Annons:
Etikettermatdryck
Läst 479 ggr
Magi-cat
2016-02-07 12:28

Finlands mest föredömliga restaurang?

Finlands just nu kanske mest lovordade restaurang återfinns inte i Stora Hufvudstaden eller så, utan i lilla Närpes, 10 mil söder om Vasa i Österbotten!

Helst ska man nog gilla tomater, vilket är ett måste i detta kända tomatdistrikt…

"– På den här utomordentliga växthusrestaurangen äter man under citrusträd och bredvid örter och tomatplantor. Många tomatplantor. Det förklarar den kända sjurätters tomatmenyn, skriver Thrillist."

https://www.hbl.fi/artikel/tidning-finlands-foredomligaste-restaurang-finns-i-narpes/

Och ja, man talar svenska där, det törs jag garantera. Ifall ni skulle ha vägarna förbi…👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2016-02-07 19:24
#1

Kul för dem med den här uppmärksamheten! Har ätit där två gånger, en gång med fotoklubben och en annan gång i arbetets tecken, om jag minns rätt. Det är dock minst tre fyra år sen jag var där senast. Ett mycket trevligt ställe, men ur gastronomisk synvinkel inte det mest intressanta tyckte jag. Det jag minns bäst därifrån är deras jordgubbar med vitlök, en intressant och lyckad kombination. Den där sjurätters tomatmenyn har jag dock missat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Dioramabyggare
2016-02-08 07:03
#2

Så jättepraktiskt med en sådan restaurang, särskilt som jag äter enbart vegetariska maträtter! Jag "när" sedan flera år en dröm om att göra en långcykeltur just i Österbotten, titta på intressanta gamla industribyggnader, göra några geocachingrundor i trakten, besöka olika museum… 😍

Magi-cat
2016-02-08 07:15
#3

#2 Det låter toppen med en sådan långcykeltur! Österbotten är bra att cykla i, har många bra cacher, många lagom sevärdheter och så detta vattenhål med förstklassiga tomater! Så får du berätta för oss sedan! 🙂

#1 Visst är det kul att de fick så mycket cred för sin verksamhet! Jordgubbar med vitlök hade jag nog inte kommit på själv, men det låter intressant. 🙂

Jag har aldrig ätit där, bara åkt förbi på sommaren….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-09 07:59
#4

Vasabladet har uppmärksammat utmärkelsen och visar en bild på Linds kök. Det ser verkligen trevligt ut.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/91436


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2016-02-09 15:11
#5

#3: Ja, det verkar jättespännande att uppleva Österbotten! Jag funderar på hur det är med campingplatser där. Jag tänkte ha med mig tält, liggunderlag och sovsäck. Finns det campingplatser man får tälta på i Österbotten?

En liten historia från då jag gjorde en 15-milarunda här i länet för några år sedan. När jag mitt i natten kom till en av de städer jag tänkte tälta i hittade jag ingen bra plats, men efter lite letande hittade jag en liten liten glänta i en skog, så liten att inte ens mitt lilla tält fick plats, så jag sov (så gott det nu gick…) direkt under bar himmel. Men det blev inte bra alls, så jag gick upp, packade ihop utrustningen och cyklade vidare i mörkret tills jag i en annan del av staden hittade en äng. Medan jag reste tältet hörde jag ljudet av porlande vatten i närheten och då tänkte jag "det blir bra att hämta vatten till frukostgröten i den lilla bäcken". När jag tidigt nästa förmiddag vaknade och skulle hämta vatten såg att bäcken inte alls var någon bäck, utan ett dike med brunfärgat avloppsvatten. Det blev ingen gröt den morgonen… 😉

Sundaychild
2016-02-12 19:17
#6

Det finns nog bra med campingplatser i Österbotten. Själv är jag född och uppvuxen i Vasa.  Och där finns en hel del skojiga geocachar med kan jag berätta, har plockat en hel del där själv.😃 Åk dit bara!!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Dioramabyggare
2016-02-13 06:21
#7

#6: Vad trevligt, då är det "bara" att börja spara pengar till resan😉.

Vill du berätta här vad det är du kallar dig när du loggar cacharna du hittar?

Sundaychild
2016-02-13 09:33
#8

#7 Det blir lite off topic här, jag skickade dej ett pm.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: