Annons:
Etikettervetenskapforskninguppfinningar
Läst 473 ggr
KPD
10/10/16, 12:07 PM

Ekonomipriset till Finland

Finländaren Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, USA) är en av dem som i år tilldelas Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/10/ekonomipriset-gar-till-finlandaren-bengt-holmstrom-och-oliver-hart


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
10/10/16, 12:13 PM
#1

Va? Oj, det har jag missat, så kul! 🏆

Grattis Finland! 👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/10/16, 12:21 PM
#2

"Oliver Hart (Harvard University, Cambridge, MA, USA) och Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, USA) har bidragit till hur man kan komma överens då man har två motstridiga aktörer.

Den moderna ekonomin hålls samman av oräkneliga kontrakt. De nya teoretiska verktyg som Hart och Holmström utvecklat hjälper oss att förstå verklighetens kontrakt och institutioner, och att undvika fallgropar när det gäller att skriva kontrakt, sägs det i prismotiveringen.

Vidare sägs det att Bengt Holmströms och Oliver Harts analys av optimala kontrakt lägger en intellektuell grund för att utforma politik och institutioner inom många områden, från konkurslagstiftning till politiska konstitutioner."

från sv yle


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
10/10/16, 12:27 PM
#3

👍 🏆

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
10/10/16, 12:46 PM
#4

#1 Nu blir det en till att skriva om i din artikel. :)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
10/10/16, 12:47 PM
#5

Insåg just det. 🥵🤓😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/11/16, 10:39 AM
#6

Intressant intervju med Nobelpristagaren Holmström:

"– Jag förstår att det ska sparas och var och en gör sina avvägningar om var det ska ske, men personligen har jag varit kritisk till nedskärningarna inom utbildningen. Det är väldigt viktigt att satsa på framtiden. Om ungdomarna försvinner eller blir utan rätt sorts utbildning, så går det illa för Finland"

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/11/svenska-yle-hemma-hos-bengt-holmstrom-i-boston-jag-kanske-atervander-till-finland


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
10/11/16, 11:00 AM
#7

Spara på utbildning, vård och infrastruktur straffar sig självt.

Att bygga spårvägar och järnvägar, kring större befolkningscentra, är t.ex. ett sätt att sätta in kapital på ett konto. Det kommer troligen att bli ännu dyrare att utföra i framtiden, så det är lika bra att sätta fart, skapa jobb och möjligheter, nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sundaychild
10/12/16, 6:25 PM
#8

Håller fullständigt med #7.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: