Annons:
Etikettövrigt
Läst 740 ggr
Magi-cat
7/14/16, 7:26 PM

Polispådrag mot geocachare

Språkförbistring och geocahing i kombination orsakade ett polispådrag i svenskspråkiga Åminne i Österbotten!

Några  - finsktalande - skattletare gav sig ut vid tiotiden på kvällen för att försöka hitta en cache som de visste fanns gömd vid båthamnen i Åminne. Medan de diskret smög omkring mellan båtskjulen stannade en bil, en arg - svensktalande - man vevade ner rutan och och började ropa åt killarna… De begrep ju inte vad han sade och föga hjälpte det att han då blev ännu argare…Mannen hoppade sedan ut ur bilen, tog en bild med mobilkameran och rivstartade iväg. 
Skattletarna fortsatte sökandet men kände sig iakttagna. En bil följde efter dem, en cyklist kom förbi och uttalade en lång mening - på svenska - säkerligen fylld av lokala artigheter.

En stund senare anlände polisen med hund och allt…Missförståndet kunde då snabbt klaras upp, då polisen tydligen var tvåspråkig.😃

Skattgömman i Åminne har numera avaktiverats…

källa: Vasabladet 30 juni 2016


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
7/14/16, 10:24 PM
#1

Det är bara en föraning av vad som komma ska. http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article23155113.ab


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

tarantass
7/14/16, 11:23 PM
#2

Ja, virtuell verklighet tar ju över från materiell. Kanske blir en bättre värld den dag vi kan eliminera våra kroppar (döda eller levande, i vatten eller luft)? Tror jag inte förresten. Bättre att eliminera våra sinnen. Dock kanske det blir färre dödsolyckor med bilar och vilddjur som verkligen är virtuella.

Undrar om det blir några utskällningar av "hurrit" också?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sundaychild
7/15/16, 10:35 AM
#3

Oj, den där nyheten har jag missat. Däremot har jag själv varit och letat efter gömman vid Åminne strand, utan att ha hittat den. Ganska nyligen dessutom med över 4000 cachar hittade, så nån helt nybörjare är jag inte. Men det är ett ganska utsatt ställe och till geocachingen hör att man inte ska dra uppmärksamhet till sig, så vi lämnade den när vi inte hittade den på första eller andra försöket. Dessutom var stället mellan skjulen allt annat än cachingvänligt, fullt med skräp och glasskärvor, bra att den blivit avaktiverad!

Också en kommentar om Pokemon spelet - det orsakar full kaos - redan - i lilla St.Karins/Pargas utanför Åbo. Mitt i natten hade det varit rusning efter pokemons nånstans i Pargas (enligt min svåger som hade varit en av dem som deltog) och igår kväll hade vi födelsedagskalas för familjens junior som fyllde 19 (i St,Karins). Mitt i allt rusade 4 kusiner i åldern 11-30 (!!) ut och skulle fånga en pikachu. Suck. 🤪

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
7/15/16, 10:38 AM
#4

#3 👍 Inte illa, 4000! 🏆

Ja, det gäller ju att inga "mugglare" ser en…Men lite kul var det i det här fallet, även som ett exempel på språkförbistring…Skumma typer som smyger kvällstid runt skjulen och inte fattar dom nåt heller när man skriker så trevligt åt dem…🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
7/15/16, 10:47 AM
#5

Jep. Blev nyfiken så jag gick in och kollade på cachen (GC4CA5F, ifall nån är registrerad och nyfiken 😃)  och den har blivit flyttad genast efter incidenten. Jag och min man är de sista som dnf:at den på gamla stället. 

Samtidigt tycker jag det är sorgligt att gossarna kunde så dålig svenska att de inte kunde kommunicera med "arga gubben i bilen". Man läser ju faktiskt båda inhemska språken här i skolorna.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

KPD
7/15/16, 12:54 PM
#6

#5 Det förvånade mig, att de inte lyckades förstå varandra. Det framgår endast, att besökaren var hemmahörande i Vasa, man han kan vara inflyttad. Annars trodde jag, att man i detta område lärde sig åtminstone något av det andra språket. Att man kanske inte är så motiverad att lära sig svenska i Karelen, kan jag förstå, men på platser där båda språken talas, borde det vara naturligt. Det kan inte uteslutas, att den argsinte mannens attityd bidrog till en ovilja att kommunicera.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
7/17/16, 8:13 AM
#7

#6 Hmm… jag blev inte särskilt förvånad. 🙂 Det är inte så enkelt.
Åminne hör, så vitt jag vet, till en genuin svenskbygd. Alltså, människorna där har svenska som modersmål och orten har (?) inte ens ett finskt namn. Finska är ett (känns det ofta som) besvärligt främmande språk att lära in. Alla lär sig inte språk så lätt. Och till det så har vi minoritetens ständiga kamp för sin rätt att tala sitt språk.

Det är mycket av inrotade attityder här, inte "bara" språkkunnande. 

Men visst, i just det aktuella fallet kunde mycket varit lättare om man försökt göra sig förstådd. Bilföraren kan förstås också ha upplevt situationen som potentiellt hotfull med främmande människor som smyger omkring vilket väl bidrog till hans ilska. Och geocacharna kanske inte kom ihåg ett enda artigt svenskt ord just då…

Men en bra tidningsstory blev det och något att prata om i bastun eller på sommarverandan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: