Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1085 ggr
Sundaychild
2016-08-25 11:57

Mera on språkförbistringen

Politikerna är tyvärr inne på "utplåna svenskan" linjen, nu när SFP (eller något annat svenskvänligt parti) inte sitter med i regeringen går det utför, med fart.

"Enligt det aktuella förslaget ska den fullskaliga jouren i Österbotten skötas av Seinäjoki centralsjukhus.

– Redan det är ett problem för svenskspråkiga patienter. Och om de sedan behöver en mer heltäckande vård är Tammerfors universitetssjukhus det som ligger geografiskt närmast."

http://www.abounderrattelser.fi/news/2016/08/jourreform-dalig-for-samarbetet-abo-vasa.html

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Magi-cat
2016-08-25 12:29
#1

Det där är väldigt illa! Många, många i Vasa-trakten kan inte finska och kan inte göra sig förstådda. Många oroar sig och det är en väldig otrygghet att känna att de vid sjukdom kanske måste ända till Seinäjoki och inte förstå språket….😕

Vasa har ett väldigt fint sjukhus med stor kompetens och det är närmast skandal att trappa ner vården där!

En tanke bara: Kunde inte Vasa sjukhus samarbeta med Umeå?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-08-25 18:22
#2

Jag tror faktiskt att Vasa redan samarbetar med Umeå i någon mån, har för mig att det var kardiologi. Men det kunde säkert finnas utrymme för mera!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-08-25 18:26
#3

👍Bra väg att gå! Har också för mig att jag läst något om det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-31 13:13
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-08-31 18:14
#5

Hemskt! 😡

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
2016-09-08 18:33
#6

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-09-26 19:47
#7

Personalen i Seinäjoki behöver inte kunna svenska.

"SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson tycker inte om förslaget att Vasa Centralsjukhus skulle förlora sin status som fulljour sjukhus. Och om man nu dessutom från ministeriet säger att Seinäjoki sjukhuset ska fortsätta vara enspråkigt finskt strider det enligt Henriksson mot tankegången i språklagen.

- Vill man driva den här reformen framåt måste Seinäjokisjukhuset bli tvåspråkigt. Jag är väldigt förvånad över inställningen till språkfrågan i vårdreformen och det här är ytterligare ett bevis på det, säger Henriksson."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/26/personalen-pa-sjukhuset-i-seinajoki-behover-inte-kunna-svenska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-09-26 23:34
#8

#4: alltså hot om ingen vård för "i Finland talar vi finska". Aktuellt även i Sverige: sådant är vad som händer, inte alls någonstans långt borta där politik görs utan mitt i vardagen och i centrala samhällsfunktioner, när vissa politiska åskådningar tillåts bli självklara.

Så att till exempel sjukvårdspersonal känner sig fri att följa dem i stället för tvingade att hålla en professionell mask, om det nu är en mask som måste till för att bete sig anständigt och sköta sitt jobb.

Man kan vara rätt långt ute på det sluttande planet även om man inte skjuter ihjäl sina minoriteter och förbjuder deras skolor…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sundaychild
2016-09-27 19:12
#9

Hörde en intervju på radion imorse med nån överläkare (tror jag han var i alla fall, nåt "medicinalråd") på Seinäjoki sjukhus som babblade en massa strunt om att språkkonsekvensbedömningen inte görs på den "nivån" att man kan säga hur många läkare som kan svenska på Seinäjoki sjukhus och blablabla… 

En massa bullshit och går det som det nu är tänkt så innebär det KATASTROF för den svenska befolkningen i Österbotten. Jag fattar inte att man kan göra så här i dagens Finland utan att någon sätter stopp för det!!!???

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2016-09-27 20:15
#10

Nej, de som enbart kan svenska har ju ingen hjälp av en massa sådant babbel.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-30 09:17
#11

Någonstans har det gått prestige och maktkamp i frågan om sjukhusen….

Här sägs att sjukhusen i Vasa resp. Seinäjoki är ganska likvärdiga och att vården för hjärt- och cancersjuka t.o.m. kan vara bättre i Vasa! Det är således inte för patienternas skull man tänker flytta till Seinäjoki…

"- Kardiologin är mycket utvecklad i Vasa. Om vi misstänker hjärtinfarkt skickar vi patienten akut till Vasa, säger chefsöverläkare Hannu Puolijoki på Seinäjoki centralsjukhus.

Vasa centralsjukhus har en lång historia av cancervård och strålbehandling. På Seinäjoki centralsjukhus ges i dag ingen strålbehandling."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/30/overlakare-vasa-erbjuder-mer-vard-hjartsjuka-och-cancerpatienter-seinajoki

Varför inte göra det mest självklara med patienternas bästa i åtanke: samarbeta!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-03 11:20
#12

Sorgligt hur äldre människor behandlas, och då inte bara avseende svenskan…

"- Jag är ledsen för att det gick så här. Det har gått fel, patienten borde inte alls ha skickats till Reisjärvi och dessutom poängterar vi att patienterna ska få vård på sitt eget modersmål. Det är inte meningen att det ska gå till så här, säger Dabnell.

Sedan Yle tog kontakt i ärendet har man diskuterat det inträffade med jourföreståndaren och sjukhusets vd säger Dabnell.

- Vi har inte gett tillräckligt tydliga direktiv, det har vi själv konstaterat. Vi måste rätta till det här och ge nya instruktioner till vår personal, säger Dabnell."

När det kommer ut i media beklagar man…Alltid något.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/03/svensk-90-aring-skulle-sandas-120-kilometer-till-vard-pa-finska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-10-03 17:48
#13

Oj herregud, man blir ju mörkrädd! Och liknande artiklar verkar ju dyka upp ungefär en i veckan, det här är ju riktigt, riktigt illa! 😭

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KPD
2016-10-07 07:54
#14

Folketingssekreterare Markus Österlund är positiv. https://www.hbl.fi/artikel/han-raddar-svenskan-i-kulisserna/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2016-10-08 13:27
#15

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-10-10 11:35
#16

Se vad fint det ser ut: Hela Vasa torg fullt med demonstrerande människor!

Nu ska man ta vara på den positiva energin!

"Lördagens manifestation var ett uttryck för ny och positiv energi i Österbotten, skriver riksdagsledamot Joakim Strand."

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/118103


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-17 15:53
#17

Vanda går åt rätt håll. Nu ska sjukvårdspersonalen lära sig svenska. https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/17/snart-talar-halsovardarna-i-vanda-svenska


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2018-10-18 09:49
#18

Det blev ett nej. 😕

"Nu har social- och hälsovårdsutskottet sagt sitt. Det blev ett nej till huruvida Vasa centralsjukhus borde få status som sjukhus med omfattande jou"

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/238704?fbclid=IwAR2I4tdDwJHC3Y2W86ztagToyrE0jFeeNunLi4uD5P_vVMUzeY5GlkmFlO8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-18 12:20
#19

Beslutet var väntat. Men skam den som ger sig…

"Viktor Kock, ordförande för Finlands svenska socialdemokrater, säger att frågan handlar om trygghet för medborgarna.

- Rätten till vård på svenska, vårdkvaliteten på VCS och de långa avstånden talar alla för att Vasa borde ha omfattande jour."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/18/stor-besvikelse-i-osterbotten-efter-jourbeslutet-hans-frantz-det-har-maste-fixas?fbclid=IwAR1PDRzlUprBQT1Z0NtNThgPOCyx0iWh-LBtDbDE9Uoy4_ofHEPjns6MlLE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2018-10-23 08:38
#20

Europarådet uppmanar Finland till att skyndsamt förbättra minoriteternas lagstadgade rättigheter i landet:

https://kommuntorget.fi/norden-eu-varlden/europaradet-uppmanar-finland-att-sakra-svenskan-i-vardreformen/?fbclid=IwAR13b_iPRT6JnUaVJg8he3xH2Z7aLdYV-U5BrRUiA52zO9CQQkBs0tgcBmw

Fast det utlåtandet kommer väl knappast ha nån som helst tyngd i praktiken… 😕

Intressant nog att det tydligen är godtagbart att Samlingspartiet inte bara tvingade åtminstone en regeringsrepresentant i hälsovårdsutskottet, Pekka Puska (C), alltså den mest meriterade i hälsovårdsfrågor i hela riksdagen, att rösta emot förslaget att ge VCS fulljour stick i stäv med hans egna övertygelse,  utan också att om han inte personligen infinner sig på mötet och röstar exakt som önskat hotar man fälla hela vårdreformen. Blackmailing kallar jag sånt. Puskas eget förslag att istället skicka dit en suppleant som kan rösta på det önskade viset accepterades inte ens. Om Puska hade röstat för VCS, emot regeringen, hade det blivit ett ja… 😭

Inga sakargument har bitit på regeringen i den här frågan - det finns ju inte en enda logisk eller ens ekonomisk förklaring till varför VCS inte skulle få fulljour. Seinäjokisjukhuset (som ju har fulljoursstatus på kommande) vill inte ha svenskspråkiga patienter ditskickade då de uppger att de inte kan svenska alls tillräckligt bra för att betjäna patienterna som grundlagen kräver, och inte ens kan ordna det på tillfredsställande vis. Även presidenten gjorde ett uttalande om att det måste ordnas, då han stadfäste lagen för nåt år sen.

Man undrar om regeringen är vidskeplig undviker 13 fulljourssjukhus som pesten för att det är ett otursnummer? Varför ska det vara så svårt att göra rätt, och varför är egen prestige så förbenat viktigt?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2018-10-23 09:03
#21

#20  Varför ska det vara så svårt att göra rätt, och varför är egen prestige så förbenat viktigt?

Bra fråga!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

taxarärbäst
2018-11-05 12:11
#22

jag kan ej ett ord finska och bor nära vasa

Magi-cat
2018-11-05 12:13
#23

#22 Du är nog inte ensam…Jag vet då flera i närheten av Vasa som inte kan finska alls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

taxarärbäst
2018-11-05 12:30
#24

#23 är så frustrerad på att alla vi svenskspråkiga ska kunna prata finska och alla finnar behöver inte kunna ett ord svenska…blir så ledsen över hela situation!

Själshjärta
2018-11-12 19:09
#25

#24 Samma här. Det är svårt att vara i minoritet.

Welcome to the Black Parade

Upp till toppen
Annons: