite vatten han använder?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-14 15:59
#9

#7 Hur många tror du hade lagt märke till en monter med vattenmätare, om det bara hade stått en representant för företaget där? På mässor använder man olika sätt att locka besökare till respektive monter. Ofta handlar det om godis, pennor eller kanske en tävling. Här visar man en duschande människa, därför att det har med produkten att göra. Självklart är företagets intresse inte att visa upp en duschande människa. Det är att locka publik. Jag antar, att man efter en stund, när det har samlats folk, börjar berätta om företaget och dess produkter. Det brukar kosta en del för företag att delta i mässor. Inte har de betalat bara för att visa upp en kvinna i bikini.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-14 16:15
#10

#9 Jo jag tror jag förstår. 🙂 Det kostar en del att stå där. De vill tjäna pengar. De vill sälja sin produkt. För att locka män dit använder de en kvinna i bikini. Det är det som är fel. Kvinnor ska inte användas som lockbete.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-10-15 20:31
#11

Det är väl klart att kvinnor använder mycket mer vatten än män om de tvingas ställa sig och duscha i bikini inför en massa gloende män stup i kvarten.

Ärligt talat, seriöst, det är sexistiskt med nästintill nakna kvinnor på mässor, vare sig de ligger och skrapar lacken på bilar eller står och duschar. Precis som det är sexistiskt med omotiverat avklädda kvinnor i reklam och i filmer. Dessutom är idén korkad: vi ska få folk att använda mindre vatten genom att använda ohyggliga mängder vatten på den här mässan på att låta bikinitjejer duscha många gånger om dagen, och samtidigt skuldbelägga kvinnor för att de duschar mer än män  🤔

Sen att somliga tycker att det är sexistiskt bara om folk tycker att det är det … Det får stå för er.

KPD
2016-10-15 22:41
#12

#10 Låt oss anta, att ett företag i måleribranschen hade hade haft en monter och då låtit en målare i målarkläder stå där och varje halvtimme börja måla på ett plank, kanske med något nytt slags färgspruta. Om det hade varit en manlig målare, vågar jag påstå att många hade klagat på könsstereotyper och undrat varför inte en kvinna kan vara målare. Om det i stället hade varit en kvinna, hade det då varit fel att locka besökare till montern med en kvinna?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[NeferNefer]
2016-10-16 04:00
#13

#12: Ja, hade det varit en (nästan) naken kvinna så hade det varit sexistiskt. Hade det varit en kvinnlig målare i normal målarmundering hade det inte varit det, för då hade det varit precis vad det ska vara: en målare som står och demonstrerar färgen.

Duscha, däremot, hoppas och tror jag att vi alla vet hur det fungerar.

Annons:
Magi-cat
2016-10-16 10:48
#14

#11 Ja, visst är det lite typiskt att skuldbelägga kvinnor för ännu en sak: de använder för mycket vatten.🤪🌊
Och så använda det som låtsasskäl till att låta en lättklädd kvinna duscha bort mängder av sagda vatten….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-16 12:23
#15

#13 Det är ingen som har påstått, att det skulle handla om att visa hur man duschar. Det handlar om att fånga intresse för en vattenmätare, något som har med duschning att göra. I nya hus är det inte ovanligt med individuell beräkning av vattenförbrukning. Det finns ibland spärrar, som minskar hur mycket vatten ett duschmunstycke släpper igenom. En villaägare berättade en gång, att vattenförbrukningen hade minskat märkbart sedan han tagit bort hållaren för duschmunstycket. Man stod inte lika länge i duschen i hans familj, när man var tvungen att hålla i duschmunstycket. För en gångs skull fanns ett samband mellan den lättklädda kvinnan och produkten. Ändå måste det tolkas som förnedrande att hon stod där. Jag förstår inte. Personligen har jag betydligt svårare att förstå varför många vill visa upp sig med lika litet kläder (eller inga alls) i dokusåpor, men då är det underhållning.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-16 12:39
#16

Är det verkligen någon som tror att VD:n rätt och slätt ville visa produkten och inget annat än det? 

Varför ställde han sig då inte själv där och förevisade hur snålt och duktigt män duschar? Jag menar, säljer hans företag vattenbesparande produkter borde han vara expert på det.

Nej, för en kvinna, lättklädd, är tilldragande och fångar intresset.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-10-16 14:14
#17

#16: För mig är det inte tilldragande. Jag tycker det känns genant och besvärande att se kvinnor i avklädda, normalt sett privata situationer.

Magi-cat
2016-10-16 14:52
#18

#17 Det menar jag också.

Jag trodde världen kommit längre än att utnyttja kvinnor på detta sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-10-16 14:57
#19

#18: Det trodde jag med 😢😕

KPD
2016-10-16 15:45
#20

#16 Självklart är det för att en lättklädd kvinna fångar intresset! Har någon påstått något annat? Men det är inre ett självändamål för företaget att visa upp den duschande kvinnan. Syftet är att i nästa steg göra reklam för företaget och dess produkter, som har ett direkt samband med vattenförbrukning att göra. Det är inte konstigare än att det kan vara naturligt att visa lättklädda människor vid en swimmingpool i en resebroschyr, men det är inte naturligt i en bilannons.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
2016-10-17 09:43
#21

Jag upphör aldrig att förvånas över hur män talar om för kvinnor att det inte är sexistiskt när män står och glor på en avklädd kvinna 😕Jag upphör heller aldrig att förvånas över att män talar om för kvinnor att de tänker och känner fel. Så tröttsamt.

KPD
2016-10-17 10:11
#22

#21 Jag upphör aldrig att förvånas över varför människor vill bestämma hur kvinnor ska klä sig. När kvinnor bär slöja blir det diskussion om det. När en kvinna har bikini blir det diskussion om det. Man tycker inte nödvändigtvis på ett visst sätt bara för att man har ett visst kön. Det finns många som vill visa om sin kropp, precis som många inte vill göra det. När det gäller reklam, bör man se till helheten. En kvinna i bikini på motorhuven till en bil eller som reklam för motorsågar stått med en motorsåg hade varit sexistiskt. Med risk för att bli tjatig: I detta fall har en duschande människa ett direkt samband med produkten, som man gjorde reklam för. Om jag förstår dig rätt, försöker du antyda att jag skulle tycka att det vore rätt att i tid och otid visa upp lättklädda kvinnor. Inget kan vara mer fel. Jag har försvarat just detta speciella fall.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Wony
2016-10-17 16:18
#23

#21 Är det mer okej att kvinnor talar om för andra kvinnor att det de gör är sexistiskt? Jag råkar ha en kvinnokropp. Ponera att jag frivilligt skulle göra något liknande. Är det då okej att skuldbelägga mig eftersom andra kanske ser det som sexistiskt även om jag inte skulle bry mig ett jota? 

Bara en tanke.

Vanja
2016-10-17 16:37
#24

#23 Funderade just på samma sak. Man äger sin egen kropp, vare sig man vill bli politiker eller porrstjärna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-10-17 21:56
#25

Att reagera mot att kvinnor exploateras som objekt för att vara tilldragande är inte att skuldbelägga kvinnor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-10-18 06:06
#26

#25 Men hon valde detta själv. Kanske för att hon ville, eller för att hon kände sig stark. Att du då menar att hon blir utnyttjad och exploaterad är väl ändå att prata ner om henne?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gronstedt
2016-10-20 10:49
#27

#26: Det handlar inte om en förbipasserade kvinna som till följd av sin goda självkänsla klev in i företagets demonstrationsdusch för att visa upp sig. Det handlar om ett företag som aktivt planerar att exponera en lättklädd kvinna för att locka blickar och sedan letar reda på en som ställer upp. Ser du ingen skillnad där?

EDIT: För övrigt hade det varit ett bättre grepp att låta en man och en kvinna duscha varannan gång och påvisa skillnaden i vattenförbrukning. Om det nu var vattenförbrukningen som var det 

Hur stor vattenförbrukning av för övrigt långhåriga män?

Annons:
Magi-cat
2016-10-22 09:19
#28

Anmäl-knappen är endast till för att anmäla inlägg som bryter mot reglerna, vilket #0 inte gör. Har någon andra funderingar kan det lämpligen avhandlas i pm.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
2016-10-24 23:19
#29

#27 Men vi kan inte veta om det var någon på teknikmässan eller så som pushade att ha en lättklädd kvinna i en dusch. Det kan väl ändå ha varit kvinnan själv som kom på idén och ville genomföra den? 
Jag tycker att vi borde sluta anta att kvinnor bara är tomma kroppar som inte har egen vilja och kan göra egna val.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2016-10-25 07:54
#30

#29 Det framgår klart om du läser vad som står vems initiativ det var och vad syftet var  - att locka män till montern. Att tro annat är ganska naivt och långsökt.

Du kan inte vara helt oförstående till att kvinnor utnyttjats och utnyttjas till att rikta blickarna och höja köplusten hos männen. Ibland är det bilar, ibland är det vattengrejer.

Du försvarar tilltaget, men andra kvinnor protesterar mot att jämställdhetsarbetet undermineras. Har de fel och VD:n rätt, tycker du?

"Susanna Sucksdorff, utvecklingschef på Skanska Kodit, hör till dem som reagerade med avsky när hon fick se kollegernas bilder från mässan:

– Det är oerhört genant att sådana här grejer fortfarande görs i Finland. Den som undrar varför det är så svårt att locka kvinnor till teknikbranschen behöver bara titta in på mässan för att förstå varför det känns obekvämt att komma hit som kvinna. På min egen arbetsplats Skanska talar man aktivt om diversitet och jämställdhet, men sådana här tilltag underminerar jämställdhetsarbetet för hela branschen. Det är pinsamt."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: