Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 645 ggr
Sundaychild
5/26/16, 8:53 PM

Genmodifierad soija i finskt foder

Vad tycker ni om det här? Illa, säger jag!! Genmodifierad soija besprutas med glyfosat som troligen  är cancerfrankallande. Sedan får djuren det i sig, och vi när vi äter kött.

Genmodifierad soija börjar alltså användas vid foderfabrikerna i Åbo och Reso. 

http://yle.fi/uutiset/geenimuunnellun_soijan_kaytto_aloitettu_rehunvalmistuksessa_turun_ja_raision_tehtailla/6730745

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Zachis
5/26/16, 9:25 PM
#1

Bara för att sojan är genmodifierad behöver den ej vara besprutat med glyfosat. Däremot finns det en genmodifierad soja sort som är resistent mot glyfosat, vilket gör att man kan bespruta sojan med de utan att den dör. Inte helt bra för naturen omkring sojaplantan direkt. Men bara för att något är genmodifierat är de inte farligt. 

Dessutom innehåller runt 95% av all världens soja någon form av GMO, så de är svårt att hålla sig ifrån det. Men EU har världens strängaste lagar när det gäller genmodifierad mat, livsmedlet måste gå igenom många tester och prövningar innan de får säljas i butik.

Magi-cat
5/26/16, 9:31 PM
#2

Nej! Genmodifierad soja är ingenting önskvärt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
5/26/16, 9:35 PM
#3

Otroligt, är inte GMO förbjudet i EU?

Sundaychild
5/26/16, 9:40 PM
#4

Jag har nog förstått det så. att främsta orsaken varför man använder genmodifierad soja, är för att den vid oslingen ska stå emot bekämpningsmedel så att man fritt kan spruta på ogräset så att det dör medan sojan klarar sig.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Farwuq
5/27/16, 7:40 AM
#5

Fy…

… för genmodifierad mat.
😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zachis
5/27/16, 10:10 AM
#6

#3 

 "I Europa odlas genetiskt modifierade majs i Frankrike, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Tjeckien och Tyskland. Sammanlagt finns knappt hundra produkter som innehåller ingredienser från godkända genetiskt modifierade växter i EU. I Sverige finns bara ett fåtal produkter på marknaden"

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/genmodifierad-mat-gmo/

Annons:
Huygens
5/27/16, 10:56 AM
#7

#6 Oj, där ser man. Lite av en chock.

KickiG
5/29/16, 9:10 PM
#8

Jag tror att enda sättet att helt gardera sig mot GMO är att äta ekologiskt. Där är GMO inte tillåtet, inte ens som foder till djuren.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Zachis
5/29/16, 10:55 PM
#9

#8 går inte att skydda sig på det sättet heller eftersom att pollen från genmodifierade kan flyga långt med vinden

Upp till toppen
Annons: