Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 834 ggr
Magi-cat
2016-05-10 08:20

RIP Riki Sorsa

"Artisten Riki Sorsa har dött. Sorsa dog i stillhet i hemmet, berättar hans fru Barbara Sorsa för Ilta-Sanomat. Riki Sorsa led av lungcancer och blev 63 år gammal.

Riki Sorsa (Esko Richard Sorsa) led av lungcancer och han hyllades under veckorna före sin död för att han så öppet talade om sjukdomen. Bland annat spelade han in en video för Cancerorganisationerna i Finland där han frågar sig om han slutade röka för sent.

Den 8 april i år fick Sorsa ett pris av Cancerorganisationerna för det arbete han sedan 2007 frivilligt gjort för att hjälpa andra som har cancer."

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/10/riki-sorsa-ar-dod


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2016-05-10 14:04
#1

Verkligen strongt av honom att tala ut på det viset som han gör i videon du länkar till. Frågan han ställer sig, om han slutade röka för sent, hoppas jag att så få som möjligt ska behöva fråga sig. Hoppas också att så många rökare som möjligt tar till sig budskapet och slutar med dumheterna fast det är svårt.

RIP, Riki.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2016-05-11 12:25
#2

Riki Sorsa sjunger "Elän kuin haaveilin" = "Jag lever som jag drömde". Det är en översättning av Gabriellas sång. Med den skillnaden att i Gabriellas sång är orden mycket inriktade på framtid "Jag vill leva lycklig" och "Jag vill känna att jag lever". Riki sjunger däremot att han lever som han drömde att han skulle göra, han är mera i nuet. "Elän täydesti juuri nyt ja saan olla maan päällä hetken." = "Jag lever fullt ut just nu och jag får vara på jorden en stund." "Mistä haaveilin, sen myös sain" = "Vad jag drömde om, det fick jag också"

Inspelningen är den första (bland de första?) han gjorde efter att han återhämtade sig från strupcancern och hade lärt sig sjunga på nytt igen.

Vila i frid, Riki!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: