Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1455 ggr
Magi-cat
1/26/16, 7:47 PM

Finlands-sevärt i Stockholm?

Jag önskar lite tips på saker att göra i Stockholm, faktiskt! Matställen, sevärdheter, utställningar, muséer, vad som helst som har anknytning till Finland, utan att precis åka ut till Värtahamnen…

Vi är ett gäng som tänkte göra någonting med Finlands-anknytning i Stockholm i vår. Jag vet om ett café i Gamla stan som har finsk flagga utanför och serverar örfilar, men sedan vet ja inte så mycket mer. Jo, en liten finsk skivaffär i Gamla Stan också, i alla fall för några år sedan.

Har ni några tips?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
1/27/16, 5:22 AM
#1

#0: några platser med Finlands-anknytning i Stockholm känner jag inte till (förutom Finska församlingens kyrka på Slottsbacken i Gamla stan), men jag skulle också gärna vilja se sådana platser :-).

Vad heter det caféet, och vad är sådana "örfilar" för något? Inte slår väl personalen där gästerna på öronen? ;-)

Magi-cat
1/27/16, 7:21 AM
#2

#1 Hehe. 😃

Örfilar är inte fullt så illa som det låter, utan det är fyllda bullar (som vanliga snurror med kardemumma tror jag, jättegoda) som trycks till rakt över mitten så det blir som "öron". 

Finns många bra skämt om det när finländare kommit till Sverige och bett om örfilar till kaffet. Oskyldig

Kommer inte ihåg adressen till caféet, men det är på någon stor gata i Gamla Stan. Brukar vara en finsk fasadflagga utanför.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
1/29/16, 10:15 PM
#3

Finsk Ortodoxa kyrkan finns vid S:ta Maria Magdalena kyrka. Den är som regel öppen endast i anslutning till gudstjänster. Finlandsinstitutet har mycket att erbjuda: http://www.finlandsinstitutet.se/sv/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
1/30/16, 7:22 AM
#4

Sedärja, tack för länken till Finlandsinstitutet, KPD, hade jag ingen aning om att det fanns.. Mycket bra!🌺

Där hittade jag en utställning av den finländska konstnärinnan Eller Thesleff 12 feb till 10 april.

Och så finsk kläddesign 2 feb till 4 mars.

Finländsk smyckeskonst 9 april till 4 juni.

Konstnär Ville Andersson 26 april till 4 juni.

Och så kommer Tove Janssons jubileumsutställning att turnera. Missa inte den om ni har möjlighet att se den!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/1/16, 9:13 PM
#5

Kan jag få en örfil?

Visst, vill du ha en med socker på, eller med naglar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/1/16, 9:17 PM
#6

😃

Jag letade recept på örfilar, men inga såg ut som dem jag brukar handla…🤔

Men här är ett recept:

http://emmassn.blogspot.se/2012/02/recept-till-akta-finska-orfilar.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2/1/16, 9:38 PM
#7

Örfilarna ser ju lite olika ut beroende på vem som bakar. Men smör och kanel inuti och pärlsocker ovanpå och så är det ungefär där. Det är väl ingen större skilland på en kanelbulle och en örfil?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: