Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 864 ggr
Sundaychild
8/25/16, 12:26 PM

Att sjunga på svenska

Tycker ni som talar rikssvenska att det låter lustigt när man sjunger på finlandssvenska? Väldigt många, även finlandssvenska artister föredrar att sjunga på engelska, eller på rikssvenska. Krista Siegfrids deltog ju i svenska melodifestivalen, på rikssvenska, och sjunger mest på engelska hemma i Finland. 

Frida Andersson är ett undantag: https://www.youtube.com/watch?v=0c4ObGAd5l0

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Magi-cat
8/25/16, 12:29 PM
#1

Nej! Sjung på finlandssvenska, det låter vackrast så! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
8/25/16, 1:16 PM
#2

Jag talar inte rikssvenska som finlandssvensk, men tänkte svara ändå. För mig beror det mest på dialekten och musiken ifråga, och inte minst hur ärligt och rakt från hjärtat personen sjunger. Det finns mycket musik på finlandssvenska som jag inte orkar lyssna på åtminstone delvis på grund av finlandssvenskan, men också en del riktigt bra musik. Vill inte nämna några namn i den förstnämnda gruppen, men till den andra så hör definitivt Frida Andersson. Pappas eget band hör jag också gärna på och några till. 

Måste också i sammanhanget nämna mitt egna band Schlagwerk, vars sångare (som även startat en solokarriär) sjunger på närpesdialekt på ett mycket övertygande och rakt vis. Hans egna låt "Finland" som jag länkat till tidigare på det här forumet var på Vegatoppen (Radio Vegas topplista med finlandssvensk musik) så gott som hela våren från februari till juni, då tävlingen tog sommarpaus, och som sämst på 5:e plats. Toppade listan i sammanlagt 5 eller 6 veckor om jag minns rätt. Även hans andra låt "Sömntåg" som dock inte släppts den officiella vägen ännu, är väldigt bra tycker jag. Hans både allvarligaste (enligt honom) och samtidigt vackraste (enligt mig) text hittills.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
8/25/16, 2:10 PM
#3

#2 👍🏆

På "rikssvenska" hade det blivit något heeelt annat….

Jag tycker ni ska vara stolta över er finlandssvenska och gärna för ut den i sång…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
8/26/16, 12:09 AM
#4

#0 Finlandssvenska låter aldrig lustigt. Det är vackert. Jag tycker, att det är mycket trevligt, att Hanna Nordenswan nu tjänstgör vid nyhetsredaktionen på Sveriges Radio. Hon säger visserligen "arton", vilket numera är brukligt i Sverige och inte "aderton", men annars kunde det nog lika gärna vara en sändning frånYle. Sång har jag inte hört så mycket. Den för tidigt bortgångna Carola Standertskjöld skulle jag gärna ha hört mer av. Hon tycks mest ha sjungit på finska, men när hon sjöng på svenska, kan jag inte höra det finlandssvenska. Trots det blev hon vad jag vet aldrig känd i Sverige. https://m.youtube.com/watch?v=BpTZo12HfBg


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: