Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 579 ggr
KPD
2016-08-10 15:08

Integration på svenska

Det blir lättare att få integration på svenska i Nyland. https://www.hbl.fi/artikel/paivaa-god-dag/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-08-12 09:02
#1

#0 Den går inte att läsa om man inte prenumererar. 

Kan du ta lite kort vad artikeln handlade om?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-08-13 00:39
#2

Invandrare ska i Nyland kunna välja mellan finska och svenska. "Om en månad börjar integrationsutbildning för vuxna på svenska på tre ställen i Nyland. I Västnyland ger Lärkkulla folkakademi i Karis utbildningen, i Östnyland Borgå Folkakademi och i Helsingfors Arbis." "För två år sedan beskrev tre invandrare i en artikel i HBL om hur myndigheterna avrådde dem att lära sig svenska och gå integrationsutbildning på svenska. Det fick dåvarande riksdagsledamoten Christina Gestrin (SFP) och sju andra ledamöter att lämna in ett spörsmål om svensk integrering. I sitt svar lovade arbets- och näringsminister Lauri Ihalainen (SDP) att integrationsutbildning också ska upphandlas på svenska i Nyland." I områden där svenska talas, är det nu endast i Åboland som integration enbart erbjuds på finska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-08-13 07:17
#3

#2 Vad bra!

Jag kommer ihåg det där om att integration bara erbjöds på finska, trots önskemål om svenska.

Så bra att svenska nu (nästan) jämställs som integrationsspråk! I all fall på sina ställen. Man får hoppas att det snart gäller hela landet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-08-13 07:50
#4

#3 Det lär inte bli aktuellt i hela landet, men i områden där svenska talas borde det vara det.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-08-13 07:59
#5

#4 Det har du rätt i. I de svensktalande trakterna, borde jag skrivit.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-08-13 11:54
#6

Yes!! Jag tycker det är helt idiotiskt att också Pargas och Kimitoön integrerar bara på finska. Hoppas de tar efter detta.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: