Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 489 ggr
Magi-cat
6/17/16, 2:35 PM

Pedagoger som reformerade skolan

""Folkskolan skall skiljas från kyrkan". "Könen skall vara jämställda". De liberala idéerna prästen och pedagogen Uno Cygnaeus (1810-1888) hade, reformerade skolväsendet i vårt land. Men vem var han egentligen och vem inspirerade honom?"

Det var säkert radikalt på sin tid! Och ovanligt för en djupt religiös?

von Wright var en annan föregångare, med socialdemokratisk idéer:

"Viktor Julius von Wright (1856-1934) är känd som hantverkarnas fader. Han utvecklade yrkesundervisningen och var med om att skapa läroavtalsutbildningen i Finland. Han ville förbättra arbetarnas och i synnerhet hantverkarnas och småföretagarnas ställning."

Mikael Soininen ville göra utbildning jämlik och tillgänglig för alla:

"Mikael Soininens (1860-1924) grundtanke var att alla byar skall ha sin egen folkskola och att alla personer skall ha samma möjlighet till utbildning. Han arbetade också för att undervisningen i första hand skulle väcka motivation och iver hos eleverna att lära sig mera. Utantilläsning var något han tog avstånd från medan aktiv inlärning där eleverna får observera och tänka, var det han förespråkade."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/17/finlandska-pedagoger-som-reformerade-skolan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
6/21/16, 8:31 PM
#1

Det är härligt att det har funnits sådana eldsjälar och stora tänkare. Hur skulle vårt land se ut idag utan dem?

Hur hade mitt liv sett ut? Hade farmor fått som hon ville hade jag antagligen varit gift med yngsta sonen i grannbyns adelsfamilj. Mera sannolikt är att jag hade blivit bondhustru.  Jag skulle ha haft någon utbildning i bästa fall, men nu vid 40 års ålder skulle stugan ha varit fylld med ett halvt dussin barn. Den andra hälften av dussinet hade dött under 5 års ålder. Alternativt (med kännedom om min kropp) hade jag varit en barnlös kvinna, ingen arvtagare hade jag skänkt min make, ingen som tog hand om mig på min ålders höst. Och vid fyllda 40, skulle ålderns höst inte ha varit så långt borta.

Mina glädjeämnen hade antagligen varit gårdens alla djur, även om det inte hade varit passande för mig att göra alla sysslor jag skulle vilja göra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: