Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 390 ggr
KPD
2016-09-14 13:17

Många finlandssvenskar flyttar till Sverige

Under 2000-talet har sex procent av finlandssvenskarna flyttat till Sverige, uppger Hufvudstadsbladet. https://www.hbl.fi/artikel/sex-procent-av-finlandssvenskarna-har-flyttat-till-sverige-under-2000-talet/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-09-14 13:20
#1

Undrar om det är en ökning eller minskning? Min bild är att finlandssvenskar "alltid" flyttat till Sverige för att kunna tala sitt språk. Men en del flyttar tillbaka igen efter några år.

(Kan ej läsa artikeln, det kanske finns någon statistik där.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-09-14 14:51
#2

Hinner/orkar inte läsa artikeln just nu. Men hörde på radion imorse (Yles nyheter) att Sverige invaderas av finska studenter, framför allt läkarprogrammen är jättepopulära. En förklaring som gavs var att det inte behövs inträdesprov utan man kan söka på betyg, det kan man inte i Finland. läkarstuderandena hade ökat 100-falt (tror jag) sedan 2009.

Kanske lite off topic, och som jag förstod det gällde detta även finskspråkiga finnar, men har ju med flyttande att göra i alla fall. Ska se om jag hinner gräva fram artikeln senare ikväll.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-09-14 15:03
#3

Hittade artikeln på FB. 🙂

Det har tydligen skett en klar ökning av till Sverige flyttande finlandssvenskar under de senaste två åren. Särskilt Helsingforsregionen sticker ut rejält då 14 000 ur åldersgruppen 15-25 år flyttade till Sverige förra året.

Orsaker som nämns är den sociala och kulturella närheten till Sverige, att motsvarande utbildning på svenska inte finns i Finland och att man vill pröva något nytt. Sverige känns ändå inte långt borta, det är som att flytta till Vasa, sade någon, fast lättare och flygbiljetterna är billiga…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: