Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 499 ggr
Magi-cat
7/21/16, 8:55 AM

Sannfinländarna om hets mot folkgrupp

Sannfinländarnas ungdomsförbund vill att lagparagraferna om hets mot folkgrupp och brott mot trosfrid stryks ur den finländska lagen!

Undrar varför…😮

"De sannfinländska unga påstår att detta leder till att man av rädsla för rättsliga repressalier inte vågar tala om problem med deras rätta namn."

https://www.hbl.fi/artikel/sannfinlandska-unga-vill-bli-av-med-brottet-hets-mot-folkgrupp/

Det är väl alltför uppenbart att det behövs just rättsliga repressalier ibland?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
7/21/16, 11:20 AM
#1

När förslaget kommer från det hållet, blir jag misstänksam, men det är ingen självklarhet, att det bör finnas ett brott "hets mot folkgrupp". Vad jag förstår finns inget sådant brott i USA. Där är kränkningar straffbara på individnivå, medan grupper och religioner måste tillåtas att kritiseras.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[NeferNefer]
7/23/16, 1:01 PM
#2

… "inte vågar tala om problem med dess rätta namn"? Åh, jag vågar tala om problem med dess rätta namn, speciellt i det här fallet. Det rätta namnet är "Sannfinländarna".

tarantass
7/31/16, 3:39 AM
#3

#1: grupper och religioner måste inte alls "tillåtas att kritiseras" utan reservationer.  För ögonblicket kommer jag inte på något tydligt exempel som gäller gruppen finlandssvenskar, även om de finns, men tydliga och aktuella andra exempel är "araber är våldtäktsbenägna" och "islam är en våldsreligion". Sätt dit "judar/judendomen" eller "västerlänningar/kristendomen" istället, och tänk i det förra fallet att tiden var runt 70-80 år sedan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: