Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1555 ggr
KickiG
2016-03-08 12:29

Vad göra sommaren 2016?

Jag är kanske lite tidigt ute, men sommaren knackar snart på dörren. Det är jag helt övertygad om. Semesterlistor har dykt upp på arbetsplatserna och planer har börjat smidas.

Så, vad kan man göra i Finland under den stundande sommaren?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-03-08 12:34
#1

Bra tråd! Som du säger har semesterlistorna börjat komma, och det är hög tid….även om det känns lite vintrigt än.

Är det några särskilda evenemang i Finland i sommar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2016-03-08 12:36
#2

Rör man sig i Östnyland kan jag rekommendera ett besök på Lurens sommarteater som finns i Kuggom i Lovisa.

I år är det Djungelboken som står på repertoaren. Och det roliga med Lurens är att de nästan alltid gör om pjäserna så de passar in i Östnyland.  Pelle Svanslös bodde i Lovisa. I My Fair Lady var Elisa Dahlbom (Eliza Doolittle) från Grevnäs och Henry Hagström (Henry Higgins) från Grankulla.

Det ska bli skoj att se om Mowgli i år håller sig i djungeln, eller om vargfamiljen har flyttat till de östnyländska skogarna.  http://www.lurens.fi/djungelboken/

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2016-03-08 21:40
#3

#2 Bra förslag! Finland är faktiskt enastående med sina sommarteatrar!

Här hittade jag något annat, lite udda…Om man är intresserad av övergivna platser kan Kruunuvuori utanför Helsingfors vara ett måste:

"Kruunuvuori is definitely the most interesting thing I saw in Helsinki, I’m not sure how much longer this place will exist but if your visiting Helsinki then I highly recommend wandering around the forest and exploring the villas, taking photos and imagining what this place was once like."

http://rollinglikeastone.com/kruunuvuori/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2016-03-09 07:41
#4

#3 Snabb översättning från finskspråkiga wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Kruunuvuorenranta

Kronoberg och Kronobergsstranden (fi Kruunuvuori och Kruunuvuorenranta) hör till de västra delarna av ön Degerö (Laajasalo) i östra Helsingfors. En stor del av Kronobergsstranden var länge en del av oljehamnens område. I dags läge planerar staden att bygga bostäder för 10 000 personer i området.

Namnet Kronoberg kommer från ett högt berg på området, med utsikt mot bl a Högholmen och Sveaborg.

Norr om oljehamnens inhägnade område finns flera övergivna och svårt förfallna villor, där största delen har helt eller delvis rasat ihop. Några av byggnaderna på Kronobergsstraden är fortfarande i bruk av privatpersoner i rekreationssyfte. Terrängen är bergig och kal på vissa ställen, på andra en tät skog.

På villaområdet finns ett tiotal villor och vissa av dem är sannolikt från 1800-talet. 1905 köptes området av Jacob Cygnaeus. 1914 köpte tyska Albert Goldbeck-Löwe området av släkten Cygnaeus. Området kallas fortfarande idag till Kissinges, efter Goldbeck-Löwes företag. Efter att tyskarna förlorade andra världskriget överförde Förvaltningen för utländsk egendom (fanns åren 1942-1957) området till Sovjetunionen. Efter detta användes villaområdet som festplats för sovjetiska och finländska kommunister.

År 1955 köpte grundaren av Palkki Oy, Aarne J. Aarnio området åt sig själv.  På 1960-talet planerade man att bygga bostäder för 2 300 personer på området, men planerna godkändes inte och byggförbud lades på området. Som följd av detta lät ägaren byggnaderna förfalla.

På 1990-talet beslöt Helsingfors stad att området skall börja byggas, i stil med Herttonässtranden. Man planerade att utvidga metron dit. (Som jag förstått det har man inte kommit igång ännu med planerna, delvis pga att oljehamnen har haft hyreskontrakt fram till 2010 på vissa delar av de berörda områdena.)

Under de senaste åren har villaområdet fortsatt att förfalla i allt snabbare takt. Brunnarna har blivit obrukbara och vatten måste hämtas från andra ställen. Några villor har även under senare år varit i bruk av Palkki-koncernens personal samt pensionärer som rekreationsställe. Helsingfors stad och Museiverket planerar att de mera välbevarade villorna, i synnerhet Villa Hellebo, skulle skyddas (typ K-märkas). Urskogen med sina skogstjärnar planerar man att göra till rekreations- och naturskyddsområde.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2016-03-09 07:49
#5

#4 Tack för info! 🌺

Stället kanske inte har högsta mysfaktorn, men för den som vill besöka udda ställen och höra historiens vingslag och så….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-12 16:19
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-08 15:53
#7

Ny lyxbastu i Helsingfors ska locka folk, sägs det…

Men är det inte själva enkelheten med bastukulturen som är en viktig ingrediens?

Den här är flott värre, men den är byggd av certifierat trä och på matsedeln i restaurangen finns etisk fisk.

https://www.hbl.fi/artikel/ny-bastu-ska-locka-turister-och-helsingforsare/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-04-08 16:47
#8

Ortodoxa kyrkomuseet i Kuopio är åter öppet efter flera års renovering. Jag skulle gärna besöka det. http://www.ortodoksinenkirkkomuseo.fi/en/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-04-10 15:12
#9

Jag håller mig på jorden, hoppas jag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KickiG
2016-05-20 08:21
#10

Ett slag på trumman för den här rätt fina staden jag bor i.

http://fantasiresor.se/europa/en-weekend-till-drommarnas-stad-borga/

Och trots att namnet är det samma, så nej - sista bilden är inte min pappa. 😉

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2016-05-20 10:09
#11

#10 Många lockande bilder där! 👍 T.o.m. en liten katt fanns med! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-20 10:15
#12

I senaste Siljareklamen Club One, fanns en notis om en intressant skulptural kyrka i Åbo med. Den liknar verkligen ingenting annat!

Kyrkorummet är byggt helt i furu och ska associera till det inre av en fisk. Det yttre…liknar absolut ingenting annat i kyrkväg!

Förutom gudstjänster har man konstutställningar och konserter där.

I sommar är det en utställning av den finske skulptören Erkka Auermaa. Den skulle det vara trevligt att se.

Ecumenical Art Chapel, heter kyrkan

Här är en länk:

https://www.architonic.com/en/project/sanaksenaho-architects-st-henrys-ecumenical-art-chapel/5100059.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-05-20 11:48
#13

#12 Onekligen mycket speciell.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2016-06-13 07:59
#14

Kvarkens världsarv fyller 10 år, så en tur dit skulle inte skada! Säkert är där lite extra evenemang, bl.a. sänder Radio Vega därifrån.

Replotbron är alltid trevlig att se, och god mat finns det i restaurangen vid brofästet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-06-13 12:20
#15

Jag tog en långpromenad i morse. Från ESS hem till bostaden. Tvärsigenom Lund, en promenad på 8 km.

ESS =  http://www.lu.se/forskning/starka-forskningsmiljoer/max-iv-och-ess

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-02-27 17:54
#16

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: