Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 440 ggr
Magi-cat
2016-05-18 15:50

Apollohemmet stänger - för få toaletter

Apollohemmet i Tölö är ett hem för äldre boende, med betoning på hem.

Nu måste hemmet stänga efter 52 år pga att övervakande myndighet, Valvira, bestämt att det måste finnas egen toalett i varje rum. Bara tio av rummen har egen toalett.

Nu placeras de gamla ut i andra boenden.

Går ibland kraven, fastän i all välvilja, för långt? Jag tänker bl.a. på att det är jobbigt för gamla människor att flytta. Och som någon invänder: de boende är ofta så dementa att de ändå inte hittar till toaletten utan måste ledas dit.

https://www.hbl.fi/artikel/toalettvist-stanger-apollohemmet-i-tolo-2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2016-05-19 08:45
#1

Jag undrar om det här delvis har att göra med fängelser i Finland. Finland har ju fått sig en och annan knäpp på näsan i och med att våra fängelser är gamla och inte renoverade att möta dagens krav. Ett av kraven är att varje cell skall ha toalett. Just nu håller man på att renovera och uppdatera celler, och då är det ju rimligt att myndigheterna känner att de måste kräva samma saker för äldreboenden. Det är ju ändå inskrivet i lagen, som det påpekas i texten.

Därtill kommer det även in det kommande stambytet. Därtill är det på gång ett lagförslag (kanske det redan gick igenom) att det skall finnas sprinklersystem i alla rum. Jag vet att ett serviceboende här i Borgå har börjat tömma sitt boende ett hus i taget och gör en stor renovering i alla enheter, just pga sprinklerkravet.

Men håller med, det är inte den optimala lösningen för de som bor på hemmet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2016-05-19 09:41
#2

#1 Det låter som ett rimligt antagande.

Men tråkigt att de inte kan bevilja undantag. Uppenbarligen har varken de boende eller deras anhöriga eller personalen klagat.

Ibland blir omsorgen så väl tilltagen att den inte gagnar dem det verkligen gäller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-05-19 10:53
#3

#1 Fängelser och äldreboenden bör inte jämföras rakt av. Är man inlåst, är det rimligt att kunna gå på toaletten utan att behöva vänta på personal. På ett äldreboende bör man kunna välja standard. Jag har ibland valt hotell med delad toalett, även om det inte är ofta. Finns det en lag, bör den naturligtvis följas, men det hade varit bättre att då lagstifta om krav vid nybyggnad eller renovering.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
2016-05-19 11:03
#4

#3 Tyvärr är det ofta så att personer på äldreboende inte kan gå på toalett när de vill, för de klarar helt enkelt inte av det. De behöver hjälp att komma upp ur sängen/rullstolen, behöver hjälp med kläder, hjälp med att hitta rätt. Och internerna på fängelser har haft typ "hink i hörnet" och kunnat uträtta sina behov när helst det behövts. Men de har inte alla haft det vi tänker på som toa, skilt rum med dörr.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2016-05-19 12:13
#5

#4 De, som inte klarar sig själva, behöver hjälp oberoende av om toaletten finns på rummet eller ej. Det problemet löser man inte genom att tvinga åldringarna till ett annat hem.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: