Annons:
Etikettspråk
Läst 1068 ggr
Magi-cat
2016-02-25 07:49

Klarar du hörförståelseprovet i finlandssvenska?

Lyssna och testa själv! 😎

"Varje vår sitter finlandssvenska abiturienter och skruvar på sig på skolbänken med svettpärlor i pannan under skrivningarna i sitt modersmål, svenskan. Det är nämligen inte alltid så lätt för oss finlandssvenskar med alla finlandismer, dialektala och till och med påhittade ord och uttryck som präglar vårt språk. Men vad om rollerna skulle vara omvända, och du som är rikssvensk hamnade på sträckbänken? Ja, nu behöver du inte undra längre. Vi presenterar: hörförståelse i finlandssvenska! "

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/24/klarar-du-av-horforstaelsen-i-finlandssvenska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
2016-02-25 08:07
#1

Jag hade alla rätt 🙂🏆😉.

Magi-cat
2016-02-25 08:20
#2

Grattis!!! 🏆🎈Bra gjort!

Jag också! 🎁🎈

Men vad snabbt det gick! En hel del kul uttryck där…Som hon som fick örfilar av mommo när hon hade feber….😃 Eller knackisar och franskisar mot baksmällan…Och stöpseln på dynvaret…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2016-02-25 08:58
#3

#3 Alla rätt här, men skämmas hade jag väl fått göra annars. Är ju så där jag pratar :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Dioramabyggare
2016-02-25 09:30
#4

#2: Tack tack så mycket! Säkert skulle en få en konstig blick om en gick in i ett kafé i Sverige och beställde örfilar 😉.

Dioramabyggare
2016-02-25 09:38
#5

#3:🙂👍!

Sundaychild
2016-02-25 11:18
#6

Knakkisar och franskisar är nog bra mot krabbis, men int mot morkkis, för man får ny när man ätit så fet mat 😃😃😃

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
KickiG
2016-02-26 08:45
#7

#6 Mot morkkis finns nog inget botemedel tror jag. Det är bara att stå sitt kast och lida och våndas. Och hoppas att man lärt sig något. 😂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: