Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1507 ggr
KickiG
2016-03-04 08:20

Nordiska rådets litteraturpris

Tre finländare ställer upp i tävlingen om Nordiska rådets litteraturpris. Sabine Forsblom, Carina Karlsson och Sirpa Kähkönen är dessutom alla tre kvinnor vilket jag tycker är lite extra bra.

Och att Sabine Forsblom är en Borgå-tippa är ju bara grädden på moset liksom.

(Tippa = liten fågel, antar från finskans tipu. Och det är det vi av det täcka könet här i Borgå kallas/kallades. Vanligare förr)

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/03/forsblom-karlsson-och-kahkonen-kandidater-till-nordiska-radets-litteraturpris

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-03-04 09:24
#1

Vad kul! Heja! 🏆🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-03-06 19:28
#2

Är uttrycket alltså speciellt för Borgå, eller kan man tala om en Helsingfors-tippa, Tavastehus-tippa etc? Handlar det om att vara uppväxt på orten eller om att bo där?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
2016-03-07 18:50
#3

#2 Det är speciellt för Borgå, har i alla fall aldrig hört det i samband med någon annan stad.

Ursprungligen var det nog att man skulle vara född i Borgå, och antagligen ännu mera specifikt i Borgå stad och inte ute på landet. I den mån det används idag är det inte lika viktigt. Jag är inte född i Borgå, var 5 år när vi flyttade hit. Men pappa och hans släkt är härifrån (landet dock) och jag har alltid räknat mig som en Borgåbo. Och därmed en Borgå-tippa.

Flickor i Helsingfors kallas på den lokala slangen "stadin friidu".

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: